|
Zsille Győző
Budapesten
születtem 1925. október 15-én, de gyermekkoromban szentesi voltam 1942-ig.
Ekkor kerültem ismét Budapestre, emberi és művészi eszmélésem színhelyére.
Érettségi után 1944-ben vettek fel az Országos Magyar Királyi
Képzőművészeti Főiskolára, de a háborús események miatt csak 1945 őszén
kezdhettem meg a tanulmányaimat. Ugyanis egyre több üldözöttet bújtattunk
a lakásunkon, ezeknek a száma a nyilas puccs után 28-ra szaporodott. Az
ezzel járó sok - és nem veszélytelen - feladat, sok más üldözött számára
hamis papírok beszerzése és gyártása teljesen lekötött. A lebukásunk után
magam is üldözött (majd katonaszökevény) lettem. A főiskola első két-három
éve a nagy éhezések és fázások ideje volt. Eleinte sem ösztöndíjat, sem
menzát nem kaphattam, hazulról sem jöhetett semmi támogatás. A főiskolán
Bernáth Aurél, Kmetty János, Pap Gyula, Szőnyi István és Bortnyik Sándor
növendéke voltam, 1951-ben végeztem a festő szakon. Művészi eszményképeim
Barcsay Jenő és a szentendrei iskola mesterei voltak. A kor művészi
feladatának a XIX-XX. század különböző izmusainak a szintézisét tartottam
és tartom ma is. Mindig "szabadúszó" voltam, ennek minden előnyével és
hátrányával. Részt vettem több műcsarnoki ún. "Nemzeti Tárlat"-on, néhány
hazai és külföldi csoportos kiállításon, önálló kiállításom Budapesten és
Szentesen volt. Családi okokból 1973-ban költöztem végleg Szentesre, akkor
a Szentesi Élet Szentesinek vallja magát című
cikkel
vett rólam tudomást, de azóta változott a helyzet. A város és én
kölcsönösen nem váltottuk be az egymáshoz fűzött reményeinket. A város (ez
a művésztemető) közömbössége és sok más körülmény miatt már nem vallom
szentesinek magam. Gyökértelen lettem, de ezen már nem tudok változtatni.
Egy rövid megszakítástól eltekintve azóta kénytelenségből itt élek.
*
Kérdés:
Mit jelent az ön életében Szentes?
Válasz:
Az életem kezdetét és végét.
Kérdés:
Milyenek kötődései?
Válasz:
Gyermekkori jó és rossz emlékek, a temető, anyai családom emléke, a
kutyáim, a Kurca.
Kérdés:
Mivel járult hozzá Szentes értékeinek gyarapodásához?
Válasz:
Ennek megítélése nem az én feladatom. Egyébként a város semmi jelét nem
adta annak, hogy igényli is tőlem ezt a "gyarapítást".
Kérdés:
Milyennek látja a város mai arculatát?
Válasz:
a város fejlődött ugyan, de a városkép esztétikailag sokat romlott. A
város tele van építészeti förmedvényekkel.
Kérdés:
A Kurca-parton mit keresek?
Válasz:
Már semmit.
Amikor
az eddig leírt szöveget átadtam Bodrits István szerkesztő úrnak, ő arra
kért, hogy ne ilyen röviden és szárazon írjak, hanem - főleg a Szenteshez
fűződő kapcsolataimról - kicsit bővebben, és ha lehet "irodalmiasabban"
tegyek vallomást. Nos, megpróbálok eleget tenni ennek a kérésnek, bár
szerintem a lényeg az eddigiekben benne van. Egyébként ez az írásom nem
véletlenül lett ilyen "szikár", mert nem akartam érzelmes, lírai húrokat
pengetni. Nem akartam, mert ezek között nem csak jól hangolt, kellemesen
zengő húrok vannak, hanem azok többségükben fülsértőn lehangolódtak, sőt
vannak, amelyek el is szakadtak. Mivel a kérdésekre adott válaszaimat
pontokba szedve adtam meg, most ezeket, ennek megfelelően bővítem ki.
Kérem, hogy az alábbiakat vessék össze a fenti válaszokkal.
