A kezdetektől 1912-ig
"...ha meg akarjuk találni a vezető kezet, mely iskolánk útjait egyengetni kezdte, bizony csak omladozó sírok között kell azt keresnünk,..." [2]
Barabás Miklós litográfiája
Báró Eötvös Józsefről
Az iskola működésében igen nagy szerepet kapott báró Eötvös József kultuszminiszter 1868-as közoktatási reform törvénye, mely meghatározta a polgári iskolák működési feltételeit. [3]
Báró Eötvös József
oktatási törvénye 1868-ból
Szentes város képviselő-testülete 1869. augusztus 9-én tartott közgyűlésén döntött egy 4 osztályos polgári fiúiskola és egy 2 osztályos polgári leánytanoda létrehozásáról. Egyre jobban szükségessé vált a nőnevelés ügyével foglalkozni, hiszen a kor felismerte ennek nélkülözhetetlenségét. A megbízott városi iskolaszék tagjai hiába határozták meg a feladatokat, melyek szerint hivatásszerű műveltséget kell adni a nőknek, hogy legfontosabb hivatásukat, a gyermek testi, erkölcsi, szellemi nevelését biztosítani tudják, a város vezetői nem tudtak sem épületet, sem tanítót biztosítani e célra. Ez utóbbi érthető is volt, hiszen Eötvös reformját követően indult meg a 2 évfolyamos képzés a budai tanítóképzőben férfiak részére, majd később Pesten nőknek . Így csupán néhány év elteltével kerülhettek ki az intézményből okleveles tanítók és tanítónők. Végre 1870. november 21-én a város képviselő-testülete hozzájárult a "leánytanoda" működtetéséhez. A mai "Petőfi" iskola helyén - az egykori Úri utca végén - akkor még malom állt. A főtéri Vármegyeházának szánt telken a régi, úgynevezett "KIS VÁROSHÁZA"-t ürítették ki, hogy Zolnay Károly igazgatásával beköltözhessen oda a leánytanoda.
Zolnay Géza festménye nagybátyjáról,
Zolnay Károlyról,
a polgári leánytanoda alapítójáról
és első igazgatójáról.
A festmény jelenleg a Horváth Mihály Gimnáziumban
látható
Az új törvénynek megfelelően az intézmény tanulója az a 10-14 éves korú leány lehetett, aki elvégezte a 4 éves elemi iskolát, valamint sikeres felvételi vizsgát tett. Pap Lajosné Gonda Júlia a millenniumi évkönyvében így emlékezik vissza a felvételi vizsgára: "A felvételi vizsga a kitűzött időben meg is tartatott; a kitűzött vizsgáló bizottság azonban azt jelenti, hogy a felvételre ajánlott növendékek is mindenben, de különösen az anyanyelvben és számtanban rendkívül gyengék. Felvételre negyvenöt növendék jelentkezett, kik valamennyien fel is vétettek, de hogy még az a 45 sem tett mind vizsgát, azt bizonyítja az a körülmény, hogy az 1871. iskolai évről csupán 36 növendék van az <<Anyakönyvbe>> bejegyezve."[4]
Ilyen előzmények után kezdődött meg az oktatás 36 tanulóval 1871. február 7-én. Ekkor az 1868: XXXVIII. törvénycikk 74. §-ától némi eltéréssel az alábbi tárgyakat oktatták:
magyar nyelv |
heti 3 óra |
Zolnay Károly igazgató |
német nyelv |
heti 3 óra |
Fornet Kornélné nevelőnő |
számtan |
heti 3 óra |
Reinholcz Károly |
földrajz |
heti 2 óra |
Fornet Kornélné |
természetrajz |
heti 2 óra |
Fornet Kornélné |
rajz |
heti 1 óra |
Fornet Kornélné |
ének |
heti 2 óra |
Fornet Kornélné |
kézimunka |
heti 8 óra |
Fornet Kornélné |
írás |
heti 3 óra |
Fornet Kornélné |
vallás |
heti 2 óra |
hitoktatók |
Összesen
heti: 29 óra
(Frank Ármin heti 2 órában francia nyelvet oktatott az
1871/72-es tanévtől)
Az oktatás
mindössze egy nevelőnő: Fornet Kornélné, valamint 2 óraadó tanár (a polgári
fiúiskola nevelői): Reinholcz Károly és Zolnay
Károly igazgató látta
el.
