A SZENTESI REFORMÁTUS EKKLÉZSIA TÖRTÉNETE
1700-1825
(FORRÁSKIADVÁNY)
KÖZREADJA és a bevezetõt írta: TAKÁCS EDIT
SZÁMÍTÓGÉPES
SZERKESZTÉS:
TEAM SZÁMÍTÁSTECHNIKA:
TAJNAI DÓRA TÍMÁR FERENC
WEBSZERKESZTÉS, PROGRAMOZÁS: NIETHAMMER ZOLTÁN
Készült a Magyar Millennium, a Nemzeti Kulturális Alap és a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma támogatásával
SZENTES, 2001.
A ma élõ, és a múlt iránt érdeklõdõ ember természetes igénye, hogy a régmúltat a maga teljességében szeretné megismerni. Ebben a történészek hagyományos feldolgozásain kívül a kortársak visszaemlékezései és az eseményekkel egykorú írásai szolgálhatnak forrásul. Históriánk kevés korszakáról mondhatjuk még el, hogy minden vonatkozásban megfelelõ képünk van róla, hiszen a történeti szakirodalom körében csekély számban jelentek meg kortársak által készített leírások, különösen nem egy településhez, város történetéhez kötõdõk.
Történetírásunknak ez a hiányossága részben a korábbi idõszak szemléletének egyoldalú, csak a gazdasági és politikai viszonyokra való orientáltságából következik, részben a polgári világlátás igen gyér forrásadottságaival magyarázható. De további nehézséget jelent, hogy a levéltárainkban található, zömmel az állami és helyi (köz)igazgatás, jogszolgáltatás stb. területérõl származó dokumentumok keletkezését és fennmaradását erõsen befolyásolták a mindenkori hatalmi és politikai tényezõk.
Ezért nagybecsûek azok a források, amelyek áttétel nélkül vagy más, általános eszmei jellegû befolyásoltságon keresztül mutatják be, írják le, esetenként értékelik, minõsítik a megtörtént eseményeket, tükrözik a korabeli társadalom tagjainak gondolatvilágát. Ezért érdemel véleményünk szerint nyilvánosságot a Szentesi Eklézsia története.
Szentesen – a többi egykori hódoltsági városhoz hasonlóan – az írásbeliség elsõ dokumentumai, beleértve a levéltárban található városi iratokat is, a XVIII. század közepétõl datálódnak.
Mind a város története, mind
általános mûvelõdéstörténeti
szempontból különös jelentõséggel
bír az a tény, hogy e korai írásbeliség
elsõ dokumentumai között két várostörténeti
jellegû írásmû is maradt ránk. Az
egyik az 1997-ben a Csongrád Megyei Levéltár
kiadásában nyomtatásban megjelentetett
Petrák-krónika,
a másik “A Szentesi Református Ekklésia
Históriája", melyet a település
életében hosszú idõn át kiemelkedõ
szerepet betöltõ református egyház lelkészei
1748-ban kezdtek írni, 1700-ig visszamenõleg. A máig
kiadatlan terjedelmes kéziratos kötetek (összesen
926 folio terjedelemben) 1826-ig tartalmazzák a város
köztörténetére is kiterjedõen az
egyházközség históriáját.
Az eklézsiatörténet persze bármennyire naplószerû is, a kortárs mûvekhez hasonlóan elsõsorban nem köztörténeti újdonságaival, sokkal inkább szubjektivitásával ragadja meg tanulmányozóját. De ebben rejlik kivételes értéke is: a társadalom kisebb – többé-kevésbé zárt – közösségeinek önmagáról és a “külvilágról” alkotott képét vetíti elénk, amelyet megismerni, megérteni, tudományos apparátussal elemezni legalább olyan fontos, mint a termelés és fogyasztás statisztikai adatainak, a politikusok és a hadseregek ide-oda vándorlásainak nyomon követése.
Reményeink szerint ezen újszerû, a számítógépes technikai lehetõségeket kihasználó kiadvány a történeti tudományok képviselõi számára lehetõséget nyújt a külsõ formai és a tartalmi forráshûség és a ma embere által igényelt olvashatóság, továbbá a profi tudományos kritikai eszköztár párhuzamos alkalmazására.
De reméljük, hogy a történeti források eredeti formában való olvasása, ezen keresztül a múltbéli mindennapok közvetlen megismerése, mint lehetõség, találkozik a múlt iránt érdeklõdõ olvasó ember érdeklõdésével, tetszésével is.
Szentes a mohácsi csatavesztéstõl
az örökváltságig
(1526–1836)
A mohácsi csatavesztést követõen
– 1526–1541-ig – legalább is látszatra,
még állt a régi állam, de már
megkezdõdött lassú kettészakadása. A
folyamatot, hosszan elnyúló, zavaros polgárháborút,
gyakran színezték török vagy német
hadjáratok. A fõ hadszínterek azonban a
Felvidéken, a Dunántúlon és egy ideig
Erdélyben voltak; a Tiszántúl ritkán
került a gyújtópontba. A környék
életét a két ellenkirály közötti
harcok közvetlenül nem érintették ugyan, de a
bizonytalan politikai-hatalmi helyzetben megkezdõdött a
vidék elnéptelenedése.