Mivel szüleim válása után
édesanyámmal
együtt már kétéves koromban Szentesre - az anyai nagyszüleimhez -
kerültem, legkorábbi emlékeimet a szentesi környezet adta és határozta
meg. Életem első tíz éve maradéktalanul boldog volt. Gondos és szerető
családban nőttem és a Bocskai utca 6. számú házunk hatalmasnak tűnő, dús
növényzetű és igazán gyönyörű, városszerte híres virágoskertje és udvara
akkor az egész világot jelentette számomra. Később ez a világ kezdett
kitágulni a város utcáival, közeli környékével, a ligettel, a Kurcával,
sőt, a tiszai ártérrel is. Mindezek kiváló terepei voltak az
indián-romantikának, amely betöltötte korai éveimet. Az elemi iskolában
sikeres, kitűnő tanuló voltam. Az osztálytársaimmal jó volt a kapcsolatom
és szeretettel emlékszem vissza többek között Fekete Ignác és Prácser
(Pertényi) Ottó tanító urakra is. Később azonban a gimnáziumban való
átmenet nem bizonyult zökkenőmentesnek. A mai eszemmel már tudom, hogy
későn érő típus lévén a gimnáziumi követelmények számára még nem voltam
"iskolaérett". Ez egyre fokozódó iskolai kudarcok sorozatát jelentette,
ami természetesen kisebbségi érzést alakított ki bennem, ami egyre jobban
bénítóan hatott rám, és az amúgy is rossz tanulmányi eredményeimre.
Megváltást az hozott, hogy a hetedik gimnáziumban osztályismétlésre buktam
matematika-fizikából. Ez a tanárom ugyan antipedagógus volt, de az én
esetemben tökéletesen igazságosan járt el és ezért nagy hálával tartozom
neki. Ugyanis nem akartam osztályt ismételni ugyanabban az iskolai
környezetben, ahol már be voltam skatulyázva a "rossz tanuló" címkéjű
dobozba, és az ebből való kitörésért elért bizonyos teljesítményeimet sem
voltak hajlandók elismerni. Ez tette lehetővé, hogy Budapestre kerüljek
édesapámhoz, akivel a különélés évei alatt is gyakori
és
szeretetteljes kapcsolatom volt. Apám nagyműveltségű, a modern művészet és
irodalom iránt érdeklődő (sőt ehhez aktívan is kötődő) ember volt,
testileg és szellemileg olyan sugárzó egyéniség, akire csak szeretetteljes
csodálattal lehetett felnézni. Ő nyitotta fel a szememet a világra,
valamint az ő második felesége, aki apámnak szellemileg is méltó társa
volt, és akit második édesanyámnak nevezhetek, mert csodálatos pedagógiai
érzékkel és tapintattal segített visszakapnom az önbecsülésemet. Sokat
jelentett számomra az új gimnázium (a budai Mátyás Király Gimnázium),
annak szabadszellemű, felvilágosult tanári kara, és néhány baloldali
beállítottságú osztálytársam, akik révén kapcsolatba kerültem
munkásfiatalokkal, az akkori munkásmozgalommal. Különösen nagy hatással
volt rám az osztályfőnököm, Kratochwill (Baróti) Dezső, aki a
felszabadulás után a szegedi egyetem rektora lett, és aki korábban tagja
volt az ún. Szegedi Fiatalok mozgalmának, és aki 1944-ben, a német
megszállás alatt József Attilát és Radnóti Miklóst tanította nekünk,
akkor, amikor ez utóbbi még a bori láger foglya volt. Ez a szellemi
környezet hozta meg számomra a lelki felszabadulást, végre önmagamra
találtam. Ez volt tehát az életem kezdete. És a vége? Nos, erről még nem
beszélhetünk, csak annak végső szakaszáról, az öregségről, amely ismét
Szenteshez kötött.
