Ének-zene tagozat az iskola életében
"Ez az iskola nem zeneiskolának készült, és nem ismételhetjük eléggé, hogy nem zeneiskola,...iskola, amely szervesen beépíti a zenét az általános emberi műveltségbe. Mindent tanítanak itt, sőt egyes dolgokat jobban, mint másutt. Itt megtanítják arra a tanulókat, hogy aki zenével indul az életbe, az evvel bearanyozza minden későbbi tevékenységét. Az életnek olyan kincsét kapja ezzel, amely átsegíti sok bajon. A zene táplálék, vigasztaló elixír. A zene az élet szépségét, s ami benne érték, azt mind meghatványozza."[38]
Az eltelt évtizedek alatt az intézményt számos átszervezés érintette. Az viszont nyomon követhető a korabeli dokumentumokból, hogy a zenei nevelés minden korszakban kiemelt szerepet kapott. 1957. május 21-én az iskola megkapta az engedélyt az ének-zene tagozat működtetésére. Ez új korszakot nyitott az intézmény életében, hiszen az országban elsők között Ádám Jenő-Kodály Zoltán elképzelései szerint folyhatott a tanulók zenei nevelése.
"Értesítem az Igazgató
Kartársat, hogy a Művelődési Minisztérium Az engedélyezéssel egyidejűleg az ének-zene tagozatú általános iskolát a Szentes, Petőfi u. általános iskolában nyitjuk meg az 1957/58. tanévtől kezdődően. A következő tanévekben folyamatosan évfolyamonként egy-egy osztályt ének-zene tagozatú osztállyá kell szervezni. /.../ Felkérem igazgató kartársat, hogy a felvételi mindkét napjára megfelelő termet biztosítani szíveskedjék.
Hódmezővásárhely, 1957. máj. 21.
Hantos Mihályosztályvezető[39]" |
E tanévtől
kezdődően az általános tantervű osztályok mellett minden
évben egy-egy ének-zenés osztály is megkezdte tanulmányait.
E képzés célja, "...
hogy a növendékek általános műveltségében
a zene a többi tárggyal egyenlő szerepet kapjon, a gyermekek mielőbb
zeneileg írástudókká legyenek, és a zenei
képességek fejlődésével egyidejűleg élesesedjen
felfogóképességük az egyéb tárgyakban
is, iskoláik elvégzése után pedig művelt közönséggé
v. esetleg egyesek zenei szakemberekké váljanak."[40]
Elsőosztályosok 1961-ben. Pedagógusok: Tóth
Lászlóné,
Kapitány Endréné, Mácsai Katalin, Dóczi Gáborné
A fenti célok érdekben megkezdődött
a pedagógusok felkészítése az új feladatra.
Az első évfolyam 1957 szeptemberében kezdte meg munkáját
Schweickhard Gyuláné irányításával, aki ez év
októberében Budapesten, a Központi Pedagógiai Intézet
által szervezett ankéton vett részt. Természetesen
a felkészítő munka folyamatos volt, több éven keresztül
tartott. A kollégák rendszeresen vettek részt tapasztalatcseréken,
továbbképzéseken. A meghirdetett tanfolyamokra mindég
örömmel mentek a tanárok. Az eredményes énektanításhoz
nélkülözhetetlen volt a népi gyermekjáték
és gyermektánc oktatása is, amelyhez a szükséges
ismereteket Budapesten, a Népművelési Intézetben sajátították
el a tagozatos osztályok tanítói. A néptáncoktatás
terén kiemelkedő eredményeket ért el Füsti Molnár Jánosné, aki hosszú évtizedeken keresztül ismertette meg
a szebbnél szebb mozgásformákat a tanulókkal. Az ország minden területére eljutottak az énektanárok,
így felvették a kapcsolatot Budapesten a Lorántffy Utcai Ének-Zene Általános
Iskolával, tapasztalatcserén,
bemutatóórákon, hangversenyeken s egyéb rendezvényeken
vettek részt, de hasonló jelleggel ellátogattak Veszprémbe
is. Jelen voltak 1968-ban az I. Országos Zenei Nevelési Konferencián
Győrben, majd megismerkedtek a kecskeméti, csongrádi, nyíregyházi,
hódmezővásárhelyi ének-zenés iskolák
munkájával is. Hosszú lenne felsorolni mindazon tanfolyamok,
találkozók sorát, városok, települések
nevét, ahol megfordultak tapasztalatszerzés céljából
az intézmény pedagógusai.