Az ország három részre
szakadása, 1541-ben Buda török kézre
kerülése, s az ezt követõ években az
ország középsõ területeinek
elvesztésével a szentesi táj immáron
három hatalmi tényezõ közé szorult.
Bár a nagyobb hadjáratok elkerülték,
nemúgy a két magyar király ugyanazon birtokokra
vonatkozó adományozásai és az ebbõl
következõ jogviták. S míg a birtokosok
pereskedtek, a részekre szakadt ország urai a
belviszály okozta jogi zûrzavarral küszködtek,
a török egyre magabiztosabban rendezkedett be a meghódított
területeken, így Szentesen is. De több-kevesebb
sikerrel adóztatták a várost régi és
új birtokosai is.
Az 1566-os hadjáratot követõen
Szentes ugyan kikerült a harcok vonalából, de
beillesztõdött a török birodalomba, a defterek
tanúsága szerint gazdaságilag is stabil
településként.
Fejlõdése azonban a XVI. század utolsó
harmadában megtorpant, sõt hanyatlásnak
indult.
Városunkat a következõ évszázadban
is lassú sorvadás jellemezte, megmaradása
feltehetõen a századfordulón kiújuló
harcok során elpusztult környezõ településekrõl
ide menekült lakosságnak köszönhetõ.
A vasvári békét követõen
a Dunántúlon kibontakozó, majd a század
utolsó negyedében az Alföldre is kiterjedõ és
a század végére a török teljes
kiûzését eredményezõ felszabadító
folyamatnak Szentes és vidéke eleinte jobbára
csak passzív elszenvedõje volt.
A nagy keresztény ellentámadás azonban már
közvetlenül is érintette. Többszöri
felégettetése ellenére a század végén
beköszöntõ békés periódus
kezdetét egyetlen lakott helységként érte
meg a város.
A török hódoltság megszûnése
után a XVIII. század elsõ évtizedét
a kibontakozó Rákóczi szabadságharc
eseményei következtében a fegyverek és
hadak jelenléte jellemezte. Az 1703. szeptember elején
kibontakozott nagy kuruc támadás eredményeként
a Duna-Tisza köze Rákóczi csapatainak az
ellenõrzése alá került, majd október
végére a Tisza bal parti helységei – így
Szentes is – átpártoltak a kurucokhoz. Bár
az 1703. szeptember 15-i csongrádi csatán kívül
más jelentõs ütközet nem volt a térségben,
az átvonuló hadak folyamatos ellátása
idõvel ugyancsak nyomasztóan hatott a lakosságra.
A hadak még el sem vonultak, amikor újabb veszedelem következett, 1709–1710-ben több mint 900-an haltak meg pestisben.
A hadjárások és a pestis
pusztítása után az 1715. évi országos
adóösszeíráskor Szentesen összesen 230
családot vettek jegyzékbe, ha családonként
hat családtagot számítunk is, a település
lakóinak száma nem volt több 1380 fõnél.
Errõl az alapról indulva vált néhány
évtized alatt ismét virágzó mezõvárossá;
népessége 1759-ben megközelítette az
5000-et, 1773-ban meghaladta a 7000-et, egy évtized múlva
a nyolcat. A város dinamikus fejlõdésének
töretlenségét bizonyítja, hogy a XIX.
század elsõ negyedének végére a
lakosság száma megduplázódott.
A népesség számának
gyors növekedése mögött hasonlóan
erõteljes gazdasági fejlõdés húzódott.
Szentes város népességének gazdasági-jogi
helyzete a XVIII. században az általánosnál
kedvezõbbnek mondható.
A török hódoltság alatt felbomlott feudális
kötelékek újjászervezése során
a Harruckernek törvényes és szokásos
földesúri jogaikat egyelõre csak olyan mértékben
terjesztették ki, amennyire saját érdekükben
és a szentesi úrbéres társadalom
megszervezése végett feltétlenül szükséges
volt. Ebbõl következett, hogy a Mária Terézia
által 1767-ben kibocsátott úrbéres
rendelet az eddigieknél aránytalanul nagyobb terhek
meghonosítását jelentette, az új
úrbérpótló szerzõdések véget
vetettek annak a fél évszázados szokásnak,
hogy a város lakói évi egy összegben
megváltották minden szolgáltatásukat, s a
földesúr nem avatkozott be a város ügyeibe.
A XIX. század elején a város a gróf
Károlyi család birtokába került –
irányításában ugyanazon rend érvényesült,
mint a család más birtokain, ez Szentes esetében
a korábban megszokottnál jóval szigorúbb
volt.