Budapesti éveim alatt egyre
nehezebben
viseltem el a nagyvárost, annak zajos és tülekedő tempóját, a kíméletlen
kenyérharcot, az egyre gyakrabban tapasztalt emberi és politikai
aljasságokat. Ennek megfelelően nőtt bennem a vágy az után a bizonyos
"lakatlan sziget" után, amelyet más realitás hiányában Szentesen reméltem
megtalálni. A visszaköltözési szándékomat erősítette az is, hogy itt élt
még az idős édesanyám, még megvolt a régi családi házunk, megvolt (sőt
bővizűbb és szebb lett) a Kurca is, amelynek nádasaihoz és halaihoz annyi
szép emlék fűzött. A város képe sem változott még meg teljesen, és
számomra az sem volt mellékes szempont, hogy a szeretett kutyáimnak itt
tudtam jobb életet biztosítani. Úgy éreztem, hazaköltözöm. Annál inkább
gondolhattam ezt, mert a családi hagyományok is Szenteshez kötöttek: ez a
város mindenütt magán viselte anyai nagyapám, Novobáczky Győző "kezenyomát".
Ő fiatal kultúrmérnökként Erdélyből telepedett le Szentesen. (Erdélyi volt
a felesége, nagyanyám is, Kiss Gizella, Kiss Ernő, az aradi vértanú
tábornok unokahúga.) Nagyapám, mint mérnök, mint gazdasági tanácsos, mint
az Ármentesítő Társulat főszámvevője, mint a liget és a (későbbi nevén)
"kisuszoda" létrehozója, mint a közvilágítás és a vízvezetékrendszer, az
utca- és járdaburkolatok megalkotásának motorja, nagyon sokat tett
(természetesen nem csak egyedül) más területeken is Szentes várossá
fejlődéséért. Sajnos, ezek az akkor elévülhetetlennek vélt érdemek mára
bizony elévültek. Nagyapám munkásságát méltatlanul elfelejtették, neve
eltűnt a mindenkori polgármesterek, főjegyzők és egyéb városi potentátok
neve mögött. (Egyébként a Novobáczky családnak több tagja is élt
Szentesen, vagy innen származott el idegenbe, akikről vegyes emlékeim
vannak, mert ez a család is magában hordozta az akkori magyar társadalom
minden ellentmondását, megtalálható volt köztük a szélső baltól a szélső
jobbig minden világnézeti és politikai irányzat.) Visszatérve nagyapám
érdemeire, azokkal egy kicsit úgy voltam, mint ahogy mindnyájan vagyunk
sportolóink olimpiai győzelmével: nem ők győznek, hanem mi!
A
harmadik kérdésre nem tudok sokkal bővebben válaszolni, mint ahogy az már
megtettem. Annak megítélése, hogy hozzájárultam-e - és mivel - Szentes
értékeinek gyarapításához, nem az én feladatom, de azt hiszem nem sokkal.
Szentesen két önálló és egy csoportos kiállításom volt, néhány képem és
grafikám Szentesen is magántulajdonba került. Ezen kívül csak remélni
merem, hogy talán némileg én is hozzájárulhattam ahhoz, hogy néhány
emberben erősödjék a lokálpatriotizmus érzése annak a tudatnak a révén,
hogy az amatőrökön, és a dilettánsokon kívül él itt egy-két igazi festő
is. A kezdeti értetlenség és közömbösség után teljesen visszahúzódtam, nem
voltam jelen a város művészeti és közéletében. A helyi művészeti igényeket
pedig teljesen kielégítették a várost elárasztó, a szorgalmas
"kisiparosok" által gyártott "képek", amelyek csupán arra voltak jók, hogy
ne maradjanak üresen az irodák és a lakások falai. Így jórészt az én
hibámból a város mindenkori vezetése sem vett rólam tudomást. Amikor
visszaköltöztem Szentesre, felajánlottam a városnak, hogy - mivel akkor
folytak a nagyszabású bontások és építkezések - készítek egy színes
linóleummetszet sorozatot a város átalakulásáról, a régi és az új szembe-
ill. egymás mellé állításával, kézi - tehát nem nyomdai - nyomással,
esetleg kivehető lapokkal, és amelyből reprezentatív albumot lehetett