Az ének-zenés
osztályok első bemutatkozása 1960. június 5-én volt,
azóta minden tanévet hangversennyel zár az iskola.[41]
1960 ismét változást jelentett az iskola életében,
ugyanis Monori József igazgatótól Tóth László
vette át újból az irányítást 1962-ig.
A következő tanévben Mácsai
Katalin került az iskola élére.
Ekkor készül el megrendelésre iskolánk emblémája,
melyet Drahos István ex librisművész készített. Mindazt
jelképezi, amit ez az iskola nyújt a diákoknak: a violinkulcs
az ének-zene tagozatra, a bagoly pedig a mindenki által elérhető,
megszerezhető tudásra utal.[42]
Az iskola emblémája, melyet
Drahos István készített
Az ének-zeneórák módszertani kidolgozása, a zenei szertár létrehozása, a kamarazenekar vezetése Balogh Gyula zeneiskola-igazgató munkáját dicsérte. Az iskola és a helyi zeneiskola kapcsolata igen szoros volt, hiszen az ének-zenés osztályok növendékei a 3. osztálytól hangszeres oktatásban ott részesültek.
Az iskola kórusát
kezdetben Balogh Gyula, később Gulyás Vilmosné /Dömsödi
Anna/, majd Dóczi Gáborné vezette. A széleskörű
repertoárból már 1965-ben a Magyar Rádió
hangfelvételt készített. A hangversenyek, rádiófelvételek,
bemutatók azóta is folytatódnak.
A Magyar Televízió levele
1965. május 15-én
Az első végzős ének-zenés
osztály 1965-ben. Tanárok: Komáromi László,
Szarvas Ferenc, |
Ballagó ének-zenés
osztály 1967. Tanárok: Komáromi László,
Németi Istvánné, Pintér Lászlóné,
I |
Az évek múlásával egyre több lehetőség
nyílt szereplésekre. Rendszeresen énekelt a kórus
megyei találkozókon, de sikeresen vették az akadályokat
a tanulók a bicínium énekversenyeken is. Üde színfoltként
hatott az irodalmi és egyéb rendezvényeken az osztályok
kamarakórusainak csengő hangja.
Ebben az időszakban minden tanévben rendeztek a kisdobosok és az úttörők számára a kulturális szemléket, melyek sok-sok sikerhez, örömhöz juttatták a szereplőket és hallgatókat egyaránt.
1971-ben először vált valóra Balázs Árpád szentesi születésű Erkel-díjas zeneszerző álma, az "AZ ÉNEKLŐ RAJOK" ORSZÁGOS TALÁLKOZÓJA. Ettől kezdve iskolánk volt rendezője ennek a közkedvelt és tömegeket mozgósító bemutatónak. A közös éneklés, a helyi jellegű népdalok, kánonok hangja verte fel ezekben a napokban a város csendjét. Az itt énekelt dalok külön füzetekben jelentek meg, melyek még ma is haszonnal forgathatók.
Balázs Árpád, Erkel-díjas
zeneszerző
A ’70-es évek
sikersorozata folytatódott. Az ÉNEKLŐ
IFJÚSÁG hangversenyeken
Gulyás Vilmosné[43]
vezetésével nagy-nagy elismerést vívtak ki a tanulók.
1971-ben rádiófelvételen, majd később hanglemezfelvételeken
vett részt a kórus. /Ezek a felvételek 1976-ban és
1978-ban hanglemezen is megjelentek./
A MRT levele a rádióadás időpontjáról |
A kórusnapló egyik lapja |
Alsó tagozatos énekóra 1971-ben, az iskolanapok keretében. Tanít: Gulyás Vilmosné |
Kamarakórusok bemutatkozása
a Móricz Zsigmond |
Az iskola kórusát |
Gulyás Vilmosné, Dóczi
Gáborné, Halmos Péterné |
Balázs
Árpád: Tavaszlesen - Gyermekkantáta:
Vezényel Rózsáné Dömsödi Anna /=Gulyás
Vilmosné/,
zongorán kísér Szabóky Márta
A ’70-es évek egyéb eredményeket is hoztak még a kórusnak. 1973-ban, Veszprémben, az Úttörő Nagykórusok Fesztiválján az iskola kórusa kiemelkedő teljesítményéért jutalomban részesült. A korszak legrangosabb fellépését azonban mégis az 1978-ban megrendezett debreceni Nemzetközi Bartók Kórusfesztivál jelentette, melyre a sok-sok év kiemelkedő munkája alapján kapott meghívást az iskola kórusa.
