|
Száz éves vicinális Megépítésének századik évfordulóját ünnepli a 147-es vonalszámú Orosháza - Szentes vasútvonal
2006. január 7-én ünnepelték meg a szentesi Vasútállomáson, hogy a 147-es vonalszámú Orosháza - Szentes vasútvonal betöltötte 100. életévét.
Ebből az alkalomból indult nosztalgia járat ezen az útvonalon, mely 8 óra 45 perces indulása előtt emléktáblát avattak a váróteremben. A tábláról Szirbik Imre polgármester rántotta le a leplet, mely után gyorsan fel kellett szállni a befűtött kocsikba, és a vonat indult, mert nem csak most, de 100 éve tartja menetrendet.
A 19. század közlekedésének forradalmi átalakulását jelentette a vasút megjelenése. Szentesen 1887-ben, Orosházán 1870-ben indult meg a vasúti közlekedés. A helyi érdekek rövidesen kikövetelték a két város vasúti összeköttetését is, ám az építkezés csak 1905 áprilisában indult meg. A kor műszaki színvonalát jól jellemzi, hogy - bár csak kézi erővel folyt az építkezés - alig kilenc hónap alatt 1906. január 4-re el is készült a 40, 9 km. hosszú, három állomást, két megálló-rakodóhelyet, és tizenkét megállóhelyet felvonultató vasútvonal. Az új vasút 23, 6 kg-os folyómétertsúlyú, 9 méter hosszúságú sínekből készült, legnagyobb menetsebességét 40 km/órában határozták meg. Még a megépítés évében csatlakoztatták hozzá Fábiánsebestyén állomástól az akkori uradalmi birtokokat kiszolgáló Árpádhalom állomásig megépített szárnyvonalat. Az eleinte gőzmozdonyokkal, majd gőzmotorkocsikkal kiszolgált vonalon a 20'-as évek végén jelentek meg az 1928-ban megépített Szentesi Motorgarázshoz telepített BC motorkocsik. Ez a vonal sem kerülhette el a Helyiérdekű Vasutak államosítási folyamatát, működésében fellendülést hozott az állami gazdaságok megjelenése. A hetvenes évek vidéki ipartelepítése és a szakképzés kiterjesztése némi fellendülést hozott a teher- és személyforgalomban, ám az árpádhalmi szárnyvonal megszüntetése és a közúti forgalom erőteljes megjelenése drasztikus forgalomcsökkenést okozott. Annak ellenére így volt ez, hogy új motorvonatok és korszerű dízelmozdonyok jelentek meg a térségben, a korszerűtlenné vált Ab motorokat Bz motorok váltották fel.
A pálya rossz állapota miatt sok helyen kellett lassújeleket kitűzni, az 1985-ben elkezdődött rekonstrukciós munkák néhány km-es pályaszakasz felújítása után abbamaradtak. Az 1988-ban elrendelt 30 km/órás sebességkorlátozás már néhány év múlva a vonalszakasz megszüntetésének rémét is megidézte, ám a térség önkormányzatainak, civil szervezeteinek nyomására ez a megoldás lekerült a napirendről. Egyszerű módszerekkel, használt anyag beépítésével, de 2005-re a vonalhossz felét átépítették. A megmaradt vágányzat sok helyen az eredeti 9 méteres síneken bonyolódik, ami az akkori síngyártás minőségét jellemzi. Az összes állomáson és megállóhelyen emelt utasperon készült a fel- és leszállások megkönnyítésére.
Mit hoz a jövő, nem tudni, ám a szépen felújított Orosháza állomásról induló vonaton ülők már 6 perc vonatozás után - Gyopárosfürdő megállóhelynél - olyan fürdőkomplexumot találnak, amely a térségben is párját ritkítja. Egész évben, de főleg nyári időszakban pihenni vágyók ezrei keresik fel a minden komforttal rendelkező fürdőt. Erről is szó esett a vonal centenáriumi ünnepségén, melyet 2006. január 7-én szerveztek. Bede András helytörténeti kutató - a vonal pályamestere - és Halmai János ingatlankezelési szakelőadó a térség önkormányzatait, civil szervezeteit, vasútbarátait összefogva szervezett emlékvonatot és ünnepi programot a vonal állomásain és Szentesen. Emlékvonattal járták be - Szentesről 8.45, Orosházáról 10.20 órás indulással - a meghívottak a vonalat, emléktáblát avatnak nem csak indulás előtt Szentesen, de visszaútban Fábiánsebestyén állomáson. Szentes, 2006. 01. 09. |