A korabeli feljegyzések szerint Fornet Kornélné egy sóraktári
ellenőr felesége volt, aki műveltsége és közismertsége
révén tölthette be ezt a tisztséget. Mivel nem volt
tanítói végzettsége, a legnagyobb jóindulat
mellett is akadtak hiányosságok a július 30-án megtartott
vizsgákon. Stammer Sándor iskolaszéki elnök így számol
be az eseményről: "A mi a
felső leányiskolát illeti, itt figyelve azon ismeret hiányra,
ami már a tanulók felvételénél mutatkozott,
azon tantárgyakra nézve, melyek a tanárok által
adattak elő: úgy szinte a hímzésben előmenetel volt tapasztalható,
de a közvetve tanított tantárgyakban egy kis tájékozatlanság
mutatkozott - meglehet, hogy az idő ezen nehézségeket is kiegyenlíti,
de ezt elhallgatni nem lehet."[5] Az iskolaszék
Fornet Kornélnét felszólította, hogy a jövőben
nagyobb figyelmet fordítson a tantárgyak tanítására.
Ezt követően a nevelőnő lemondott állásáról,
és az iskolaszék ideiglenesen 1 évre Marschallné
Nagy Róza tanítónőt kérte fel a teendők ellátására.
A kevés fizetés és egyéb problémák
miatt azonban néhány hónap elteltével elhagyta az
intézményt, és helyette Pethő Etelkát alkalmazta
az iskolaszék a kézimunka tanítására.
Stammer Sándor polgármester
és iskolaszéki elnök:
Vastagh György olajfestménye
Balogh Lídia |
Imrei Fanni |
Sarkadi Nagy Zsuzsánna |
Balogh Júlia |
Kamocsa Júliánna |
Sarkadi Nagy Zsuzsánna |
Bartha Borbála |
Kiss Eszter |
Schlachta Márta |
Borsos Mária |
Kiss Róza |
Smazál Vilma |
Borsos Mária |
Kristó Nagy Teréz |
Strasser Izabella |
Dobos Mária |
Nagy Julianna |
Stammer Vilma |
Dobos Julianna |
Oroszi Vilma |
Sréter Róza |
Farkas Emma |
Őze Etelka |
Sulcz Paulina |
Faragó Eszter |
Péter Judit |
Sulcz Julanna |
Filó Rózsa |
Paksi Jusztina |
Széll Róza |
Hankiss Ilona |
Piti Julianna |
Szánthó Mária |
Hódi Eszter |
Sarkadi Nagy Erzsébet |
Vékony Mária |
A következő tanév sem indult zökkenőmentesen. Új nevelőnőt, új tanárokat alkalmaztak a második tanévtől. Ez azonban nem jelentette a II. osztály indítását, mivel az előző tanév is csonka volt, sőt az új iskolaévet is csak 1871. december elején tudták elkezdeni 19 növendékkel.
Stammer Sándor sokirányú tevékenysége miatt (polgármester, ügyvéd, főszolgabíró, alispán, királyi tanácsos) 2 éves kitartó munkája után tisztségéről lemondott. Szerepét Csukás Benjámin vette át, aki két éven át jegyzője, majd 1872-től haláláig elnöke volt az iskolaszéknek. Csukás "...valódi atyai gonddal és szeretettel ápolgatta a gondjaira bízott tanintézeteket, és ha azok bármi tekintetben megfeleltek rendeltetésüknek, úgy az elsősorban neki köszönhető."[6]
Csukás Benjámin iskolaszéki
elnök
A II. osztály
1872 őszén kezdődött, és a nyári szünet 2 hónap
volt (július, augusztus). Ekkor az iskolát a két évfolyamon
50 növendék látogatta. A kezdetekben nagyon gyakori volt
a tanítók, nevelőnők cseréje. Zolnay Károly, aki
a helyi gimnázium igazgatása mellett a polgári leányiskola
vezetését is ellátta, ebben a tanévben e feladattal
Reinholcz Károlyt, a polgári fiúiskola igazgatóját
bízta meg. Általános gyakorlat volt ekkor, hogy az intézményben
gimnáziumi és polgári fiúiskolai tanárok
dolgoztak óraadóként. A minden évben megjelenő évkönyvek
is a két intézmény legfontosabb eseményeit egy kiadványban
ismertetik.