volna összeállítani, amelynek nem csak dokumentációs, hanem művészi értéke
is lett volna. Azt kértem, hogy a munka ideje alatt a megállapodás
szerinti vételárból havi 3000,- Ft előleget folyósítsanak részemre. (Ami
még az akkori viszonyok között sem volt egy szerénytelen összeg.) Ezt a
képviselő-testület elutasította. A város mecénási megnyilvánulása kimerült
abban, hogy a galéria megnyitásakor, az ott kiállított anyagból tőlem is -
mint mindenkitől - vásárolt egy képet. Ez is amolyan kényszeredett
protokolláris vásárlás volt, mert sem a stílusommal, sem a témáimmal nem
tudtak mit kezdeni, mivel ezek erősen eltértek az itt megszokott és
"bevett" Koszta-utánérzésektől, és a közönség által kedvelt, szerény
kvalitású tájképecskéktől és semmitmondó csendéletecskéktől. (Most a
giccsekről nem is beszélve.) A város olyan értelemben sem igényelte a
közreműködésemet, amikor egyes döntéseknél elkelt volna egy esztétikai
érzékkel és vizuális műveltséggel bíró szakember. Az senkinek sem jutott
eszébe, hogy egy művésznek közületi megrendelést, megbízást is lehetne
adni. Harminc év alatt Szentesen egyetlen közületi (?) megbízást kaptam,
azt sem a várostól, hanem az Erőtakarmánygyártól. Azt hiszem, hogy
nagyképűség nélkül állíthatom, hogy ezzel a képpel is bebizonyítottam,
hogy lehetetlen témából is lehet a szó esztétikai értelmében vett képet
csinálni. Mint már mondottam, mindez nem csak a város hibája, a város is
élhetne velem szemben szemrehányásokkal. De akármiért és akárhogyan is, ma
már nem érzem magam szentesinek. Tamási Áron szép - de naív - vágyálmát,
miszerint "azért vagyunk a világon, hogy valahol otthon legyünk benne",
nem sikerült megvalósítanom. Gyökértelen lettem. Sohasem voltam igazán
pesti, szentesi már nem vagyok. De ha ez így van, jogos-e az, hogy
szerepeljek ebben a kötetben?
A város mai arculata? A lényeg benne van a már megadott
válaszomban. A városkép romlása nem csak szentesi bűn, hanem sajnos
kortünet. De ezen az általános tendencián belül is vannak abból kirívó
példák. Sok olyan épület kapott tervezési megbízást és jóváhagyást,
valamint építési engedélyt, amelyek sokat rontottak a városképen. Az
újgazdagok épületeinek többségéről (amelyek hol várkastélyt mímelnek, hol
ízléstelen álmodernségükkel tüntetnek) ordít, hogy itt pénz van dögivel,
de kultúra az semmi. A középületeknél lehetne sorolni a példákat, de elég
a Penny Market szörnyűséges hodályát megemlíteni, amely egy amerikai
országút mellett is ronda lenne, önmagában is csúf, de az, hogy ilyen
frekventált helyen, egy nagy költséggel és igen szépen újjáépített műemlék
szépségű épület mellett helyezték el, és ezzel annak látványát teljesen
tönkretették, az megbocsájthatatlan, sőt - sajnos nem az írott törvények
szerint - büntetendő cselekmény. Hogy miért van mindez így, azt rálátásom
hiányában én nem tudom megítélni. Szándékos kártevés, felelőtlenség, a
hozzáértés hiánya, a gazdasági érdekek és szempontok egyoldalú előtérbe
helyezése miatt? Egyre megy. Nem akarok személy szerint senkit sem
vádolni, nem is tehetném, mert nem ismerek senkit - még névről sem - akit
felelősség terhelhet midezért. Fogalmam sincs róla, kinek milyen szerepe
volt abban, hogy a város arculata olyan amilyen. De ma már nem a múlton
kell rágódni, hanem az elkövetett hibákból le kell vonni a tanulságokat a
jövő érdekében.
"-A Kurca-parton mit keresek?
-Már semmit."
Zsille Győző
Szentes,
2004. 01. 16.
|
|