A tanító ember
Elsőgenerációs értelmiségi a családban. Bár édesapja
gimnáziumot járt, parasztember volt, gazdálkodott, s hogy kulák lett, mindenét
elvették. Különböző helyeken élte, tengette az életét, tartotta el a családját,
a három gyereket.
– Két lánytestvérem
középiskolát végzett, én középiskolai tanáraim jóvoltából főiskolát – meséli, Négyesi
János majd név szerint is megemlíti Frenyó Lászlót. – Ma is,
kilencvenévesen is jó egészségnek örvend. A közgében ő volt az, aki Őrsi Károly
igazgatóval a pedagógus pálya felé irányított.
Így került Szegedre, ahol az
idő tájt vált felsőfokúvá a tanítóképzés. ’63-ban végzett. Megyei kihelyezéssel
tanyai iskolában kapott állást jegyesével, akivel több mint negyven éve élnek
boldog házasságban. A nagytőkei iskolában tanítottak.
– Sajnos, ma már nincs
iskolája a falunak – mondja szomorúan. – Akkor még osztott osztályokkal
működött. Aztán a 60-as évek közepén a felső tagozatos gyerekeket behozták a
városba. A szülők, úgy látszik, elégedettek voltak velünk, mert kérvényezték,
hogy helyezzék vissza a felsősöket, ‘64 őszétől ez meg is történt. Az akkori
gyerekek között ma már pedagógusok is vannak. Az élet különböző területein
megállták a helyüket. Pár évvel ezelőtt egy 25 éves osztálytalálkozóra voltunk
hivatalosak. Öröm volt hallgatni a ma már negyvenéves embereket. Büszkék voltak
arra, hogy a nagytőkei iskolába járhattak. Felvetődött akkor, hogy katolikus
iskolában dolgozom. Megkérdezték, hogy mire tanítjuk a gyerekeket? Mondom:
szépre, jóra, igazra. Akkor megszólalt az egyik családapa: miért, minket nem
arra tetszett tanítani? Valahogy igazolt bennünket az élet.
A nagytőkeiek még mindig tanítóbácsizzák. Nem
haragszik érte. Sőt! Büszke arra, hogy tanító ember lehetett.
– Arra nagyon vigyáztam, hogy az első osztályba
mindig az idősebb, jó tanítók kerüljenek Hogy az alapokat megtaníthassák a
gyerekekkel – feleli.
’65-ben járási átszervezéssel összevonták a
nagytőkei és a magyartési iskolát. Az igazgatói feladattal Négyesi Jánost
bízták meg. Hat tanyai iskola tartozott hozzá, 14-16 nevelővel. Azóta
folyamatosan dolgozik igazgatói beosztásban, immár 37 éve. ’70-ben az önálló
dolgozók általános iskolájának lett első számú vezetője.
Az igazgatóság a Köztársaság téri iskola épületében
volt, és az esti tagozatosok jártak oda. A város különböző pontjain,
munkahelyeken tanultak csoportok, és a környező községekben. Ezért is kötődik
jelenlegi iskolájához, ahol nappali tagozaton földrajzot tanított. A
tanítóképző után elvégezte a főiskolát, földrajz szakon, és Nagytőkéből írta a
szakdolgozatát.
’75-ben a Damjanich János Általános Iskola
igazgatója, ’85-ben helyezik át a Köztársaság (a mai Erzsébet) térre.
– Akkor még nem volt pályázati rendszer, a tanács
nevezett ki igazgatókat, itt volt az első eset, amikor megszavaztatták a
tantestületet. Elfogadtak. Tizenhét évig voltam igazgatója, miként ilyen hosszú
ideig előtte még senki sem – mondja.
’93-tól lett katolikus iskola. Már ’89 körül
felvetődött, hogy egy két iskolát visszaadna az egyháznak a város. Készültünk
rá. Nem ért váratlanul bennünket. A ’92-es karácsonyi ünnepségünkön jelentették
be a változást. Aztán Gyulai Endre megyés püspök nevezett ki újra. De hozzá
kell tennem, református vagyok.
– Nem okozott konfliktust?
– Nem. Azt mondták, szükségük van rám
– A tantestület hogyan fogadta a változást?
– Azért nem volt olyan egyszerű. Mindenkinek új volt
az egész. Nem tudtuk, mi lesz az elvárás, nem tudtuk a követelményeket, hogyan
kell hozzá viszonyulni. Garanciát láttunk a felsőbb egyházi vezetés szavában.
Egy ember vált meg a tantestülettől. Ugyanúgy állami tanterv szerint tanítunk,
a különbség az, hogy az órarendben most már kötelezően beépítettük a
hittanórákat. Nem csökkent a gyereklétszám. Ennek az iskolának mindig jó híre
volt. Ide gyereknek, pedagógusnak érdem volt bejutni. 502 tanulóval zártuk a
tanévet, 23 tanulócsoporttal. Pedagógus 47 fő. Itt is tornaterem épült ’91-ben,
az elsőt elvitte az első világháború. Kívül-belül rendben van a szecessziós
épület, nagyon szép, a díszkivilágítással különösen.
– Hamar ráfogták: építő igazgató.
– Igen. Ahol jártam, minden iskolában építettünk.
Először sportpályát, aztán tornatermet, központi fűtést csináltattunk.
Érdekelt, szerettem is csinálni. Partnereket is találtam hozzá. Nagytőkén
tantermeket, óvodát építettünk. Én mentem a tervek után.
– Nyugdíjba vonul. Hogyan tovább?
– Mindig is szerettem tanítani, azon voltam, hogy
órám ne maradjon el. Szeptembertől is tanítok, a nyolcadik osztályokat
végigviszem. Sok időt töltöttem itt el, de a feleségem partner volt mindig. Két
gyermekünk, öt unokánk van. A lányunk francia-német szakos pedagógus Budapesten
a Madách Imre Gimnáziumban. Az új igazgatónő kért, tanítsak, segítsek. Aztán
ott van a nagyhegyi kertünk. Most el van hanyagolva. Szeretnénk pótolni az
elmaradt kirándulásokat is. Amíg bírjuk egészséggel.
Lovas József