A változások sértették mind a telkes
gazdák, mind a vagyonos, nagy haszonbérletekkel
rendelkezõ házas és házatlan zsellérek
érdekeit. De zavart okoztak az egyre népesebb település
belsõ ügyeiben is.
Érthetõ, hogy a város lakói, elsõsorban
a föld- és állattulajdonos gazdák,
szabadulni akartak az úrbéres nyûgöktõl,
a “jobbágyközségbõl” polgárvárossá,
alávetett jobbágyokból szabad birtokkal
rendelkezõ parasztpolgárokká válás
lehetõségének reményében vállalták
az örökös megváltás nem kis
terhét.
A reformáció kezdetei – a vallásváltás Szentesen
A mohácsi csatát követõ
mintegy félévszázad tekinthetõ annak az
idõszaknak, amikor a kezdeti, szórványos, illetve
bizonyos népcsoportokra, helyszínekre korlátozódó
megjelenések után,
a protestantizmus mozgalommá válik és széles
körökben terjedni kezd, immár nemcsak a mûvelt,
teológiát tanult vagy németül tudó
laikusok között is.
A közismert történeti események, az egyes
helységek és ezzel együtt levéltárak
s iratok pusztulása miatt a vallásváltás
okait, konkrét eseményeit a mai napig bizonyos homály
fedi.
A reformáció korai és gyors
terjedésének nagyon könnyen érthetõ
elõidézõje egyrészt a földesurak –
Szentes esetében Dóczi Miklós és Mágocsy
Gáspár – állásfoglalása a
hitújítás mellett, másrészt az a
körülmény, hogy a pártvillongások e
korában nem érvényesült a protestánsok
törvényen alapuló üldözése.
Végül, de nem utolsósorban fontos volt, hogy a
török vallási tekintetekben nem avatkozott
keresztyén alattvalói életébe.
A vallásváltás okait keresve
tényként elfogadhatjuk Sima László
Szentes történetírójának szavait: “a
koldus nyomorba jutott lakosság, amelyet magyar és
török egyaránt pusztított, a jobb jövendõ
reménységével fogadta a krisztusi igék
magyar nyelvû hirdetõit, akik a kétségbeesés
nehéz perceiben megvigasztalták, kitartásra
ösztönözték s a szó varázserejével
éleszteni tudták a hunyó reménységet.”
Hasonlóképpen nincs okunk kételkedni Papp Lajos
megállapításában sem: “a népnek
lelkiekben való elhagyatottsága, rendkívüli
szenvedései, de e mellett lelkének a finomabb mûveltség
befogadására való érettsége,
vágyódása a bensõ vallásos élet
után, amelytõl boldogságát remélte,
lehetõvé tették ... a Luther, majd Kálvin
által reformált vallásra” való
áttérést.
A lakosság számára tehát vonzóak
voltak az anyanyelvén szóló prédikátorok
lelki vigasztalást nyújtó tanításai.
Szentes esetében kik voltak ezek a prédikátorok,
azt egyértelmûen megállapítani nem tudjuk.
A XVI. század a reformáció terjedése és
ezzel párhuzamosan az egyházszervezet kialakulása
idején állandó lelkészekrõl beszélni
még nem is lehet, feltehetõ, hogy a környékbeli
helységekben mûködött lelkészek között
voltak azok is, akik hosszabb-rövidebb ideig, vagy csak
alkalomszerûen városunkban is megfordultak. Így
Gál Szécsi Mihály, Ozorai Imre, Turi Litteratus
Lukács, valamint Szegedi Kiss István lehetettek azok,
akik megnyerték a lakosságot a hitújításnak.
Hasonlóan hiányosak az elsõ állandónak
tekinthetõ helyi lelkészekre vonatkozó adataink. A
református eklézsia írott históriája
a XVIII-dik századot megelõzõ idõkrõl
röviden és általánosságban szól,
mindössze annyit tudunk, hogy a szentesi eklézsia nem
nagy, de virágzó volt és már a XVI-dik
század elsõ felében is tartott prédikátort
és tanítót.
A legelsõ konkrét adat, melyrõl tudomásunk
van, 1549-bõl való, amikor Hódmezõvásárhely,
Szentes lelkészei Maros- és Körösmenti
társaikkal együtt zsinatra gyûltek össze
Tornyán, hol korszerû határozatokat hoztak
lelkipásztoraik hivataloskodására, erkölcseire,
ruházatára vonatkozólag.
Az elsõ névszerint ismert szentesi prédikátor
Gerendási Balázs, aki 1569-ben aláírása
tanúsága szerint részt vett a Nagyváradi
zsinaton.
Szentes XVI–XVII. századi történetére
vonatkozó adataink alapján nyilvánvaló,
hogy ahogyan a város, úgy az eklézsia is
többször elnéptelenedett, majd az újabb
betelepedést követõen ismét újjáalakulhatott,
mely tény önmagában is nehezíti az eklézsia
korai történetének precíz, részletes
feltárását.
