'Bádog Böske' hódító útja

avagy, Ford T-Modell az évszázad autója

 

A szentesi Koszta József Múzeumban 2003. február 19-én megnyílt a makói József Attila Múzeum Galamb József és a FORD T-MODELL c. vendégkiállítása.

A kiállítást Dévay István a Magyar Autóklub Szentesi Tagozatának titkára nyitotta meg, és tőle az alábbi történeti áttekintést hallhattuk a megnyitón:

 

 

Elsőként nézzünk néhány autó történeti és fejlesztési évszámot:

1786. Murdock (angol) gőzautó

1831. Gorni - (angol) gőzkocsi

1837. Thomas Davenport patkolókovács USA - villanymotor- villanyautó

1867. benzinmotor Nicolaus August Otto

1897. dieselmotor -- Rudolf Diesel

1875. Siegfried Marcus osztrák műszerész -benzinmotoros autó

1886. Karl Benz háromkerekű benzinmotoros kocsi, 1000 kcm. Motor 0,87 ps, 15 km/h.-fakerék.

1889. Daimler - kéthengeres V benzinmotor, négykerék, 565 kcm, 1,65ps.

1899. FIAT 3,5 HP TIPE 679 kcrn, 4,2 ps, 35 km/h

1900. Mercedes 5900 kcm, 35 ps, 86 km/h

1900. irányítóbot helyett kormánykerék

1900-1902 általánossá válik a soros, négyhengeres benzinmotor építési mód

1902. Az amerikai Packard szabadalma a H formájú sebességváltási mód

1903. Bánki-Csonka féle benzinporlasztó

1905. A francia Mors szélvédőüveget épít a kocsijára

1906. Romert Bosch nagyfeszültségű mágneses gyújtás

1910. Ablaktörlő

1912. Az amerikai Cadillac-nél elektromos indítómotor és világítás

1913. Egyenlőre csak versenykocsiknál hidraulikus fék

1919. az amerikai autógyártásban az ellenőrzőműszerek belső világítása

1924. Utastér fűtése, krómdíszítések,

1924. Wankelmotor - Felix Wankel

1929. autórádió.

1938. Az amerikai Packard-nál légkondicionáló.

 

 

Ebbe a teljesség igénye nélküli képbe kell elhelyezni Henry Fordot, Galamb Józsefet, és a T-Modellt.

Detroiti otthonában 1896-ban építette Henry Ford az első autóját 1901.-ben Ő és csapata győztes versenyautót épített, ezen felbuzdulva ez évben még további két versenyautót építettek. 1903-ban megalakult a Ford Motor Compani, és létrejött a tömegcélokat szolgáló N modell. A hatalmas sikert szerző autó az N Modellt leváltó T Modell lett.

 

 

Az autó története 1906-ban kezdődőit, amikor a Ford művek első főmérnökének, Galamb Józsefnek a rajzasztalán megszülettek a modell tervei. 1907. októberében kezdődött a gyártás. A tervezők egy olyan autót álmodtak, ami olcsó, mindenki számára elérhető, megbízható, könnyen javítható és vezethető.

 

 

A kocsi össztömege 540 kg volt, egy négyhengeres, 2879kcrn-es, vízhűtéses benzinmotor hajtotta. A hajtómű bolygókerekes volt, a sebességváltás pedállal történt. Az elérhető végsebesség 70 km/h feletti, a fogyasztás 10 liter/100 km volt. Gyártásához hőkezelt fémeket, és vanádiumot is használtak.

 

 

A borítólemezek nagy része mélyhúzással és nem kézi kalapálással készült. A maga idejében rendkívül modern gépkocsinak számított. Rövid idő alatt ez a modell lett az amerikai népautó. Beceneve kedveskedő évődéssel a 'TIN LIZZIE' (Bádog Böske) volt.

 

Az eladások folyamatosan növekedtek. 1909-ben 10 ezer darab, 1914-ben 250 ezer darab 1915-ben 500 ezer darab 1922-ben 900 ezer darab 1923-ban 2 millió darab és 1927-ig 15 millió T-Ford született. Megbízhatóságát mutatja, hogy az ezredfordulón (2000-ben) még több mint 100.000 darab volt üzemképes.

 

A húszas években a világ összes személyautójának a fele Ford volt!

 

A gyártás darabszáma 1913-tól nőtt ugrásszerűen, ugyanis a szintén Galamb József tervei alapján készült futószalagos gyártásmód nagymértékben növelte a termelékenységet. Kezdetben 1 percenként, a csúcson 10 másodpercenként készült el egy T- Modell.

 

 

Az első időben minden T-Modell fekete volt, mert ez a festék száradt a leggyorsabban. Ezzel kapcsolatban az az anekdota járja, mely szerint nagyon olcsón, nagy mennyiségű fekete festékre tett szert Ford, és emiatt lettek a T-Modellek feketék. Állítólag kijelentette: vevőink minden színigényét ki tudjuk elégíteni, ha fekete kocsit rendelnek.

 

 

A gyártás utolsó évéiben megfiatalították a Bádog Böskét, krómozott hűtőrácsot kapott, szürke, kék és sárga színekben is forgalmazták. Gyártották két, és négyüléses, nyitott és zárt, pick-up, sőt kisteherautó változatian is.

Az ára az első példányoknak 1908-ban 850, 1925-ben már csak 250 dollár volt.

