Léleklátók a
könyvtárban
Már a kiállításra invitáló
meghívó kivitelezése is szokatlan. Olyan az egész, mintha cirkuszi előadásra
szólítana bennünket. Íme: „Szenzációs kiállítás Szentesen! Szeretettel
meghívjuk önt és partnerét a kiállításnak otthont adó gyönyörű könyvtárba.
Először mutatkozik be Szentes közönségének Tónió, a világhírű karikaturista és
az ugyancsak világszerte ismert Csíky László. A szobrok és a grafikák ugyanazt
a témát dolgozzák fel két látásmódban”.
Ilyen harsány
lenne a kiállítás? – fordult a népes publikum felé Bucsány György, a Bartha
János Kertészeti Szakképző Iskola nyugalmazott igazgatóhelyettese, a tárlat
megnyitója. – Figyeltem az arcokat, a csendben figyelő arcokat, és láttam,
valami megragadta önöket – folytatta.
– A kiállítókat
én úgy nevezném: a két léleklátó. Figyeljék meg akár a képeket, akár a
szobrokat, mindegyik, mintha megszólalna. A kiállított alkotások között ott
láthatjuk közéleti politikusok portréit is, bár a művek elkészültekor még nem
sejthették a művészek, hogy ezek most aktuálissá válnak – mondta aztán.
Tónió Tóth Antal
néven látta meg a napvilágot. Mohácson született, rajzkészségét édesapjától
örökölte. Pécsett az építőipari szakközépiskolában végzett, majd az
Iparművészeti Főiskola grafika és formatervezés szakán. A társairól már akkor
gyors skicceket rajzolt, nyaranta Budapest utcáit járta, rajzolt, így keresett
némi pénzt. A fordulat akkor következett be az életébe, amikor felfedezték és a
Ludas Matyi közölte rajzait. Antall Józsefről készült karikatúráját a
címoldalon hozta a lap. Ma az Uborka című televíziós műsor figuráinak a
tervezője. Képeivel bejárta Európát.
Munkásságáról a
következőket mondja: „Minden részletet alaposan megfigyelek, és alaposan
rögzítek. Amikor készen vagyok és megnézem a kész rajzot, érdekes, hogy a belső
emberi tulajdonságok is kiülnek az arcra. És ez a legizgalmasabb.”
Dr. Csíky
Lászlót jól ismerik a helybéli emberek. Számtalan kiállítása volt már, elsőként
karikatúra szobrászként vált ismertté. Ez aztán rajta is ragadt, pedig nemcsak
karikatúraszobrokat alkot.
– Azt olvastam a
meghívóban, hogy két látásmódban mutatják be az alkotásokat, a választott
hírességeket. Vitatkoznék ezzel a két látásmóddal. Bámulatosan azonos a
látásmódjuk. Nézzék meg Kupa Mihály szobrát, majd a róla készült rajzot. Nem beszéltek
össze, de mindkét ábrázolásban a ferde mosoly ugyanaz, a száj is abba az
irányba ferdül. Akkor nem valószínű, hogy két látásmódról beszélhetünk. De hogy
sajátos látásmódról van szó, az igaz.
Sokan próbálták
már meghatározni a karikatúra lényegét. Van benne gúny, irónia. Mindkettőre az
a jellemző, hogy felnagyítja a jellegzetes vonásokat, a külső és belső emberi
tulajdonságokat. A gúny felnagyítja, eltúlozza a hibákat, az irónia pedig
dicséret formájába öltözteti. A gúny és az irónia eszközeit láthatjuk a
képeken, felnagyítva láthatunk bizonyos külső vonásokat, külső tulajdonságokat
– magyarázta Bucsány György, majd két ábrázolásra hívta fel a figyelmet.
Luciano Pavarottira, akinél „szinte hiányzik a hang, éppen hogy nem szólal meg,
nem énekel. Sok mindent elmond a kép, el a szobor is.” A másik: Kupa Mihály.
„Olyan az ember, mintha szarva lenne. Van a tekintetében valami álságos,
Luciferi. Az erős állak akaraterőt, erőszakosságot sugallnak” – jegyezte meg
Bucsány György.
A kiállításnak
volt még két további mozzanata: Tónió leleplezte dr. Csíky László II. Rákóczi
Ferencet ábrázoló bronzszobrát. – Hogy illik ide? – kérdezte kicsit önmagától
is a művész. Aztán így válaszolt: – Tartalmában nem annyira, formailag talán
hasonlít a többi alkotásra. Úgy gondolom, hogy a gesztusok, a vonások, amik
megtalálhatók dr. Csíky László szobraiban,
az a karakterisztikus látásmód, az a nagyon erős kifejezési vágy sokkal
finomabban, de megtalálható ebben a szoborban is.
A másik
momentum: a karikatúrakészítés látványában a két művész arra vállalkozott, hogy
lerajzolják a jelenlévők közül a bátor jelentkezőket. Mind a ketten Bucsány
tanár úrral kezdték a munkát.
Lovas József