<<< Vissza |
Mentés a jégről |
2004. január 16. |
December
egyik jeles napján többen megálltak és riadt arccal figyelték, amint a szentesi
tűzoltók a kertvárosi városrész mellett található Dessewffy Arisztid soron
a Kurca jegére léptek. Meg is indult a találgatás, hogy miért ez a nagy
felhajtás, de mindenkit megnyugtattak, hogy nem történt tragédia, ellenkezőleg,
gyakorlatot tartanak egy új mentési eljárás kidolgozásáért. Az országos szakmai versenyen is bizonyított csapat egy új, jégről illetve vízből való mentési eljárást és azok segédeszközeit fejlesztettek ki. Elsőként is (zárójelben megjegyezve a leggyorsabb technikaként) egy teherautó gumibelsőjét ruházták fel olyan kötéssel, amelybe belekapaszkodva a leggyorsabban ki lehet húzni a bajbajutott egyént. Ha ezzel nem kivitelezhető a mentés, akkor jön a jégre fektetett létra, melynek fogai közé fűznek két tömlőt. Ennek a tömlőfűzésnek is kitalálták a technikáját, hogy a legrövidebb idő alatt meg tudják kezdeni a mentést. Kajtár István tűzoltó őrnagytól tudtuk meg, hogy a két tömlőbe, (amit egy szelepes lezáróval zárnak le) összesen 150 liter levegő fér, és ha a létra súlyát levonjuk (40 kg) akkor egy embert fent tart még a beszakadt jégen is. A gyors levegő kompressziót pedig a búvárfelszerelés nyújtja, ami által másodpercek alatt felfújódnak a segédeszközök. Nagy előnye a tömlős létrának, hogy rugalmasan támaszkodik a jégen, ezáltal a képen látható gyakorlat során még az ablaküveg vastagságú jég sem tört be a mentést gyakorló tűzoltó alatt. Kép és szöveg: Vidovics Ferenc |