Szirbik Imre:
A többéves hagyományoknak megfelelően március 31-én megtörtént az "új élet
fák" átadása.
A Bartha János Kertészeti Szakközépiskola és Szakiskola által a kertészeti
szakmában megrendezésre került a "szakma kiváló tanulója" országos verseny
döntője, amely jelentős szentesi sikerrel zárult.
Április 3-án Szarvason részt vett a városi polgármesterek találkozóján.
Április 5-én Szentesen járt a tatabányai Modern Tudományok Főiskolájának főigazgatója.
A Csongrád Megyei Közgyűlés állásfoglalása alapján jövő év februárjától két
szakmában akkreditált felsőfokú képzés indulhat Szentesen a főiskola akkreditált
kihelyezett tagozataként.
Sor került Hadzsy János emléktáblájának megkoszorúzására. Ősszel lesz Bácskatopolya
és Szentes város közös orvosa halálának 100 éves évfordulója.
Az elmúlt nap a Csongrád Megyei Közgyűlés döntést hozott a Kórház reorganizációba
történő lépéséről, amelyet április 28-án délután a Kórház önkormányzati biztosa
összértekezleten ismertet a kollektívával. A biztos jelentése a Kórház könyvtárában
mindenki számára megtekinthető. A Közgyűlés dr. Borzi Mártát a csepeli Kórház
volt igazgatóját 2004. december 31-ig ideiglenes főigazgatónak nevezte ki.
Az Európai Unióhoz való csatlakozással kapcsolatos népszavazáson a város részvételi
aránya átlagában az országoséval volt egyenértékű. A népszavazáson, mint nemzetközi
megfigyelő vett rész Skierniewice város polgármestere,
jegyzője és képviselői.
Folyamatos egyeztetés folyik a Mentőknél az ügyelet kérdésében. A társadalombiztosítás
finanszírozásában nincs benne az a többlet, amely a 2002. évi közalkalmazotti
béremeléssel az ügyeleteket a mentősöknek biztosítaná. Amíg ez a pénzügyi fedezet
hiányzik, addig igyekeznek minden tárgyalási pozíciót kialakítani.
A héten dán üzleti napra került sor, az érdeklődés kisebb volt, mint amire
számítottak.
A mai napon nyílt napot tart a 37. II. Rákóczi Ferenc Műszaki Dandár.
Nem kapták meg Húsvét előtt a fizetési gondokkal küzdő Ruhagyár dolgozói az
áprilisban esedékes munkabérüket. Az ott dolgozók alacsony jövedelme igazolta,
hogy szükség volt arra a beavatkozásra, amely a rendkívüli szociális segély
biztosítását jelentette. A dolgozók helyzetét átvizsgálva nem találtak olyat,
aki ha megkapta volna a fizetését sem maradt volna szociális alany.
Április 24-én az ÁFÉSZ szervezésében a szentesi kereskedők körében fórumra
került sor annak tisztázására, hogy jönnek-e multik Szentesre vagy sem. Ezen
a fórumon több képviselőtársa is jelen volt.
Kérte a képviselőket, aki a szóbeli tájékoztatást tudomásul veszi, szavazzon.
A
Képviselő-testület a tájékoztatást egyhangúlag tudomásul vette.
Megérkezett az ülésre: Geréné Dunaháti-Vas Márta képviselő
A Képviselő-testület létszáma: 23 fő
2.) Szentes város idegenforgalmi koncepciója
Szirbik Imre:
Az előterjesztéssel kapcsolatban írásban van csatolva a Művelődési és Oktatási,
az Ifjúsági és Sport, a Városrendezési,- Fejlesztési és Környezetvédelmi,
valamint a Kereskedelmi, Mezőgazdasági, Idegenforgalmi és Nemzetközi Kapcsolatok
Bizottság véleménye.
Legutóbb 1997-ben fogadták el a város idegenforgalmi koncepcióját. A mostani
koncepció részletezi, hogy az elmúlt években az előző koncepció sok eleme megvalósításra
került, de a szálláshelyek kérdése még megoldatlan, amelyre az új koncepcióban
van utalás.