Az Eklézsia szerepe Szentesen a XVIII–XIX. században
A város XVIII. századi betelepedését követõen a békés anyagi gyarapodás évtizedeiben a református eklézsia szerepe a nagyon különbözõ értékrendhez szokott vegyes lakosság városi polgárrá, közösséggé formálásában vitathatatlanul nagy volt. E szerepkör minden részletének bemutatása, a város és az Eklézsia kapcsolatrendszerének feltárása meghaladja e bevezetõ kereteit, ezért csak a legfontosabbnak tartott néhány mozzanatra kívánjuk e helyen felhívni a figyelmet, egyszersmind az eredeti forrás olvasásához, értékeléséhez szeretnénk szempontokat adni.
“A tudományokban való elõmenetel szülte a reformátiót és a Reformatio szükségessé tette az Oskolákat, nevelte a tudományokat”. Az oskolázás, az anyanyelvi oktatás megszervezése és elterjesztése a Szentesi Eklézsiának egyik legelsõ és legfontosabb feladata volt. Nem véletlen, hogy az Eklézsia-történet bõvelkedik az iskolákra vonatkozó adatokban. Iskolája mindig volt az egyházközségnek, a tanítás tartalmára, a megfelelõ színvonalon oktatni képes tanítók kiválasztására nagy hangsúlyt fektettek. Törekedtek az iskolás korú gyermekek minél nagyobb számban való iskolába járatására. Ennek érdekében a szülõket próbálták mindenekelõtt megnyerni, de nem riadtak vissza szankcionáló intézkedésektõl sem. A népesség növekedésének arányában szaporodtak az iskolák.
Az iskolákban olvasást tanítottak, hogy a “Szentírást és más jó könyveket mindenek elolvashassák, ismerjék a Vallás fõbb igazságait, tudják azt, mit és miért hisznek”. Az éneklés tanítása az egyházi szertartásokon való aktív részvétel miatt volt fontos; “ne legyenek némák, mikor mások énekelnek”. Ezen kívül tanultak írást, számvetést, mely a közönséges életre annyira szükséges. A vallásos életre történõ felkészítéshez a Biblián kívül elsõsorban a Heidelbergi Káté, a közönséges életre nevelésben a Magyarország Históriáját és Geográfiáját tartalmazó Kis Tükör szolgált tananyagként.
Mind a gyermekek nevelésében, de a felnõtt lakosság körében is törekedtek a “jó erkölcsök” terjesztésére, amit bizonyítanak az egyházi rendszabályok éppen úgy, mint a város lakóinak mindennapos szokásainak leírásai, különösen az ezekhez fûzött értékelõ megjegyzések.
A XVIII. századra tehetõ mind a város, mind az Eklézsia igazgatási rendszerének kiépülése. Az egyházigazgatás és városigazgatás összefonódása Szentesen is jól megfigyelhetõ: a város vezetõi (bírák, esküdtek személye) hosszú ideig azonosak voltak, a város különbözõ mértékben, de részt vett az egyházközség tisztviselõinek javadalmazásában. A lelkészek közvetlenül nem vettek ugyan részt a város vezetésében, de a háttérbõl folyamatosan figyelemmel kísérték annak alakulását.
Az egyház megszilárdulásának idõszakát követõen, különösen a XIX. század elején a lelkészek, elsõsorban Kiss Bálint, figyelme kiterjedt a város gazdasági életének fejlesztésére. Kiváló kertészeket találunk a lelkészek között, maga Kiss Bálint a földmûvelés korszerûsítése érdekében tett különösen sokat. Az egyházi építkezéseknél bevezetett újszerû technológiák minden bizonnyal hatottak a városi lakosok saját építkezéseire – égetett tégla, cserép alkalmazásának elterjedéséhez hozzájárultak.
A történetíró lelkészek az egyes események, történések, szokások írásban való rögzítését sem öncélúan, a maguk gyönyörûségére tették, céljuk volt a jó hagyományok, az atyák cselekedeteibõl a hasznos és jó, tanulságos ismeretek továbbadása, az elkerülendõkre való felhívás.
A Szentesi Református Ekklézsia Históriája I–II.
A Szentesi Református Egyház tulajdonában lévõ, máig kiadatlan eklézsia-történet különbözõ korszakban, több szerzõ által készített részben eredeti mûvekbõl (I., II. 1800-tól, Papp Lajos 1826-tól), részben másolatokból, átiratokból (Zolnay és II. 1800-ig), vagy a korábbi változatokat forrásként felhasználó újraszerkesztett változatból (Papp Lajos 1825-ig) áll.
A
legkorábbi, elsõ kötet 21x18x4 cm, 322 folio
terjedelmû, 1–145-ig oldalszámozott, majd ezt
követõen oldalszámozás nélkül
folytatódik (a továbbiakban Ekklézsia–I.).
Tartalmát tekintve szerzõje(i) két szakaszra
osztotta(ták). Az
elsõ szakasz
címe: A Szentesi Reformáta Ekklésiának
Matriculája Melyben: Az õ emlékezetes Dólgai,
t.i. Erede’te’, ... XX tematikus részbõl áll.