Zolnay Károly évkönyvének
címlapja |
Igazgatói beszámoló a polgári leányiskolát érintő eseményekről |
Az 1873/74-es tanév már szeptemberben kezdődött. Ekkor került
az iskolához Zoó János, aki nyugdíjazásáig
tanított szépírást és rajzot. A nevelőnői
teendőket Kindermann Erzsébet látta el, aki igen lelkiismeretesen végezte
sokirányú feladatait.
Cikk: Szentesi Lap, 1876. július
02. Írás Kindermann Erzsébetről
Az iskola vezetésében is változás állt be, mivel Reinholcz Károly igazgató betegsége miatt nem tudta a két intézmény irányítását ellátni, az iskolaszék ismét Zolnay Károlyt bízta meg ezzel a feladattal. 1875. január 29-én meghalt Reinholcz Károly, így a matematika tanítását is Kindermann Erzsébet nevelőnőnek kellett ellátnia. A következő évben a szülők és az iskolaszék kérték a polgári leányiskola III., majd IV. évfolyamának indítását, de a mostoha anyagi viszonyokra hivatkozva az akkori képviselő-testület azt elutasította.
1879. május 29-én súlyos veszteség érte mind a polgári fiú-, mind a polgári leányiskolát; meghalt Csukás Benjámin. Zolnay Károly igazgató így búcsúzott tőle:
"Csukás
Benjámin 1862. óta a szentesi református gymnasiumnál
volt mint tanár alkalmazásban. 1871-ben a tanári pályát
odahagyta, de azért a tanügynek hű munkatársa maradt élete
végéig. Jelesen alapos képzettsége, kitűnő tehetségének
minden erejével most már oda munkált, hogy...városunkban
egy gymnasiumi tanfolyammal egybekötött fi- és egy polgári
leányiskola létesüljön. Hogy ez létesült,
egyedül az ő érdeme.(...) Sok nehéz küzdelem, sok nehéz
áthághatatlannak látszó akadály leküzdése
után, végre sikerült neki ezen intézetek felállítását
városunkban kieszközölni. (...)
...ő a nevelésügy áldását nem úgy tekintette,
mint a melyhez csak a férfinemnek volna kizárólagos joga,
hanem úgy, mint a melyhez joga, a melyre szüksége van egyaránt
- ha nem egyenlő mérvben is, - férfiúnak, nőnek. Így
jött létre városunkban polgári fiúiskola mellett
a polgári leányiskola, mely nyolcz és fél év
óta annyi nőnek adta meg a magasabb képeztetéshez szükséges
alapot. És a törvény intézkedésén kívül
kinek köszönhetjük mindezeket? Az ő buzgalmának, az ő
igyekezetének, törhetetlen akarat erélyének, melylyel
az ügyet keresztül vitte. Méltó hát, hogy ezen
intézet a hálának, kegyeletnek érzelmeivel emlékezzék
meg róla, ki ezen intézetnek egyik alapítója, s
annyi éven keresztül buzgó gondozója volt." [7]
A megüresedett iskolaszéki
tisztet Kiss Zsigmond töltötte be
E szomorú eseménytől az élet nem állhatott meg. A városi iskolaszék új tagja, majd elnöke Kiss Zsigmond ügyvéd lett, aki 41 éven keresztül haláláig lelkes odaadással viselte e tisztséget. Az ő nevéhez fűződik a polgári leányiskola teljes kiépítése is; először a III. évfolyam, majd néhány évvel később a IV. osztály is megkezdhette tanulmányait.[8]
A polgári
leányiskolai képzés jelentőségéről megoszlottak
a városban a vélemények. Az 1879/80-as Értesítőben
az igazgató az alábbiakat írja: "...Szentes város népének egyes osztályai
- ugyanis a földmívelő és iparos osztály - nem látja
be kellőleg a polgári leányiskola czélját és
nem használja kellőleg azt az iskolát, mely városunkban
egyedül van hivatva kissé magasabb műveltséget adni a leánygyermekeknek,
sőt részben képesíteni őket arra, hogy önfenntartásukat
biztosíthassák.
