Kilencven éve született
Örkényi Strasser István
Képaláírás: Örkényi Strasser István édesapja, Strasser Sándor városi adóügyi tanácsnok szobrának mintázása közben.
Február 6-án lehetett volna 90 éves, de már 57 éve halott. Mindössze 33 évet élt. Szentesen Született. A nyolcosztályos szentesi gimnázium alsó négy osztályát elvégezve kereskedônek tanul. Közben – alig 18 évesen – megnyeri a szentesi múzeum akkori igazgatója, a Csallány Gábor meghirdette pályázatot Attila szobrával. A Képzômûvészeti Akadémiára is az ô ajánlólevelével jelentkezik. Rendkívüli tehetségére tekintettel fel is veszik. Az Akadémián Sidló Ferenc tanítványa lesz, akinek nevét számos köztéri alkotása ôrzi: Görgey Artúr szobra Miskolcon, Madách Imre szobra Balassagyarmaton, Szent István szobra Székesfehérvárott. A szegedi Dóm téri Pantheonban néhány dombormû szintén Sidló-alkotás.
Örkényi Strasser István kezdetben nem tudja kivonni magát mestere hatása aló
l, azonban a gótikus formákkal való kísérletezés után hamar megtalálja egyéni hangját, amelyben korának legjobb szellemi és mûvészi áramlatai összegezve és letisztultan jelentkeznek.A mûvészeket ekkor ért hatások közül kett
ôt kiemelten is említenünk kell. Az egyik a bécsi Sigmund Freud tevékenysége, aki feltérképezte az emberi lélek tudat alatti szintjét, felderítette az ösztönök tudatra gyakorolt rejtélyes, mostantól törvényszerûségekkel megfogható világát. A másik hatás az I. világháború tájékán jelentkezô, majd a háború után kiteljesedô expresszionizmusé, amely az ember belsô világát törekszik kifejezni.Örkényi Strasser is rendkívül érzékenyen bontja ki alakjainak belsô világát. A szobor arcán finom expresszivitással tükrözôdik a figura érzelmi élete, sorsa. De az egész figura is a lélektani ábrázolásnak van alárendelve. Errô
l tanúskodnak lírai szépségû nôalakjai: a gyermekét simogató Rachel- és a Beatrice-portré vagy az Imádkozó zsidó fiú belsô csöndjét kifejezô kisplasztika.A negyvenes években erôteljesebb formákkal dolgozik. Az ô
si, keleti és afrikai szobrászat hagyományai termékenyítik meg mûvészetét. Ebbôl a korszakból nagy erejû az “Ülô anya gyermekkel” c. munkája. Az ülô anya – mint valami ôsanya – robusztus formáival védelmet ad az ölébe hajló gyermeknek. Az anya és a gyermek kapcsolata, az anyaság ôsi élménye egyébként is visszatérô témája, s mintegy a háború által fenyegetett örök emberi értékek szimbólumának érezzük a megjelenítéseket.Majd a mûvészt körülvev
ô világ értékzavara, rettenete disszonáns formákban, portréinak deformáltságában jut kifejezésre. Eközben a klasszikus szobrászat eszközeivel mintázza meg Mózest. A szobor modellje Beregi Oszkár, a Nemzeti Színház színpadáról származása miatt leparancsolt színész – korábban a férfiideál megtestesítôje. (A Goldmark Teremben Madách Mózeseként látta ôt a szobrász, utóbb a másfélszeres életnagyságú szobor is a Goldmark Terem elôcsarnokában volt látható.)Ám a magyar ég egyre “tajtékosabb”, jelzik ezt a zsidótörvények is, melyek a zsidó származá
sú mûvészeket kiparancsolják saját közegükbôl, a mûvészeti életbôl, és másodrendû állampolgárokká degradálják ôket. Származása miatt Örkényi Strasser is csak a budapesti Goldmark Teremben állíthat ki, pedig korábban, 1935-ben és 1937-ben a Szinyei Társaság tavaszi szalonjának kitüntetettje, 1940-ben pedig a Mûcsarnok mutatja be szobrait.Az ég végleg beborul, Örkényi Strassert sorstársaival együtt munkaszolgálatra hívják be. Fegyver helyett ásó- és lapátnyél durvítja az agyag megformálását végzô finom kezet.
Aztán 1944. október 11-én a mûvész életútja drámai módon ér véget. Magyarul beszélô SS-katonák rendezte tömegvérengzés áldozata lesz a kiskunhalasi vasútállomáson.A lokálpatrióta könnyen vádolható azzal, hogy városa szülöttét túlértékeli. Éppen ezért eur
ópai rálátású mûértô szavait idézzük. Francois Gachot, a francia nagykövetség sajtóattaséja a Fókusz Galériában 1947-ben megrendezett emlékkiállításon a következôket mondta: “Örkényi Strasser István szobrászmûvész úgy jelenik meg elôttünk, mint annak a feláldozott nemzedéknek a képviselôje, akinek éppen csak annyi ideje volt, hogy nekilendüljön. Mégis, amit rövid ideje alatt alkotott, elegendô ahhoz, hogy helyet biztosítson számára a magyar mûvészetben, egy kivételes, mélységesen eredeti mûvésznek a helyét.”Bucsány György