A
második szakasz – címe: Emlékezetre Méltó
Jegyzések ...
– részben megismétli, részben kiegészíti
az elsõ szakasz eseményeit, de szerkezete annelesszerû.
E második szakasz különös értéke,
hogy a legjelentõsebbnek vélt egyházi és
városi események mellett, emlékezetes természeti
jelenségek (viharok, árvizek, sáskajárás)
gazdasági eredmények (termés eredmények,
árak) leírását is tartalmazza. A kötetben
az eklézsia történetétõl független
hosszabb-rövidebb feljegyzések is találhatók,
melyek vélhetõen az eredeti kötet
újraköttetésekor
kerültek oda:
prédikáció szövege,
Debrecen városából Szentesre került
rendelet a pestisrõl,
terjedelmes leírás a
sáskajárásról.
Az Ekklézsia-történet elsõ szerzõje
1748-ban
Béládi István, aki
1746-ban érkezett a Dunántúlról az ottani
vallási üldöztetés elõl menekülve
Szentesre, és lett az akkor megnyitott új leányiskola
tanítójává. A történetírást
1753–ig folytatta
(1759-ben Szentesen halt meg). Õt követte a krónikaírásban
1753-tól
Gaál István
,
Kiss Bálint szerint 1764-ig, majd Szentmiklósi Sebõk
Sámuel,
aki az Ekklézsia-I-ben elsõsorban lapszéli
kiegészítéseket, megjegyzéseket tett,
majd folytatta az annalesszerû részt az 1753-as
évtõl,
valamint a Gaál István idejében elkezdett
másolást/átírást az
Ekklézsia-II-ben
befejezte.
Az Ekklézsia-II. 33x21x6 cm-es 604 foliot
tartalmazó barna bõrkötésû kötet,
lapjai 1–604-ig sorszámozottak, margózottak. Az
eredeti kötetet/köteteket(?) 1829-ben Kiss Bálint
újraköttette, így eredeti formai jegyeit csak az
íráskép és Kiss Bálint bevezetõje
alapján lehet rekonstruálni. Ezek szerint e kötet
lapjaira Gaál István kezdte el lemásolni az
Ekklézsia-I-et de csak az 5. oldal (II. Rész) közepéig
jutott.
A másolást valaki más folytatta a XV. rész
végéig.
A XVI. résztõl a Második szakasz 1764. évi
események leírásáig ismét
változik az íráskép.
Kiss Bálint bevezetõje szerint ezt Szentmiklósi
Sebõk Sámuel írta?íratta.
Ennek némiképpen ellentmond az Ekklézsia-I.
oldalain megfigyelhetõ íráskép-változás,
illetve az a tény, hogy az Ekklézsia-I. az 1760-as
tûzvészrõl szóló leírás
közben szakadt meg,
folytatása pedig csak az Ekklézsia-II-ben található
meg.
Az 1765. évi
eseményektõl
kezdõdõen a szerzõ tudós
Kiss Bálint
(reformkori tudományos életünk egyik jelentõs
személyisége, a Magyar Tudományos Akadémia
tagja). Õ 1799-cel lezárta az elsõ kötetet,
és a Béládi által szerkesztett
történethez hasonló tematikus szerkezetû, az
eseményeket 1800-tól 1826-ig taglaló önálló
mû megírása mellett döntött.
A fentiek alapján feltételezhetõ, hogy az
Ekklézsia-II.
eredetileg két kötetbõl állt, és csak
1829-ben nyerte el mai formáját. Ezt erõsíti
a két belsõ címlap is (elsõ
kötet 1700–1800,
második kötet 1800–1825).
Az Eklézsia–II. elsõ kötetében
– az eredetivel összevetve
– jól lemérhetõk az egyes szerzõk
gondolkodásbéli változásai. Az elsõ
szerzõk a világban zajló történések
értékeléséhez vallás-filozófiai
alapon közelítettek, míg utódaik
nyitottabbak, liberálisabban gondolkoztak, érdeklõdésükben
világiasabb (pl. gazdasági) kérdések,
gondolatok is helyet kaptak.
A XVIII–XIX századi történetíró
lelkészek példája nyomán egész
krónikaíró-mozgalom bontakozott ki Szentesen,
melynek egyik ága a már említett Petrák-krónika,
míg másik a Kiss Bálint által készített
eklézsia-történet másolatának,
illetve újabb eklézsia-történet
elkészítéséhez vezetett.
Zolnay Károly a szentesi m. kir. állami fõgimnázium
nyugalmazott igazgatója, a szentesi református egyház
fõgondnoka 1910-ben készítette el az Ekklézsia-II.
másolatát. A
másolat 36x23x3 cm-es, kemény
fekete vászonkötésû, 1–434 számozott
margózott oldalt tartalmazó kötet.
