A 18. századi Szentes mindennapjai 2.
Borral megváltott becsület
Ha az erkölcs, az igazság és a jog egymáshoz való
viszonyát szeretnénk jobban megismerni, akkor azt is tudomásul kell vennünk,
hogy megfelelő körülmények között a jog, miközben az igazság érvényre jutásán
fáradozik kiváló tanítómesterré is válhat. A múlt alkalommal a kocsmáros
felelősségét értelmezték a szentesi bírák, most egy másik tisztségviselő, a
kevésbé szeretett, de mindenkor szükséges adószedő esetét szeretném bemutatni.
Szentes, miután mezővárosi jogállását a török
kiűzése utáni évtizedekben is megtartotta, köteles volt gondoskodni arról, hogy
a várost illetve lakóit terhelő adókat mindenki pontosan befizesse. E feladatra
a többi tisztségviselővel együtt évente választották meg a város adószedőit,
akiknek mondanom sem kell, becsületes, tisztességes embereknek kellett lenniük.
Ezek az adószedők feleltek azért, hogy saját kerületükben lakó emberek a kirótt
adót teljesítsék, ők pedig a városházánál az elöljáróknak tartoztak
elszámolással. Ám a 18. században sem csak világi adót kellett teljesíteni,
hanem a lakosoknak saját egyházaikat is fenn kellett tartani, aminek az lett a
következménye, hogy az egyházközségek is saját tagjaik közül minden évben
választottak adószedőt, aki az egyházközség felé tartozott számadással.
Történt az 1782. évben, hogy az akkor megbízott
egyházfi számadásakor adósságban maradt. Tagadta ugyan, hogy hozzányúlt volna
az egyház pénzéhez, de akárhányszor számolták újra az egyházközség tagjai által
lajstromba felvett és befizetett adó összegét, az sehogysem egyezett a
számadáskor az asztalra letett összeggel. Tolvajsággal ugyan nem vádoltatott
meg a számadó, de az egyház vezetése sem hunyhatott szemet a hiányzó pénz
felett, hiszen nekik a lakosság felé kellett elszámolni, mi történt a pénzzel.
Mit volt mit tenni, az egyházközség vezetése a városi törvényszékhez fordult,
állapítaná meg a becsületes bíróság hol történt a hiba.
A törvényszék tagjai rutinosabbak voltak a feladat
megoldásában és jól irányzott kérdéseiknek köszönhetően gyorsan világossá lett,
hogy a számadó felesége tekintette időnként konyhapénznek az egyháznak
befizetett adót. Erről az asszonyi cselekedetről viszont férjeura is tudott,
mintegy hallgatólagosan beleegyezett. A közösen elkövetett bűnért közösen
kellett a büntetést is viselni. Hasonló esetekben a bíróság kötelezte az
elkövetőket, hogy meghatározott időn belül fizessék meg adósságukat, vagy ha
készpénzzel nem rendelkeztek, akkor tulajdonukban lévő ingó, ingatlan
jószágaikat bocsátotta a bíróság árverésre, hogy a befolyt összegből a tartozás
kiegyenlítésre kerüljön. Ebben az esetben nem ez történt. A város bírái nemcsak
az egyház pénzét „hűtlenül kezelő” számadót és feleségét kívánta megbüntetni,
hanem az egyház vezetését, s általa az egész várost tanítani akarta mondván,
nem árt, ha időnként ellenőrzik, mit csinálnak a megválasztott tisztségviselők.
Ezért a becsületes bíróság olyan ítéletet hozott,
hogy a számadó tulajdonában lévő szőlőt az egyházközség javára lefoglalta oly
feltétellel, hogy a számadó köteles azt jól megművelni, az egyház pedig nehogy
a szőlő veszedelemben forogjon köteles őrzésére pásztort fogadni. Majd
elérkezvén a szüret ideje, az egyház vezetése szedesse a szőlőt a számadó
hordójába, mindezt az egyház udvarán, majd forrás után, folyó áron értékesítse
a bort, melynek árát mindaddig megtartja, amíg az adósságot a számadó le nem
törleszti. Mindezek után a szőlő a számadó teljes tulajdonába kerül vissza.
Ezzel az ítéletével a bíróság lehetővé tette, hogy a
számadó munkája révén megtisztítsa becsületét, az egyház vezetése pedig örökre
megtanulta, hogy jobb időben valakit ellenőrizni, mint később a pénze után
szaladni. Ugye, hogy a jog eszközeivel is lehet tanítani?
Homoki-Nagy Mária