...ha a tanulásban elért siker nem felel meg a várakozásnak,
abban a szülőknek is van része, miután megengedik gyermekeiknek
a gyakori, - ok nélkül való - mulasztást, sőt igazolásaikkal
a gyermeket hazugságra is tanítják."
1881-ben a
város átadta a "KIS VÁROSHÁZ" épületét
az építendő megyei székház számára.
Így az iskola a kíséri Werner-házba költözött.
Az eddigi szűkös tantermek gondja sem oldódott meg, mert ezek a
helyiségek is kicsik, vizesek, sötétek voltak. Leginkább
a kézimunka-oktatás került rossz helyzetbe, hiszen két
osztályt foglalkoztatni lehetetlen volt az adott feltételek mellett.
Ekkortól alkalmazták kézimunka-tanításra
a már több éve segédként tevékenykedő
Práznovszky Erzsébet nevelőnőt.
Práznovszky Erzsébet |
Képviselő-testületi jegyzőkönyvrészlet, |
36 elsős és 20 másodikos növendék folytatta itt tanulmányait
ilyen nehéz körülmények között. Mindössze
másfél évig működött ezen a helyen az iskola,
majd 1883 januárjában a III. tized 13. sz. házba költözött.
Ez az épület sem felelt meg egy modern iskola követelményeinek,
de lényegesen jobb körülményeket jelentett. A tanulók
és nevelők száma is nőtt, gyarapodott az intézmény
eszközállománya is. Változás állt be
az iskola vezetésében, mivel Zolnay Károly után
Csuppayné Kindermann Erzsébet vette át az irányítást.
Ettől kezdve az "Értesítő" már csak a polgári leányiskoláról szólt. (Az előző években együtt adták ki a polgári fiúiskoláéval, mivel a két intézménynek ugyanazon személy volt az igazgatója.)
Az iskola növendékeinek száma egyre növekedett, az 1887/1888-as tanévben már elérte a 90 főt.
E tanév fordulópontot jelentett, hiszen ettől kezdve már három osztállyal működött az iskola. Változás állt be a vezetésben. is. Az új igazgató Dégay Kálmán lett.
"Az
értesítőben >>Család és iskola<< czímen
Dégay Kálmántól van értekezés.
A polgári leányiskola életében legkiemelkedőbb időszak
volt a 1890-91. iskolai év, miután ez évben történt
az iskolának négy osztályra való kiegészítése
és ugyancsak ezen évben lett önálló tanítótestülete."[9]
A városi iskolaszék Zolnay Károly, Petrovics Soma és Derzsi Kovács Ferenc megalapozott tervezésére elhatározta a leánytanoda 4 osztályosra fejlesztését. Bartha János alapítványa segítségével megvásárolták a III. tized 19. telkén (részben a mai épület helyén) lévő Mácsai-házat, s itt folytatódhatott a tanítás. Az 1890/1891-es tanévtől tehát 4 osztályos a polgári leánytanoda.
Polgárista lányok a az 1880-as
évek körül
Dégay Kálmán évkönyvének címlapja 1891/92. |
Az évkönyv tartalma |
A tanulók előmenetelének értékelése |
Ettől az évtől kezdve lett önálló tantestülete
is az intézménynek. A növendékek száma ekkor
már 102 fő volt. A tanévben két új tanítónő
érkezett: Greskovits Eleonóra
nyelvtan és Gonda Júlia számtan
tanítására.