A két eredeti mû forrásként történõ
felhasználásával, és más
nyomtatásban megjelent munkák, valamint eredeti
források alapján Papp Lajos református tanító
1920-ban 1918-ig írta meg az egyházközség
történetét. Munkájában részben
követte az elõzõ változatok szerkezetét,
a tartalmi és formai hatások, eltérések
elemzése külön tanulmány tárgyát
képezhetné. A legszembetûnõbb, hogy õ is
két kötetre osztotta munkáját.
Az
elsõ kötetben
rövid elõszót és
bevezetést követõen a
XVIII. században keletkezett Ekklézsia–I-hez
hasonló tematikus fejezeteket találunk, míg a
második kötet inkább
Kiss Bálint II. kötetének tematikus fejezeteire
emlékeztet. A második kötetben új, önálló
fejezetet kaptak azok az 1826 utáni események,
történések, melyek korábban vagy nem, vagy
más, hasonló témákkal összevontan
kerültek bemutatásra (adózás, alapítványok,
szabályrendeletek, fiókegyházak, szórványok
stb.). Ugyancsak önálló fejezetben írta le
az I. világháború korszakát. A kötetet
kronológia és függelék (1806, 1827-bõl
az iskolákra vonatkozó szabályok; 1918-ból
a Köztársaság kikiáltása alkalmából
elmondott ima és ünnepi beszéd) egészíti
ki.
Papp Lajos eredeti, kézzel írott munkája 34x22x5
cm-es keménykötésû, fekete vászonkötet,
kötetenként újrakezdõdõ
oldalszámozással, de a lapok alján 1–648-ig
folyamatos lapszámozás is található. A
kéziratról gépelt másolat készült,
feltehetõen az 1950-es években.
Az Ekklézsia-történet elsõsorban várostörténeti szempontból jelentõs forrás, hû krónika, hiszen olyan részletesen, életszerûen tartalmazza mindazokat az eseményeket melyek feltárásával mai napig adósak Szentes történetének kutatói, mûvelõi. Egyszersmind éppen részletessége miatt rámutat azokra a lehetséges várostörténeti kérdésekre, kutatási feladatokra, melyekhez a Szentesi Levéltár anyagának feltárását követõen új eredmények várhatók (városigazgatás, iskoláztatási törekvések, erkölcsi állapotok változásai, a lakosság anyagi gyarapodása, gazdálkodási szokásaik vizsgálata stb.).
Szentes történetén túlmutató jelentõsége az Ekklézsia-történetnek, hogy belõle részletesen megismerhetõ a korabeli értelmiséget képviselõ református lelkészek véleménye olyan általános, a köztörténetbõl ismert jelenségekrõl, eseményekrõl, folyamatokról, mint például az ellenreformáció egyes eseményei, az úrbérrendezés 1767-ben, a II. Józsefi türelmi rendelet stb.
Íróinak megállapításai minden valószínûség szerint általánosíthatók, modellként alkalmazhatók, ezért a XVIII-XIX. századi városi élet, városi lakosság szokásai, mindennapjai iránt érdeklõdõ olvasó éppúgy haszonnal forgathatja, mint a korhoz, annak társadalmához kutató történészként közelítõ szakember.
A két eredeti kéziratos kötet,
(Ekklézsia–I. és II.), de különösen
az elsõ fizikai állapota – részben a szerzõk
által használt papír, toll és tinta
minõsége, részben a keletkezése óta
eltelt két és félévszázadnak
köszönhetõen – mára már szinte az
olvashatatlanságig leromlott. Ezért 1998-ban
állománygyarapítási céllal, de
egyszersmind az archiválási elvárásoknak
is megfelelõ módon elkészítettük a
Ekklézsia–I. digitális másolatát. A
tapasztalatok alapján határoztuk el az Eklézsia–II.
anyagának digitalizálását, majd a két
mû forrásként való közzétételét.
Az Ekklézsia–I. lapjainak szkenneléskor az eredeti kötet gerincével kezdõdõen (001), a külsõ elõ- és hátlappal, majd belsõ címlappal folytatva az egyes oldalakról készült felvételeket folyamatos (001–324.jpg) sorszámmal láttuk el. Az üres oldalak helyét a kihagyott sorszámok jelzik pl.: 003 után 008 következik, mert a 004, 005, 006, 007 üres lap volt. E számozás hátránya, hogy az eredeti oldalszámozás és a felvételek (jpg file-ok) sorszáma eltérõ. Az Ekklézsia–II.-nél a kép-oldalak sorszámozását (001-tõl folyamatosan adott jpg file-nevekkel) szinkronba hoztuk az eredeti kötet oldalszámozásával. A kötet külsõ borítójáról, gerincérõl, a számozatlan oldalakról stb. készített felvételek _001-tõl _016-ig sorszámozott file-neveket kaptak.
