A képviselő-testület még tavaly novemberben határozatot hozott a parkolóórás várakozóhelyek létesítéséről a városközponti utcák bizonyos szakaszain. (A témával előző számunkban már foglalkoztunk.) Az önkormányzat 12 automatát tervez felállítani, ezek közül öt lenne a főutcán, amelynek későbbi átépítése után kevesebb várakozóhely lenne, mint jelenleg van. A parkolóórás rendszer bevezetése érinti továbbá az Ady Endre, a Klauzál Gábor, a Horváth Mihály, a Jövendő, a Kiss Bálint és a Petőfi Sándor utcákat, valamint a Kossuth teret.
Szirbik Imre polgármester szerint a rendszer bevezetésével nem az a cél, hogy újabb adóval sújtsák az autósokat, hanem azt akarják elérni, hogy minél kevesebb időre foglalják le a gépjárművek a parkolóhelyeket. Az autótulajdonosok racionálisan használják azt a megnövekedett forgalomban. Az automaták több tízmillió forintba kerülnek, ezeket hitelből kívánja beszerezni az önkormányzat, a kölcsönt a parkolási díjból befolyt pénzösszegből fizetnék vissza.
A polgármester elmondta még, hogy azok számára, akik hosszabb távon szeretnék letenni a járművüket, néhány percnyi járásra a Kossuth utcától marad hely, ahol nem kell fizetni a parkolásért. Onnan rövid úton elérhetők a Kossuth utca üzletei, irodaházai. A háttérrendszer tehát biztosított.
Rébeli Sz. Tamás (Fidesz MPSZ) és Horváth István (Szövetség Szentes Felemelkedéséért Egyesület) egyaránt azt firtatta: hová lett az az összeg, amelyet a vállalkozókkal fizettettek korábban az üzletük előtt lévő parkoló megváltásáért? Hányan vannak, és mennyit fizettek be a város kasszájába? Nekik újra parkolóhelyet kell fizetni? Kik kaptak felmentést és kitől? - zúdultak a kérdések a testületben. Kiderült azonban, hogy azok a várakozóhelyek nem a szolgáltató cégnek létesültek, hanem a vevőknek.
Bácskainé Fazekas Márta, az Együtt Szentesért Egyesület elnöke nem tartaná szerencsésnek, ha azoknak is fizetniük kellene a várakozásért, akiknek a házuk előtt kijelölt parkolóhely van. Mi lesz velük? - kérdezte.
Szirbik Imre polgármester válaszában kifejtette: érvényes építési szabályzat szerint normatíva tartalmazza, hogy milyen vállalkozás és üzemkörökhöz milyen parkoló-mennyiséget kell a forgalom alapján építeni. A parkoló-megváltás nem azt jelenti, hogy az ingatlan tulajdonosa egy örök bérletet, saját használatú parkolót építtet, hanem arról, hogy az üzletet megközelítő és azt fölkereső vevőkör számára létesül parkoló. És mivel a parkolók közterületen vannak, a közterület-használat és annak kiépítésének hozzájárulását tartalmazza.
A polgármester a továbbiakban szólt arról, hogy a Kossuth 8. szám alatt lévő üzletet leszámítva valamennyi üzlet hátulról megközelíthető, tehát a boltok árufeltöltése megoldható. A legtöbb helyen a parkolás is. Ott, ahol csak fizető parkolón keresztül tudják biztosítani a lakásokhoz tartozó parkolást, az forgalmi engedélyre, járműre szóló egyedi bérletettel megoldható. Ott, ahol csak elől, például a Kossuth utca felől közelíthető meg az üzlet, a rakodás időtartamára biztosítani kell a lehetőséget az időre, de nem egész napra.
Halmai István (KDNP) szerint a fizető zónán kívül, a környező utcákban várakoznak majd az autósok, hogy ne kelljen fizetniük, s akkor nem teljesül a tervezett bevétel a parkolási díjakból. Dongó László (Fidesz MPSZ) nem igazán érti a szerinte nagy kapkodást. Mint mondta, még nincs készen a Kossuth utca közlekedési rendje, változások lesznek. Másrészt az többletterhet jelent a lakosságnak. Javasolta: halasszák el a bevezetését, járják jobban körbe az egészet.
Janó Tibor (MSZP) szerint a halogatásnak már nincs helye. Kozák László (Fidesz) egri példát említett, s kijelentette, a célt beruházás nélkül el lehetne érni. Hornyik László (MSZP) azért kardoskodik a fizetős várakozóhelyek bevezetése mellett, mert véleménye szerint nemcsak a főutcán, hanem az Ady Endre utcán is kaotikus állapotok uralkodnak. Azt tapasztalja ugyanis, hogy a biztosító társaság munkatársai reggel hat autóval megállnak a parkolóban, s még a kárfelmérést is ott végzik. Ezért az üzleteket nem tudják megközelíteni a vásárlók.
Horváth István azt tudja elfogadni, hogy kísérleti jelleggel a Dunaújvárosban, Egerben bevezetett "óratárcsás" rendszer kerüljön kipróbálásra. Móra József (MSZP) elmondta, a parkolók állandóan telítettek, vagy rosszul parkoltak. Sokszor egy parkolóhelyre negyedrésznyi autó jut. Kerékpárokat, kismotorokat parkolnak le. A parkolással azt szeretnénk elérni, hogy a kaotikus állapotok valahogyan rendeződjenek. Az európai közlekedési kultúrát megvalósítani.
Szirbik Imre kijelentette: abban a kérdésben, már egyszer döntött a testület, hogy fizető és automatás rendszert állít fel. Első olvasatnak tekintik a rendeletet. A finomítás van hátra. Baranyi Imre (MSZP) azt javasolta, hogy csak a Kiss Bálint utcát vegyék ki a sorból. A Petőfi maradjon. Horváth István ez utóbbival nem értett egyet.
A testület végül megerősítette korábbi határozatát: fizető, órával történő parkolást vezetnek be. A városrendezési bizottság tekintse át a figyelembe vehető automaták rendszerét, s olyan programozási javaslatot készítsen, amely Sipos Imre (Fidesz) javaslatával egyetértésben a várakozás idő első időszakát nulla forintossá tegye.
Lovas József