A 18. századi Szentes
mindennapjai 3.
A jól végzett munkának
különösen nagy volt a becsülete a város életében. Nem egyszer találunk a város
jegyzőkönyveiben olyan megjegyzéseket, hogy valakinek a tanúvallomását azért
tekinti a bíróság döntőnek, mert köztudottan tisztességes és becsületes munkát
végez. A munkavégzéssel kapcsolatban éppen ezért sok szokás alakult ki, melyek
normává válva évszázadok alatt honosodtak meg és a paraszti élet
mindennapjaihoz kötődtek. E szokásokat törvényként alkalmazták a jobbágy-parasztok
ügyes-bajos ügyeik megítélésénél.
Munkaszerződést a szó mai
értelmében a 18. században nem szabad keresnünk, de ha valaki béresnek,
gulyásnak vagy éppen napszámosnak szegődött el, akkor a szóban megkötött
megállapodás mindkét felet kötelezte.
A város lakói számára a
szállásföld és az állatok mellett a szőlőskert jelentette azt a vagyont,
amelyből olyan jövedelemre lehetett szert tenni, mely megkönnyítette mindennapi
életüket. Ahhoz azonban, hogy a várt jövedelem realizálható legyen, a szőlőt gondosan
kellett művelni és a munka elvégzésére gyakran napszámosokat alkalmaztak.
Történt az 1773. évben, hogy a szőlőföldek kapálásának ideje elérkezett. A
természet nem szokott különbséget tenni, hogy szántóföldet vagy szőlőt kell-e
kapálni, rendszerint a munkát mindig egy időben kellett elvégezni, itt és ott
egyaránt. A gazdáknak ezért igyekezniük kellett. Az egyik gazda úgy gondolta,
hogy kapást fogad a szőlőskertjébe.
Ez könnyen ment, hiszen a szomszédos kertekben többen is dolgoztak. Átkiabált a
munkásokhoz, segítene-e valaki neki is. Az egyik munkás ajánlkozott, hogy
napszámban elvégzi a munkát. Megegyeztek, a kapás elkezdett dolgozni, és a gazda is ott maradt még a tőkék
között. Ekkor nagy zajjal, káromkodással, fenyegetéssel, kapalengetéssel rájuk
rontott a szomszédos kert tulajdonosa. Korábban már említettem, hogy a
káromkodást súlyosan büntették, különösen, ha ezen nem éppen dicsérendő
szóáradatba az „akasztófáravaló” kifejezés is szerepelt. Ezzel ugyanis azt
állította a káromló, hogy a káromolt olyan súlyos bűncselekményt követett el,
melyet a korabeli jogrendszer halálbüntetéssel fenyegetett. Összefutott
mindenki a kertekből s próbálták csitítani a feldühödött szomszédot. A
becsületében megsértett gazda természetesen azonnal a város törvényszékéhez
fordult igazságot követelve magának.
A bíróság meghallgatta a feleket és a tanúkat, akik a csetepatét hallották, s
arra a megállapításra jutott, hogy a veszekedés oka az a kapás, aki
napszámosnak ajánlotta magát. A szokásjog értelmében, aki egy esztendőre
vállalt munkát egy gazdánál, akkor ebben az évben ott kellett dolgoznia, ezért
kapta a bérét és az egyéb juttatásokat, mint a szállást, élelmet, egy tiszta
ruhát és egy pár csizmát. Ezen idő alatt nem lehetett másnál munkát vállalnia.
(A 18. században nem ismerték a másodállás fogalmát.) A kapás megszegte az ősi
szabályt. A bíróság a káromkodó és kapával fenyegetőző gazdát húsz pálcára
büntette, de mivel indulatának okozója a szolga volt, ezért a szolgát is 12
pálca büntetésre ítélték, mondván nehogy még egyszer elfelejtse, hogy ha éves
szolgálatra szegődik, akkor azt meg is kell tartania. A bíróság ráadásként
bírói dorgálásban részesítette azt a gazdát is, aki napszámosának fogadta a
másik gazda szolgáját. Így emlékeztette a becsületes törvényszék a város lakóit
is az ősi szokásjogi normák betartására.
Homoki-Nagy Mária