A digitalizált változat forrásként való közzététele mellett szólt, hogy:
– Az újszerû technika nemcsak az eredeti forrás forma- és alakhû “átiratának, másolatának” elkészítésére alkalmas, hanem a grafikus megjelenítõ program (ACDsee, PaintShop stb.) alkalmazásával az egyes oldalak szövege soronként, sõt szavanként nagyítható, a kontrasztok variálásával a betûk vonalai felerõsíthetõk, a szöveg jól olvashatóvá tehetõ.
– A teljes szöveg közzététele CD-n sokkal gazdaságosabban megvalósítható mint hagyományos nyomtatásban.
– Kiss Bálint kéziratának teljes terjedelmû közlését a szerzõ személyiségének jelentõsége mellett az is indokolja, hogy a két Ekklézsia-történet CD-n történõ megjelentetésével biztosítható a két változat szövegének párhuzamos olvasása, a szövegváltozatok egyidejû, sokszempontú elemzése.
– Az 1910-ben keletkezett Zolnay-féle másolatot is az egyházközséghez kapcsolódó helytörténetírás termékének tekintjük, szövegének megismertetése véleményünk szerint szervesen hozzátartozik e sajátosan egyedi jelenség historiográfiai megismeréséhez, ezért szükségesnek tartottuk szövegének közlését. A Pap Lajos által készített változat közlésétõl azonban eltekintettünk, mert ez, a korábbiaktól eltérõen várostörténeti elemekben szegényebb. (A teljességre való törekvés jegyében azonban megfontolandó a jövõben hagyományos nyomtatásban való publikálása.)
– Az eredeti kéziratok a Szentesi Központi Református Egyház tulajdonában vannak. A egyházi magántulajdonban lévõ forrásegyüttes CD-másolatai is csak a Szentesi Levéltárban kutathatók, tehát mind a szûkebb szakmai, tudományos kutatás, mind az érdeklõdõ egyszerû olvasók számára csak nehezen elérhetõk.
– Az egyes kötetek igen terjedelmes volta, valamint a szövegek elhelyezése, szerkesztése a hagyományos könyv formában az egyedi mûvek eredeti szerkezetének, az egyes szerzõk gondolatmenetének sérülése nélkül megoldhatatlannak, illetve rendkívül költségesnek tûnt.
A fentiek alapján a teljes anyag közzétételére alkalmas HTLM formátumú CD változat elkészítése mellett döntöttünk.
Ezt követõen ki kellett dolgoznunk a
forráskiadvány megjelentetési módozatát,
a hagyományos forrásközlés elveinek az új
formához való alkalmazását.
A különbözõ szöveg-változatok egyidejû olvashatósága érdekében alapszövegként a Zolnay Károly féle változatból indultunk ki, mely az elkészült CD-n alapszövegként betûhíven, dõlt betûkkel szedve olvasható.
Az egyidejû olvasás ezen alapszövegbõl a két korábbi mû oldalainak a képernyõn történõ megjelenítésével (linkelés) biztosított.
Az Ekklézsia-I. írói és Zolnay az egyes oldalak alján az utolsó szót új sorba, a sor jobb szélére írták és a következõ oldal elején elsõ szóként megismételték. Az ismétlõdõ szavakat, szótagokat az Ekklézsia-I-ben gyakran aláhúzták, Zolnay másolatában az utolsó szavak után ·/· jelet is használt. Ezeket a szó(szótag) ismétléseket, aláhúzásokat, valamint Zolnay oldalválasztó ·/· jelét meghagytuk.
Az eredeti oldalak megjeleníthetõsége a hagyományos forrásközléseknél alkalmazott, elvárt jegyzetelés, apparátus (mutató) egy részét fölöslegessé teszi, mert az eltérések szemmel láthatók, pl. kis és nagybetûk (ISTENi – Isteni), rövid és hosszú magán- és mássalhangzók (állitották – állították, valamely – valamelly) egyes szavak és toldalékok egybe vagy külön írása (ugyan itt – ugyanitt, meg szaporodván – megszaporodván). Hasonló meggondolásokból nem jeleztük egy-egy hangnak az ugyancsak szemmel látható és általában következetesen ismétlõdõ eltérését: pl.: ts – cs, tz – c, cz, dj – gy, dt – t, d – t c – k, s, ’s – zs, jai – ai, ei – ji, á – eá stb., a tájnyelvbõl és nyelv fejlõdésébõl adódó, a mai olvasó számára nem feltétlenül értelemzavaró különbségeket, pl.: toldalékoknál: bul – ból, ül – õl, bül – bõl, tul – tól; szavaknál: szerint – szerént, ispány – ispán stb. Nem jelöltük az Eklézsia szó elõforduló változatait Ekklésia, Eklésia, Ekklézsia, Eklézsia. Az olvashatatlan részeket **-gal vagy [...] jelöltük. A fentiek alapján látható, hogy jegyzetelésünk célja elsõsorban az olvasás megkönnyítése volt.
A jegyzeteket minden esetben lábjegyzetekben helyeztük el, melyek olvasás közben a fõszövegben megjelennek (szövegablakban), illetve klikkeléssel megjeleníthetõk (a képernyõn külön ablakban).
