<<< Vissza |
"Muszka önkény!" |
2003. november 28. |
![]() Az 1890-es évek elején kezdett elterjedni - különösen az Alföldön, így vidékünkön is - az ún. agrárszocialista mozgalom, amelynek tömegbázisát a kubikosok, mezőgazdasági munkások és cselédek alkották. Helyzetük megvitatása érdekében egyre gyakrabban fordultak nyilvános népgyűlés tartása iránti engedélyért a hatóságokhoz. Az ezekben megjelölt napirendi pontok az általános választójog kiterjesztése, a munkásság helyzete, és a szakszervezkedés kérdései körül mozogtak. Ezek a témák szerepeltek a szentesi munkások 1894. március 4-re meghirdetett népgyűlésének napirendjén is, amelyet Arady Kálmán városi rendőrfőkapitány engedélyezett ugyan, de a rend fenntartására hivatkozva szükségesnek tartotta a környék csendőreinek összevonását, valamint egy századnyi katonaság Szentesre vezénylését. Mindemellett levelet intézett a Budapesten tartózkodó Sima Ferenc országgyűlési képviselőhöz, kérve, hogy utazzon haza, s mint a "nép embere, kire a nép leginkább hallgat" vegyen részt a munkásgyűlésen, és hasson oda, hogy az egybegyűlő tömeg a "rend és törvényesség korlátai között maradjon". Sima eleget tett a főkapitány kérésének. A jelzett napon Szentesre érkezett, de a túlhajtott karhatalmi előkészületek láttán nem jelent meg a népgyűlésen. Ugyanerre az okra hivatkozva a munkások elnapolták a gyűlést, kijelentve, hogy szuronyok között nem tanácskoznak. A történtek kapcsán Sima Ferenc éles hangú vezércikket írt a Szentesi Lapba "Muszka önkény!" címen, súlyos szavakkal ítélve el a munkásság békés tanácskozását megakadályozó hatósági hatalmaskodást. Az írás híven tükrözi Sima demokrácia-felfogását, s azt is, hogy a hatalom képviselői, politikai ellenfelei miért szorgalmazták mielőbbi megbuktatását. Íme a vezércikk: "Muszka önkény! Egy egyszerű munkásember használta ezt az éles, de találó szót, Csongrád vármegye hatóságának eljárására alkalmazva. S a kritika teljesen jogosult; mert a hatalomnak olyan kihívó és oktalan fitogtatása, aminőt a vármegyei hatóság a f. hó 4-re összehívott munkásgyűléssel szemben megcselekedett, csakugyan nem egyéb, mint durva önkénykedés és megbotránkoztató hatalmaskodás. Aki vasárnap végigtekintett a piacztéren és környékén, azt hihette, hogy forradalom tört ki Szentesen, és nyakig benne vagyunk az ostromállapotban. A piacztérre beágazó utczák torkolatát szuronyos csendőrök tartották megszállva, magán a téren egy szakasz lovas csendőrség volt csatasorba állítva, s a vármegyeház udvarán egy század közös hadseregbeli katona állott készenlétben. Éppen csak a töltött ágyúk és az égő kanóczok hiányzottak. S mind ez a nagy zajjal és fenyegető tüntetéssel végrehajtott hadikészülődés miért történt? Mindössze azért, mert a szentesi munkások egy ártatlan népgyűlést akartak tartani. Bízvást nevezhetjük ártatlannak az egész mozgalmat, mert hiszen az szigorúan a törvényes mederben mozgott, s még czélzatában sem látszott támadó jellegűnek. A munkások csak alkotmányos jogukkal akartak élni, midőn egy nyilvános gyűlésen kívánták előadni a mondanivalójukat. Az okosság tehát azt diktálta volna a hatóságnak, és a közönség érdeke is azt követelte volna, hogy hallgassuk meg a munkásokat, s adjuk meg nekik a megfelelő választ, szóval vagy tettel, a körülmények szerint. Most csak fogyatékos értesülésekre vagyunk utalva, melyek a következők: A munkások czélja elsősorban az, hogy politikai jogokat követeljenek maguknak. Igazságtalannak és a korszellem szabadelvű áramlatával homlok egyenest ellenkezőnek tartják ugyanis, hogy Magyarország 15 millió lakosa közül több mint 13 millió embernek nincs semmi befolyása az ország sorsának intézésére, mert ki van zárva a képviselő választási