A szentesi repülés emlékei |
2003. január 17. |
Az idén december 17-én lesz száz éve
annak, hogy először emelkedett értékelhető eredménnyel
motoros repülőgép a levegőbe. A szakemberek ezt a dátumot
jelölték meg a repülés kezdetének.
Szentesen a történelmi pillanat akkor jött el,
amikor az első merevszárnyú repülőgép,
Kvasz András békéscsabai születésű
műszerész mesterrel, pilótával az ülésében,
fölemelkedett a Felső-csordajárásról,
1911 áprilisában indult hódító
útjára a cserkészrepülők építette
vitorlázó repülőgéppel. Ennek az eseménynek
közeleg a hetvenéves évfordulója és
eddig még nem készült sem a szentesi, de a várost
érintő repülésről sem, részletes, földvételekkel
illusztrált helytörténeti feldolgozás. A Levéltár segítségével, már
megkezdődött az adatgyűjtés e sokakat érintő
és érdeklő téma feldolgozása érdekében.
Ajkán, Siófokon, Budapesten, Szegeden vagy Szentesen
élő egykori sportrepülők, akik a városban tanulták,
majd fejlesztették tovább a repülési tudományukat,
vagy a meghaltaknak az örökösei, már sok adattal,
okmánnyal és fényképpel segítették
egy-egy korszak feldolgozását. Sajnálatos,
de nem sikerült sem az 1911-es Kvasz repülésről,
sem az azt megelőző időszak léghajó és léggömb
átrepüléseiről vagy az 1937-et megelőző időszak
bemutatóiról fölvételeket szerezni. Például
1919-ben mind a hidat, mind a Széchenyi utat (ma Csongrádi
út) többször bombázták az 5. Vörös
repülőszázad pilótái a román állásokat,
vagy '24-ben a Hadirokkantak, -özvegyek, -árvák
Nemzeti Szervezetének szentesi csoportja a zászlószentelésére
repülő bemutatót szervezett és ejtőernyős ugrást
is ígért, még '33-ban, majd '34-ben is tartott
sétarepüléssel egybekötött repülőnapot
Hadnagy Endre sportrepülő, szigorló mérnök.
Még számos érdekességet produkált
a repülés. Kiváló alkalmak voltak az érdekes
fölvételek készítésére a
fán vagy a háztetőn fönnakadt és tenyérnyi
udvarban landoló repülőgépek. Kinek vannak fölvételei
a Szenteshez kapcsolódó '44-es katonai repülésről
és Bibity-Horváth László repülő
őrnagy városi kapcsolatáról, a cserebökényi
ideiglenes katonai repülőtérről? Egyébként Szentes gyakran került a sportcélú
rekord kísérletek útvonalába, amit többnyire
előre jeleztek a városi lapok. Feltehetően ezekről és
más repülő eseményekről - a kor csúcstechnikájáról
- az amatőrök, és a hivatásosok közül
is többen készítettek fölvételeket,
melyek bizonyára ma is a családi (legendáriumok,)
albumok féltett kincse. Szeretném kérni azokat, akiknek emlékei,
fölvételei vannak a szentesi, a várost érintő,
ma már történelemmé lett repülő korszakról,
hogy osszák meg az(oka)t a históriát megírni
szándékozókkal, szabadítsák ki
kincseiket az albumok börtönéből, örökítsék
át ismereteiket, dokumentumaikat az utókorra. Az eredeti
fölvételek számítógépes
(szkennelt), másolatát, az iratok fénymásolatát
kérjük, tehát az eredeti anyagok megmaradnak
a család birtokában. A készülő tanulmányokban
megjelenő fölvételeik, magyarázó szövegében
a tulajdonos nevét feltüntetjük. Aki segíteni tud és akar, szíveskedjen a Szentesi Élet Szerkesztőségébe
a (63-311-563 telefonon, a Kossuth u. 8. sz. alatt), a nevemre üzenetet
hagyni, kit, mikor és hol keressek föl a meghallgatásért vagy a fölajánlott
dokumentum megtekintése miatt. Szeretném kérni, hogy elsősorban engem
értesítsenek levelükkel vagy telefonon. Címem: 6723 Szeged, Agyagos u.
12/a. Telefon: 62-486-000. Szíves segítségüket előre is köszöni |