Lábjegyzetben adtuk meg álló betûkkel:
– az alapszöveg és az eredeti (Ekklézsia-I és II.) közti az egy-két szavas eltéréseket, valamint a más szavakkal vagy a szavak más sorrendjében megfogalmazott mondatokat, melyek esetenként az eredeti gondolat megváltozását is jelenthetik,
–
az értelmezéshez szükséges
magyarázatokat, (elõfordult, hogy a lábjegyzetbe
került eredeti szöveghez kellett magyarázatot
fûzni, ilyen esetben a magyarázat szögletes
zárójelbe került.)
– a olvasás megkönnyítése érdekében közöltük a beszúrások, kiegészítések eredeti helyét pl. az eredeti lap jobb vagy bal szélén, a lap alján stb.
A lábjegyzetekben minden esetben ()-ben dõlt betûvel szedve hivatkoztunk az eredeti szöveghelyre, az Ekklézsia-I. vagy II. megfelelõ képformátumú (jpg) oldalára.
A rövidítések feloldását, a hiányzó toldalékokat a fõszövegben vagy lábjegyzetben szögletes zárójelben az Ekklézsia-I. esetében álló, az Ekklézsia-II-nél félkövér dõlt betûkkel jeleztük. Az ismétlõdõ rövidítéseket általában csak elsõ elõfordulásuk helyén oldottuk fel.
Az Ekklézsia–I. azon részeit, beleértve az értelemzavaró betûhiányokat, melyek Zolnay másolatából kimaradtak álló, az Ekklézsia-II. esetében félkövér dõlt betûkkel, betûhív átírásban beillesztettük az alapszövegbe. Az Ekklézsia-II. lábjegyzeteit az egyidejû olvashatóság érdekében félkövér dõlt betûkkel ugyancsak az alapszövegbe szerkesztettük.
Eltekintettünk a hagyományos forrásközlés esetén elvárt mutatók elkészítésétõl, hiszen a számítógépes megjelenítés használata során az alapszövegben (Zolnay) elõforduló bármely szóra rá lehet keresni, az alapszövegbõl pedig linkelni lehet az eredeti oldalakra.
Barta Gábor 2001: |
Barta Gábor: Szentes története a középkorban és a török hó-doltság idején. (in.: Tanulmányok Szentes város történetébõl. szerk. Labádi Lajos, Szentes, 2001. 518. p. 49–179. p.) |
Sima László 1914 |
Sima László: Szentes város története I. kötet. Szentes, 1914. 548. p. |
Szentes helyismereti kézikönyve: |
|
Barta László 2001. |
Barta László: A szentesi örökváltság (in.: Tanulmányok Szentes város történetébõl. szerk. Labádi Lajos, Szentes, 2001. 518. p. |
Zoványi Jenõ 1986 |
Zoványi Jenõ: A reformáció Magyarországon 1565-ig. Bp. 1986. – reprint |
Balogh Judit 1999. |
Balogh Judit: A miskolci reformátusság a XVI-XVIII. században in.: Fából és deszkából. A miskolci deszkatemplom. Miskolc, 1999. 352. p. BAZ Megyei Levéltár és a Miskolc-Tetemvári Református Egyházközség, szerk: Balogh Judit – Dobrossy István; 9–48. p. |
Bucsay Mihály 1985. |
Bucsay Mihály: A protestantizmus története Magyarországon 1521–1945. Bp., 1985. Gondolat. 293 p |
Zoványi Jenõ 1977 |
Zoványi Jenõ: A magyarországi protestantizmus 1565–1600. Bp., 1977. Akadémiai |
Papp Lajos 1920 |
Papp Lajos: A Szentesi Református Egyház története Szentes, (1919)1920 eredeti kézirat I. k. 332, II. 302 p., gépelt kézirat I. k. 184, II. k. 202 p, a Szentesi Református Egyház tulajdona |
Péter Katalin 1995 |
Péter Katalin: Papok és nemesek. Magyar mûvelõdéstörténeti tanulmányok a reformációval kezdõdõ másfél évszázadból. Bp., 1995. 263 p. |
Kathona Géza 1974. |
Kathona Géza: Fejezetek a török hódoltsági reformáció történetébõl. 1974. Akadémiai, |
Zsilinszky Mihály I. |
Zsilinszky Mihály: Csongrád vármegye története I rész Bp., 1897., I. 229. p. |
Kiss Bálint Ekkl. |
Kiss Bálint: Szentesi Református Ekklézsia Históriája I.-II. kötet 604 p. (I. kötet 1700–1800 1–310 p, II. kötet 1801–1825. 311–604 p) kézirat a Szentesi Református Egyház tulajdona. |
Kis Bálint 1992. |
Kis Bálint A Békés–Bánáti Református Egyházmegye történte (1836) Közreadják: Gilicze László, Kormos László (Dél-Alföldi évszázadok 5.) Békéscsaba, Szeged, 1992. 443 p. |