Boros Szilvia:
A Bizottságok által tett észrevételek alapján a következő kiegészítéseket tette.
A koncepció 13. oldalán szereplő "Szentes város épített környezete" c. részbe
kerüljön beépítésre a Kiss Bálint Református Általános Iskola épületéről szóló
leírás, a MÁV Motorgarázs, a Kajáni Iskola, a Damjanich laktanyában található
I. Híd és Útépítő Dandár Múzeuma. A Csongrád Megye Építészeti Emlékei c. könyvben
Horthy Házként nevesített Sportközpont épületét a továbbiakban Dózsa Házként
szerepeltetik.
Az iskolák közreműködését kérte a város szobrairól szóló részletes leltár elkészítéséhez,
amely szintén beépítésre kerül a koncepcióba.
A 30. oldalon lévő "Szentes turizmusfejlesztésének célkitűzései" c. részhez
felvételre kerül a horgászkemping kialakítása, csónakkölcsönzés, illetve a
kajáni iskola fejlesztési lehetősége.
A koncepció 32. oldalán a "Szentes turizmusfejlesztésének megvalósítása a prioritások
mentén" c. fejezetben nagyobb hangsúlyt kap a infrastruktúra fejlesztése, a
strandfürdő további fejlesztéséhez nélkülözhetetlen parkolók kialakítása, a
kíséri Kurca szakasz partmenti rehabilitációja sétány kialakításával, az egységes
turisztikai táblarendszer létesítése, kerékpárutak létesítése és a Széchenyi
liget fásítása.
A sportlétesítmények leltárából kimaradt, hogy a városban bowling pálya épül.
A 42. oldalon szereplő "Promóció, marketingkommunikáció" c. fejezet célterületei
közé felvételre kerül a testvériskolák külföldi kapcsolatai.
A 8. oldalon szereplő 451-es főutat 4401-es útra helyesbítette.
A 13. oldalon a tiszai strand részből kerüljön törlésre a "terepmotorosok"
kifejezés, illetve a Széchenyi-emlékoszlopot Pataki János fafaragó készítette.
A 38. oldalon a Megyeháza költségvetését 800 millió Ft-ra kell javítani és
kiegészíteni azzal, hogy 1999. április 20-án együttműködési megállapodást kötött
a Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Tanárképző Főiskolai Kar Neveléstudományi
Tanszéke és Szentes Város Önkormányzata, az évfolyamok számának ugrásszerű
növekedése szükségessé teszi egy új konzultációs központ létrehozását, amely
része a Megyeháza oktatási központtá alakításának.
A folyamatban lévő pályázatok nagymértékben elősegítik, hogy a koncepcióban
megfogalmazott tervek megvalósuljanak. Készül a "Turisztikai fejlesztéseket
megalapozó megvalósíthatósági tanulmányok" c. pályázati kiírásra az 50 m-es
medence felújításának, átalakításának engedélyezési tervéről szóló pályázat,
illetve a parkerdőben wellness- és gyógyászati komplexum, valamint négy csillagos
szálláshely engedélyezési tervének a pályázata. "Nemzetközi turisztikai fejlesztéseket
megalapozó megvalósíthatósági tanulmányok" c. pályázati kiírásra szeretnék
benyújtani a fedett uszoda engedélyezésére irányuló pályázatot. Az uszoda fejlesztéseként
"szauna kialakításáról", marketing kiadvány készítéséről, a karnevál támogatásáról
szóló, valamint a Petőfi Szállóval kapcsolatban a "projekt előkészítő alapra"
nyújtanak be pályázatot, melyeknek beadási határideje május 30.
Ollai Istvánné:
Elhangzott, hogy a Petőfi Szállóra is pályáznak. Tudomása szerint a Szálló
még nem az önkormányzat tulajdona.