1893-tól
Pap Lajosné Gonda Júlia lett az intézmény igazgatója, s
közben tanított kézimunkát, németet, egészségtant,
vegytant, számtant, fizikát és éneket. Sokirányú
tevékenységét 32 évig folytatta. Neki köszönhető
az iskola mai épülete is.[10]
Gonda Júlia bizonyítványa: |
Gonda Júlia bizonyítványa: |
Az évek
múlásával a tanulók és a nevelők száma
egyaránt növekedett. Az évkönyvek, értesítők
hűen tudósítanak a tanévek eseményeiről. Rendszeresen
közlik az adatokat a tanulók létszámának alakulásáról,
a tanítás kezdetéről, az évzáró vizsgák
eredményeiről, a tanév értekezleteiről, rendezvényeiről,
a tantárgyfelosztásról, tanárokról, az órarendről,
a felügyeleti szervek látogatásairól stb.
Újságcikk: Szentesi Lap
1894. március 13.
A polgári leányiskola hangversenye
Az egészségtelen,
szűk tantermekben folyó tanítás sok gondot okozott, de
mindez nem befolyásolta az oktatás sokszínűségét,
mert továbbra is tanítottak szabászatot, táncot,
francia nyelvet és sok olyan dolgot, amely a többi iskolában
nem volt szokásban.
A millenniumi tanév egyben visszatekintést is jelentett az elmúlt
25 évre. Az ünnepségsorozatot követő évzáró
vizsgákról így írt a korabeli sajtó: "...A vizsgálatok eredménye a legmagasabb
igényeket is kielégíthette. A szabatos feleletek meggyőzhették
a szép számmal megjelent érdeklődő közönséget,
hogy úgy a tanító kar, mint a növendékek lelkiismeretesen
megtették kötelességüket. Kiemelkedő a rendkívül
szép kézimunka-kiállítás, amely Jakó
Etelke k. a. buzgalmáról s finom ízléséről
tesz tanúbizonyságot. A vasárnap tartott évzáró
ünnepélyen a kiváló szorgalmú növendékek
jutalomban részesültek, részint egyesek nagylelkűségéből..."[11]
Pap Lajosné Gonda Júlia
millenniumi évkönyve 1896-ból
Órarend
a Szentes városi polgári leányiskola |
Kimutatás az 1895/96-ban végzett tananyagról |
Pap Lajosné Gonda Júliáról
és keresztlányáról,
Sima Juliskáról
készült fotó
A polgári iskolai oktatás során a tanulók értékelése gyakran változott. Az 1899/1900-as tanévben az alábbi osztályozási rendszert alkalmazták:
Az erkölcsi magaviselet jelölésére: |
A szorgalomra nézve: |
A tanulásbeli előmenetelre nézve: |
Az írásbeli dolgozatok külső
alakjára nézve: |
Polgári
leányiskolai bizonyítvány |
Községi
polgári leányiskola 1904-5. |
Veszedelmes iskolahelyiség. |
A polgári leányiskola új tanterve. |
Magyar nyelvtan a polgári leányiskolák
I. osztálya számára 1908-ból
Istváncsics Mária osztályával, 1909-10. |
Községi polgári leányiskola
II. osztálya |
A szentesi kultúrpalota. |
Tánctanítás a polgári leányiskolában. |
A városban működő egyházi iskolákhoz viszonyítva
a polgári leányiskola helyzete lényegesen rosszabb volt.
Az akkor még községi fenntartású iskola tantestülete
ugyan 13 főre növekedett, de az illetmények tekintetében
elmaradt az állami iskolák tanítói fizetésétől,
sőt az országos átlagtól is. Az épület- és
illetménygondokat csak az államosítással lehetett
megoldani. Ezért sürgette már 1896-tól kezdve ezt
az ügyet az iskola igazgatónője Pap Lajosné Gonda Júlia,
Burián Lajos polgármester, Kiss Zsigmond iskolaszéki elnök.
16 év lelkes és kitartó munkája dr. Mátéffy Ferenc
iskolaszéki elnök és polgármester működése
idején meghozta gyümölcsét:[12]
"...A nm. vallás és
közoktatásügyi m. kir. miniszter úr 129241-1911. sz.
határozatával kimondta, hogy iskolánkat 1913. szeptember
1-től kezdődően állami kezelésbe veszi..."[13]