2008. június 27.

Franciaországban túráznak

Kerékpárral szelik át Franciaországot a St. Jupát SE tagjai. A nyolc fős csapat július 4-én indul Magyarországról és július 27-én érkezik haza. Biciklijük nyergébe azonban csak a nyugat-európai országba szállnak, hiszen autóval érkeznek a kiindulási ponthoz, a normandiai partraszállás helyére.

- Praktikusabb volt úgy összeállítani az útitervet, hogy Franciaországba autóval menjünk, mert szállításunkat a kiindulóponthoz és vissza, Magyarországra még tavaly felajánlották. Ezzel a segítséggel kinyílt számunkra a tér, hiszen a teljes túrát francia honba tervezhettük, ellentétben az eddigi körutakkal - mondta lapunknak Valkai Zsolt egyesületi vezető, aki Rakk Dávidot, az egyik főszervezőt kérte meg, hogy meséljen nekünk az útvonalról.

- Próbáltuk az érintett településeket úgy megválogatni, hogy minél több látványosságot és fontos helyszínt kereshessünk fel a három hét alatt. Az ország egyik legészakabbra fekvő csücskéből, Normandiából indulunk, hogy keresztülszeljük az országot észak-déli irányban. A La Manche melletti területen megnézzük a partraszállás helyét, az elhagyatott II. világháborús bunkereket, hajókat és ellátogatunk a Caen-i múzeumba is. Onnan Párizs felé indulunk, ahol alaposan szét akarunk nézni. El szeretnénk látogatni az Eiffel-toronyhoz, a Notre Dame-hoz, megnézzük a párizsi operaházat és természetesen a Louvre, a Champs-Élysées és a Versailles-i kastély sem maradhat ki a városnézésből. Majd ismét dél felé vesszük az irányt, a következő állomás a Loire-völgye, hiszen a leghíresebb és legszebb kastélyokat nem akarjuk kihagyni. Az úttervezésben ezután elsősorban a természeti látványosságokra helyeztük a hangsúlyt, a Francia-középhegységen és a francia Alpok hegyein haladunk át biciklivel, s a tengerpart elérése lesz a cél. Előtte azonban megmásszuk Európa legmagasabb kétoldalú aszfaltos hágóját. A Le Col de la bonette 2802 méter magas, a csúcs elérése után egy nappal már ismét tengerszint magasságban vagyunk, Nizzába érkezünk meg, ahonnan Monacoba és Monte Carloba tekerünk, ez lesz a túra végállomása és innen hoznak haza bennünket - beszélt a részletekről Dávid, akinek ez már a második hosszú kerékpártúrája lesz. Tavaly, szintén biciklin Szlovákiában, Lengyelországban és Csehországban járt.

A túrához szükséges felszerelést is rutinosan összekészítették, hiszen a tagok többségének már nem ez az első nagy útja. A túra-szettben visznek sátrat, hálózsákot, váltóruhát, de élelemmel csak két napra előre készülnek. A többi ennivalót útközben vásárolják meg.

- Tervezett a napi időbeosztásunk is. Mindig talpon leszünk már 6 óra körül, s egy órán belül nyeregbe szállunk az összepakolás után. Majd teljesítjük a körülbelül 100 kilométeres távot, megnézzük a látványosságokat, bevásárolunk. Naponta négyszer-ötször állunk meg enni, de gyakoriak lesznek a rövidebb szünetek is. Este pedig főtt ételt eszünk, majd elmosogatunk és utána már valószínűleg senkit sem kell ringatni - ismertette a napi programot Valkai Zsolt.

- Egyszerűbb és gyorsabb lenne autóval körbenézni Franciaországban - vette át a szót Rakk Dávid, de így nem száguldunk el például a hegyek mellett. Jobban szét tudunk nézni és több marad meg az emlékeinkben. Ezen kívül a túra szép sportteljesítmény, és egyelőre számunkra nem ismert látványosságokat is megnézhetünk. A településeken pedig behajtunk a centrumba, míg gépkocsival valószínűleg az autópályák és főutak mellett döntenénk. Lényegesen olcsóbb így az út, mert a kerékpár kenyérrel működik és nem benzinnel, és azzal is spórolunk, hogy vadkempingben alszunk - válaszolt Dávid és elárulta, hogy a másik túratervező, Dandé Dániel francia tudása nagy segítség lesz az úton, mert a többiek csak angolul beszélnek. Daninak a három hét nyelvlecke is lesz, ő még a nyáron nyelvvizsgázik.

Cseh-Lakos

 

Köszönet az egyesület működését támogatóknak: Szentes Város Önkormányzata, NCA, SZJA 1% felajánlók, Pendola Kft., Dan-Aqua Öntözéstechnikai Kft., Linea-H Bt., Agroteam '97 Bt., Caprix Kft., Gumiabroncs '96 Kft., Beleon és Társa Kft., ITV Szentes Kft., Royal 03 Bt. (Pont Büfé), Csavarker Kft.

(X)