Olyan könnyű volt vezetni, hogy az Egyesült Államok néhány államában a szokásosnál alacsonyabb szintű jogosítványt adtak a vezetéséhez.

A versenypályákon is bizonyított. 1909-ben a több mint 4000 mérföldes New York - Seattle derbin győzött. A későbbiek során is több győzelem és sebességi csúcs fűződik a nevéhez.

Ezekben az években a konkurensek Cadillac, Buick, Olds, Chevrolet nagyon előretörtek. A Fordnak is váltani kellett. 1927 elején leállították a T-Modell gyártását, és ez év végén az új A-Modellel jelentek meg a piacon.

1999-ben Las Vegasban egy nemzetközi zsűri a közönség bevonásával a Ford-T modellt választotta az évszázad autójának.

 

 

Ez az autó forradalmasította az autóiparban tömeggyártást.

Sokan mondják, hogy a T-modellnél egyetlen autó sem volt nagyobb hatással az autózásra.

Hatalmas népszerűségnek örvendett, megbízhatósága, könnyű javíthatósága, egyszerű vezethetősége, nem utolsó sorban az alacsony ára miatt. Megalkotásában elévülhetetlen érdemeket szerzett típuskonstruktőre, a makói származású Galamb József.

 

* * *

Galamb József életrajza

 

 

Tősgyökeres makói református család második gyermekeként született újvároson. Alsóbb iskoláit szülővárosában végezte, majd 15 évesen a szegedi, Fa és Fémipari szakiskolába iratkozott. Tanulmányait 1901-ben - 20 évesen - a nagyhírű Budapesti Állami Felsőipariskolában fejezte be.

Katonai szolgálatát 1901-1903 között a monarchia hadiflottájánál teljesítette, kiképzése után műszaki altisztként szolgált. Parancsnoka Horthy Miklós sorhajóhadnagy volt.

1903-ban a Marta autógyárban Aradon dolgozott, s a gyár ösztöndíjával indult nyugat-európai tanulmányútra. A németországi Adler autógyárból utazott tovább amerikába. 1903 őszén érkezett meg New Yorkba, 1905. december 4-én lépett be a detroiti Ford Motor Company munkatársai közé. Kiváló szakképzettségére, tehetségére, Henry Ford hamar felfigyelt és 1907-ben megbízta egy új autó tervezésével. Galamb József rövid idő alatt elkészült a tervekkel, és 1908. október 1-én kigördült a gyárkapun az első Ford-T modell. A vadonatúj műszaki megoldásokat (pl: bolygóműves sebességváltó) bőségesen tartalmazó kocsi nagy sikert aratott és 1927-ig lényegi változtatások nélkül. Több mint 15 millió darabot gyártottak belőle. Ez a modell „ültette autóba Amerikát” és tette világhírűvé a Ford műveket. A T-Ford volt az első „népautó”. 2000-ben az évezred autójává választották a zseniális magyar mérnök konstrukcióját.

 

 

Hasonló sikert ért el az 1917-ben tervezett Fordson traktorral is, melyből nem csak az amerikai farmerek vásároltak tízezer szám, de a világ nagyon sok országába eljutott. A két világháború között Magyarországon is a mezőgazdaság modernizációjának alapvető erőgépe lett.

 

 

Galamb József többször hazalátogatott. 1911, 1913, 1922, 1926, 1929 után 1932-ben volt utoljára itthon. Makón fiatalabb testvérei, János és Ferenc vezették a Ford lerakatot, ahol értékesítés és autó-motor szerviz működött. (a Deák Ferenc utca sarkán álló épületet emléktábla jelöli.) Budapesti tartózkodása alatt több előadást tartott a Magyar Mérnök és Építész Egyletben. A világhírű mérnököt Horthy Miklós kormányzó is fogadta, megköszönve közreműködését fia sikeres amerikai tanulmányútjában.

Galamb József Amerikában megnősült, felesége Dorotty Beckham. Két leányuk született. A családi kapcsolatokat a magyarországi rokonokkal az 1940-es évek végétől, a gyökeresek megváltozott politikai viszonyok szétszakították.

1955-ben 74 éves korában hunyt el Detroitban.

 

* * *

 

Henry Ford, Galamb József és az általuk megálmodott legendás T-modell azon túl, hogy irányt adott az autóépítésben a tömegtermelésnek, bizonyos értelemben megváltoztatta, motorizálta az amerikai életformát, nagy tömegeknek tette lehetővé a mobilitást.

 

 

Nézet az "elütött macska" nézőpontjából                                     és a vétlen sofőr szemszögéből.

 

Tudomásom szerint ma Magyarországon üzemképes T-modell magánkézben nincs. A budapesti Közlekedési Múzeumban egy tökéletes állapotú, a makói Galamb József Szakközépiskolában egy restaurálása a váró példány látható.

 

 

Az öreg autók iránt érdeklődőknek figyelmébe ajánlom az augusztus 15 - 20 között Szegeden megrendezésre kerülő nemzetközi Veteránautós Találkozót, remélem túraútvonalukat Szentesen is keresztül tudjuk hozni.

"Megtisztelő figyelmüket köszönöm, és kellemes nézelődést kívánok Önöknek."

 

 A szórólapra kattintva kinagyítható!

 

A FORD T-MODELL nyomtatott füzete

 

     

 A képekre kattintva kinagyítható!

 

Szentes, 2003. 02. 20.

Az összeállítást készítette: Vidovics Ferenc