A XVIII. századi Szentes mindennapjai (5.)
Sajnos
a korabeli századokban is gyakran előfordult, hogy a gyerekek édesapjuk korai
halála miatt árván maradtak. A jobbágyparasztság körében az árvákról és
különösen az őket a teljes nagykorúságuk idején megillető vagyonukról a
közösségnek, azaz a városnak kellett gondoskodnia. A szokásjog értelmében az
árva gyermekek nevelése, táplálása édesanyjuk felelőssége volt, a vagyon
kezelésével pedig gyámot -tutort- bíztak meg. A gyám megbízása a mezőváros
tanácsának a hatáskörébe tartozott, ezért az ő felelősségük is volt, hogy
becsületes ember lássa el a vagyon gondozásának feladatát. Az esetek
többségében az árván maradt gyermekek vagyonát értékesítették, s a befolyt
összeget a gyámnak kellett kezelni. Amennyiben az árvák édesanyja újból férjhez
ment, a város azt a megoldást is választhatta, hogy a mostohaapát bízta meg a
tutori feladatok ellátásával. A tanács igyekezett ellenőrizni a gyámokat,
nehogy elpazarolják az árvák vagyonát, ezért évente beszámolásra kötelezte őket.
Ennek ellenére a gyámokat gyakran érte támadás az árvák rokonai részéről, akik
szívesen kezelték volna, gyakran saját hasznukra, az árvákat megillető pénzt.
Történt az 1802. évben, hogy két árva kisgyermek
apai nagyapja és két nagynénje pert indított az édesanya és annak új férje
ellen, kérve a becsületes törvényszéket, változtatná meg a tanács korábbi
döntését és bízná reájuk a vagyon kezelését, mivel állításuk szerint a
megtámadottak herdálják az örökséget, sőt szülői kötelezettségeiknek sem
tesznek eleget. Az eset azért volt érdekes, mert az árvák édesapja
kovácsmesterséget folytatott, a városban működő céh tagja volt, s halálával
üresen maradt a műhely.
A mesterséget csak az folytathatta, aki tagja volt, vagy akit újonnan felvettek
a céh tagjai sorába. Az árvák mostohaapja a kovács céh egyik megbecsült tagja
lett, s így az a szerencsés helyzet állt elő, hogy az árvák apai örökségét, a
lakóházat és benne a kovácsműhelyt nem kellett elárvereztetni, hanem a
mostohaapa folytathatta benne a munkát, s évenként beszámolt a tanács előtt,
milyen nyereségre tett szert, mit fordított abból a ház állagának megőrzésére,
a gyermekek táplálására, ruházására. Ezt a felelősséget irigyelték meg az apai
rokonok, s hamis rágalmakkal igyekeztek a törvényszéket rábírni a tutor
személyének megváltoztatására. A törvényszék azonban óvatos volt. Nem hagyta
magát az apai rokonoktól befolyásolni, s a megszokott körültekintéssel alaposan
utánajárt az esetnek. Ellenőrizte a gyám évenkénti elszámolását, meghallgatta a
kovács céh tagjainak véleményét, sőt arra is kíváncsi volt, mit mondanak a
szomszédok. Végül arra a megállapításra jutott, hogy az apai rokonok semmi
alapos indokot nem tudnak bizonyítani, amiért a gyámi tisztségtől a mostohaapát
meg kellene fosztani.
Ezzel szemben az vált világossá, hogy az édesanya és férje jól viseli gondját
az árváknak, mindent megtesznek, hogy a ház és a hozzá tartozó épületek jó
állapotban maradjanak, melyre az anya saját hozományát, férje saját vagyonát is
ráfordítja. A várostól soha semmilyen segélyt nem kértek, sőt az is bizonyítást
nyert, hogy a mostohaapa nagyon szereti a két árvát, ahogy a szomszédok
egybehangzóan hitük letétele mellett állították „mostohaattyuk annyira szereti
őket, hogy sokszor az öliben is láttatik tartogatni” és a kovácsmester
feleségével együtt „úgymint eddig minden jutalomkívánság nélkül kívánja az
árvák gondját viselni.”
A törvényszék ezzel elutasította a rokonok
követelését és az „ok nélkül való gyalázkodásuk miatt” méltó testi büntetésre
ítélte őket.
Lám-lám a mostoha is lehet édes, s az sem baj ha a
szülők a szomszédok számára is egyértelművé teszik, hogy szeretik a reájuk
bízottakat.