Hej, igazítsad! (Bárdos Lajos)
Nagyszalontai köszöntő (Kodály Zoltán)
1976-tól
a kórus vezetését Kis-Rácz Antalné vette
át, majd Takács Pálné és Bordáné
Német Márta közreműködésével szereztek
további sikereket.
Balázs
Árpád: Kis zenei ábc
című művének záró
részlete
A nagykórus Takács Pálné karnaggyal, 1978. |
Az összkart Kis-Rácz Antalné vezényli, 1978. |
Évzáró hangverseny
a Tóth József |
Jelenet Sosztákovics: |
A zenei élet fejlődése mellett változások következtek
be az oktató-nevelőmunka más területein is. Az évtized
végén búcsút mondtunk a hagyományos számtantanításnak,
s elkezdődtek az "új matematika" oktatásának kísérletei.
E tárggyal foglalkozó nevelőink mindannyian elvégezték
a szükséges tanfolyamokat, majd fokozatosan tanítani kezdték
a programot.
1975-től Dóczi Gáborné vette át az iskola irányítását, aki lelkes kezdeményezője volt a módszertani, pedagógiai újításoknak, kísérleteknek. A nevelők csoportbontásban tanították az anyanyelvet és a matematikát, de foglalkoztak komplex esztétikai neveléssel is: történelem, magyar, ének-zene, rajz tantárgyak bevonásával. Új programok jelentek meg az anyanyelvi oktatásban: 1984-től a nyelvi, irodalmi, kommunikációs nevelés (Zsolnai-program), majd a Tolnai-program (Csige Istvánné, Kis-Rácz Antalné, Szemerédi Endréné vezetésével). Ekkor vált az intézmény bázisiskolává. Az ország minden területéről érkeztek pedagógusvendégek, s bemutatóórák keretében ismerkedtek a programokkal.
Az iskola kiskórusa 1984-ben arany
minősítést kapott. Kórusvezető: Takács Pálné
1980-tól évente területi szintű Petőfi-szavalóverseny házigazdája az iskola. 1996-tól ezt a közkedvelt versenyt megyei szinten is megrendezzük a résztvevő iskolák elégedettségére és örömére. Az érdeklődés a mai napig igen nagy. Természetesen nemcsak ezen a versenyen indulnak az intézmény tanulói, hanem sok-sok egyéb területen is jeleskednek a kicsik és nagyok.
Az iskolai szintű kisdobos Petőfi-szavalóverseny |
Az iskolai szintű úttörő Petőfi-szavalóverseny |
A humán tantárgyak mellett fontos szerepet kaptak a reáltantárgyak is. Az 1980-as évek közepétől azonban felére csökkent a természettudományi órák száma, de ezzel együtt nem lett kevesebb az elsajátítandó tanagyag, sőt e területeken is dicséretes eredmények születtek: Józsa Anikó és Ötvös Tibor megyei III. helyezést ért el kémiából. Felkészítő nevelőjük: Mészáros László.
Tallózás a korszak csoportképei között
Az ének-zene tagozaton tanító énektanárok, énekkarvezetők névsora 1957-2002-ig
Balogh Gyula |
1963-1967 |
Bordáné Német Márta |
1977-1987 |
Dóczi Gáborné |
1960-1975 |
Gulyás Vilmosné Dömsödi Anna |
1961-1977 |
Kis-Rácz Antalné |
1975- |
Kocsis Györgyi |
1987-2001 |
Nagy János |
1990- |
Nagy Jánosné |
1992-1996 |
dr. Nagy Lászlóné |
1974-1976 |
Ráfi Péter |
1967-1972 |
Scweickhardt Gyuláné |
1957-1960 |
Takács Pálné |
1977- |