Káosz a közlekedésben?
Régi igazság, hogy minden mindennel összefügg. A Honvéd utcában az éjszakai motor- és autóversenyek megfékezésére – nagyon helyesen – útbordákat vagy köznyelven “fekvôrendôröket” raktak le. Azóta jelentôsen megnôtt a kapcsolódó utcák forgalma, törik az utak széle, vége a nyugalomnak. A megnövekedett “idegenforgalom” hosszú távon több betörést hoz, romlik a levegô minôsége, több lesz a megbetegedés…
Elkészült a város déli elkerülô útja, és csodák csodájára nem történt semmi lényeges változás a város közlekedésében. Mi is történt volna? Hiszen a kerülô út átadása elôtt nem volt megfelelô országos propaganda. A mai napig sincs sehol tájékoztató tábla az útszakasz használatának elônyeirôl, irányáról. Az illetékesek is csodálkoztak, majd szigorú változtatást vezettek be. Azóta kamionok és pótkocsis szerelvények bolyonganak a Kertvárosban. Legtöbbször az ottani lakosok vezetik ki ôket a szűk utcák labirintusából. Kíváncsi lettem, mi lehet ennek az oka?
Csongrád felôl jövet elképzeltem, hogy holland kamionos vagyok, és a Hungerithez kell eljutnom. Az elsô tájékoztatást jelentô tábla a tiszai strandfeljáró után látható, ami 50-60 m után megismétlôdik. A forgalmi akadályok vétele közben pillantás a táblákra: körforgalom jön. Mehetek Hódmezôvásárhely (Orosháza) és Kunszentmárton irányába. Nekem nem jó! Szentes városközpont. Ez kell, de 7,5 t súlykorlátozás, nem mehetek! Szentes Kertváros. Itt még nem jártam, de ez szabad. Mivel közben befutottam a körforgalomba, már fordulnom kell a kiválasztott irányba. Kanyar után (!) 3,5 t súlykorlátozás. Hoppá! Befutottam a csôbe! Szidom az egész várost, aki ide küldött, és mindenkit, de nincs visszaút. A szűk utcákból szeretnék kijutni, de senki nem tud se angolul, se németül, se hollandul. Végül egy autós látja kétségbeesésemet. Elvezet a gyárig.
Megnéztem a másik körforgalmat is (Fábiáni–Szarvasi út keresztezôdése). Semmilyen tábla nem jelez korlátozást a városközpont irányába. Elindulok, mintha Félegyházára mennék, természetesen ismét idegenként. A Penny után tisztességes forgalom, sok kerékpáros, telített út. A fôtér rendôrlámpája visszatart. Arra gondolok, hogy ennek az egyetlen lámpának semmi értelme. Legfeljebb, ha elkapom a “zöldhullámot”. A híd utáni kanyar leküzdése gázadásra csábít, de eszembe jut, hogy erre máskor mértek. Az ABC után kerékpárút. Kirakhatnának egy 70 km-es táblát! Elérem a laktanyát. Fék! 7,5 tonnás korlátozó tábla! Merre tovább? Balra valami tsz-sorompó. Csak jobbra mehetek. Megpróbálok az elsô utcán párhuzamosan a Csongrádi úttal kijutni a városból. Elérem az erdô szélét, irányjelzô balra. Nem! Itt nem lehet 3,5 t korlátozó tábla! Majd a következôn. Ott ugyanaz a helyzet. A kórháznál vagyok. Merre tovább?! A jó k…!
A két körforgalom közötti távolság 4,2 km. Az elkerülô út hossza a híradások szerint 8 km. A Vásárhelyi út – elkerülô út torkolata és a fábiáni úti körforgalom közötti távolság kb. 4 km (Csongrád–Szentes táblától-tábláig 9 km). Az üzemanyag ára kb. 200 Ft/l.
Vessünk egy pillantást a jövôre! Kossuth utca egy szakasza lezárva. Szentes egyetlen párhuzamos közlekedésre alkalmas utcája, a város gyűjtô útja. Minden sugárirányú gerincút ebbôl indul. Azonos keresztmetszetű párhuzamos út nincs. Ezek kiépítése délrôl és északról is szükséges, ami nagyon drága, a sok kanyarodás miatt (fék, majd gázadás) megnövekszik a környezetszennyezés. Kerékpáros arra is sok halad (este lámpa nélkül). A tervezet nem tartalmazza új parkoló építését. Ma is nagyon nehéz a bíróság és a József A. utca közötti szakaszon napközben gépkocsival megállni. A többi részen sem sokkal rózsásabb a helyzet. Kamion akkor is lesz. Áruszállítás is. A kertvárosi szindróma gyorsan kialakul a városközpontban is.
Visszatérve a bevezetô mondathoz: Szentesre tévedô idegenek – hazaiak és külföldiek – mindenhol elmesélik kalandjaikat, tapasztalataikat. Tudjuk, a rossz hír gyorsan terjed. Hamarosan Európa hírhedt városa lehetünk. Akkor mi lesz az éppen csírázó idegenforgalmi reményekkel? (Itt jegyzem meg, hogy 40 év alatt nem tudott a város kirakni egy tájékoztató táblát valamely út mellé, hogy van egy gyógyfürdônk.)
Álmodom: óriási tájékoztató tábla Csongrád után, hogy Szentesen elterelô út van. Feltüntetve minden lehetséges útirány (Szarvas és az Ipartelep is) az úthosszal és távolságokkal. Testvérvárosainkra tekintettel idegen nyelveken is. Minimálisan az Európai Unió hivatalos nyelvein. A körforgalom elôjelzô tábla kint van a szivattyútelep és a híd között. Egyértelmű, nemzetközileg világos jelzésekkel. Tájékoztatás a végtelenségig. Ha a helyi adótartalékok kimerültek, csak az “idegen” hozhatja a pénzt!
A Kertváros újra csak a kertvárosiaké. A Kossuth utcán kétszer két sávon zavartalan a város közlekedése. A bíróságtól a Rákóczi utcáig minden keresztezôdésben forgalomirányító lámpa vigyázza a biztonságos átkelést. A fôutcával párhuzamosan sok ezer parkolóhely. Bármelyik keresztezôdésnél kiállok, 30 méteren belül otthagyhatom az autót. Ha meguntam a lámpákat, egy utcával arrébb megyek, s ott hajtok keresztül a városon.
Zöld fű, fák, virágok mindenfelé. A Nagy Ferenc utca (mozi utcája) – az App
onyi térig kétoldalán üzletekkel, kis kocsmákkal – sétáló utca. Minden felôl tájékoztató táblák, könnyen megtalálok bármit.A Széchenyi ligetben fedett uszoda, nyitott medencék, fedett-nyitott teniszpályák. A bejutáshoz sorba kell állni.
A sportcsarnokban reggeltôl késô estig hazai és nemzetközi versenyek, kulturális események követik egymást.
A termál-tónál evezôs és szörfös paradicsom. A kunszenti úttal szembeni oldalon üdülôváros.
De jaj, ébredek! Hirtelen nem tudom, hogy holland emlékeim buggyantak-e elô vagy a jövô Szentesen járok.
Kotymán László