jogból. Követelik tehát maguknak is a választási jogot, vagyis követelik az általános szavazójog behozatalát; ami a függetlenségi és 48-as párt programjának is egyik sarkalatos pontját képezi, s amelynek megvalósítása ennek a pártnak feltétlenül biztosítaná a törvényhozásban a túlnyomó többséget. Ennél fogva munkásainknak ezt a törekvését nemcsak el nem ítéljük, hanem részünkről is a leghatározottabban támogatjuk. Kitűzött czéljuk továbbá az, hogy szellemi fejlődésüket előmozdítsák, s értelmük színvonalát emeljék. Ez ismét oly törekvés, melynek csak a sötétség emberei állhatják útját. Akit egészséges érzék és tiszta hazafiasság vezérel, az csak örvend rajta, ha népünk a czivilizáczióban mentől magasabb fokra emelkedik. A munkások által hangoztatott czélok között ott van végre az, hogy a munkásosztály anyagi helyzete javíttassék. Általában mindenkinek, és így a munkásosztálynak is megvan az a joga, sőt önmaga iránt való kötelessége, hogy saját sorsának javítására törekedjék; tehát ezt a törekvést nem lehet kárhoztatni, ha megvalósításának módja a mások jogos érdekébe nem ütközik. Ámde a munkásosztály ezen törekvése állítólag a birtokos osztály ellen irányul. Hogy ez mennyiben igaz, azt persze nem tudhatjuk; de annyi tény, hogy az egész mozgalomban tulajdonképpen ez képezi a homályos pontot, melynek kellő megvilágítása a gazdaközönség érdekében is fölöttébb kívánatos. S mi őszintén megvalljuk, hogy épp e homályos pont miatt tekintettünk nagy érdeklődéssel a f. hó 4-re összehívott munkásgyűlés elé, mert tisztában akartunk lenni azzal, hogy munkásaink nem járnak-e tévúton, s nem támadják-e meg a birtokos osztály jogos érdekeit? Tehát nem kellett volna szuronyokkal elnyomni a munkás mozgalmat, hanem jó tanácsokkal kellett volna jó útra irányítani. Fegyveres erőszakoskodással úgysem lehet az efféle mozgalmat elfojtani; sőt a hatalmaskodás egyenesen elmérgesíti a dolgot. Különben pedig Szentes város népe sohase adott arra okot, hogy szuronyokat szegeztessenek a mellének. Nem volt itt lázongás soha, nem voltak kihágások, rendzavarások, sőt éppen a legközelebbi napokban sem tapasztaltunk legkisebb izgatottságot se. Mi szükség volt tehát ostromállapotba helyezni a várost, s ezzel ország világ előtt meghurczolni a lakosság jó hírnevét, mintha itt valami anarchista csőcselék lakoznék? Mi szükség volt a katonaságra, mikor a csendőrség parancsnoka szombaton délután kijelentette az alispán előtt, hogy ő jót áll a rend fönntartásáért, és figyelmeztette, hogy legokosabb lenne visszarendelni a katonaságot? És mi szükség volt magára a 40 főnyi csendőrségre is, mikor a munkások bejelentették, hogy a saját kebelükből választottak rendfenntartókat, és azok személyesen magukra vállalták a felelősséget, hogy a rend és csend egy pillanatra se lesz megzavarva? Ily körülmények között csak az magyarázza meg az egész katonásdit, hogy Csongrád vármegye kormányzata megszokta már a szuronyokra való támaszkodást, megszokta a hatalom fitogtatását, s a csendőrséget és katonaságot nélkülözhetetlen eszköznek tekinti a közigazgatásban. Talán bele tudnánk nyugodni ebbe a muszkarendszerbe, ha a hatalmával hivalkodó vármegyei hatóság fizetné meg a mulatság árát. De az a baj, hogy ők rendezik a heczczeket, s a számlát velünk fizettetik. Például a vasárnapi komédia ára fejében is előreláthatólag követelni fognak a várostól egy kerek sommát. A város azonban valószínűleg nem fogja eltűrni szó nélkül ezt a költséges játékot. S talán egyszer már a kormány is megsokallja a hatalmaskodást, és felvilágosítja a vármegye hatóságát, hogy egy alkotmányos országban még nem lehet úgy kormányozni, mint - Kamcsatkában." (Szentesi Lap, 1894. március 6.) Labádi Lajos |
![]() |