Szirbik Imre:
Az elmúlt napokban megérkezett a Legfelsőbb Bíróság értesítése arról, hogy
az elfogultsági indítványt elutasította, tehát továbbra is az a Bírói Tanács
fogja a Petőfi Szálló ügyét tárgyalni, amelyik a harmadik körben megkezdte.
A pályázat benyújtása az ún. Európai Uniós pályázati alapoknak a felkészülési
alapját jelenti, vagyis annak az ötletlistának az összeállítását, amelyet a
kormányzat 2004-2006 között meg akar valósítani abban az esetben, ha a Nemzeti
Fejlesztési Tervet az Európai Unió elfogadja. Ennek a lehetősége, hogy bizonyos
fejlesztések esetén a pályázat ötletszakaszában nem kell kötelezően igazolni
az ingatlan meglétét, csak az önkormányzat nyilatkozatát kell megküldeni arról,
hogy megtette a lépéseket az ingatlan megszerzése érdekében. A pályázat előkészítő
alap azt jelenti, hogy ún. Európai Uniós szakértőket bocsátanak azon projektek
rendelkezésére, amelyeket befogadnak. A pályázat szakértői támogatást jelent
arra vonatkozóan, hogy a projekt milyen módon kerüljön kialakításra ahhoz,
hogy az az Európai Unió számára a pályázati alapok megnyílásakor 2004. május
1. után kész pályázatként benyújtható legyen.
Oltyán Lajos:
A Művelődési és Oktatási Bizottság megelégedéssel tárgyalta az idegenforgalmi
koncepciót, amely részletes, minden területre kiterjedő, pontosan elkészített
előterjesztés. A Bizottság véleménye szerint jó lenne ezt a koncepciót megvalósítani
és elérni azt, hogy Szentesre turisták érkezzenek. A vendéget nem csak ide
kell "csalogatni", hanem gondoskodni is kell róluk. Pillanatnyilag úgy tűnik,
hogy nincsenek meg azok a személyi feltételek - különösen szezonális időszakban
- hogy a jelenlegi idegenforgalommal foglalkozó szakemberek időt tudjanak arra
szakítani, hogy a vendégeknek programot ajánljanak, városnézést eszközöljenek.
Úgy gondolta, hogy a gyerekturizmus is fontos része kell, hogy legyen Szentes
város idegenforgalmi koncepciójának. A környezeti nevelési koncepcióban elfogadott
erdei iskola nem csupán oktatási intézmény, hanem a gyermek idegenforgalmat
hivatott segíteni. Az erdei iskolának már országos hálózata van. Az Országos
Módszertani Szakkönyvben négy iskola zöldiskolai programja szerepel, ebből
az egyik szentesi, annak ellenére, hogy a városnak még nincs erdei iskolája.
Móra József:
Véleménye szerint az idegenforgalmi koncepció olyan lehetőséget teremt, amely
a város marketingnek fontos része, vagyis el tudjuk adni városunk értékeit
az ide érkező kíváncsi turistáknak. Az előterjesztés részletezi a Szentesen
megtalálható gyengeségeket és erősségeket. Az idegenforgalmi referens információkban
gazdag anyagot készített, ezért javasolta, hogy a határozatban ismerjék el
az előterjesztő munkáját is.
Karikó Tóth Tibor:
Örömmel olvasta az idegenforgalmi koncepciót. Az 1997-ben leírt koncepcióban
a fejlesztések döntő többsége megvalósult. A város akkor két nagy lehetőséget
tűzött ki célul, az ipar és az idegenforgalom fejlesztését. Pár éve még tárgyalások
sorozata folyt az ipari park körül, de most úgy érezte, hogy ismét az idegenforgalom
került előtérbe. Ez mintha arra utalna, hogy a város ipartelepítési koncepciója
csődöt mondott volna. Nem jött Szentesre egyetlen komolyabb cég sem, a munkanélküliség
helyzete nem változott, és az ipar területén nincs a városnak kitörési lehetősége.
A kialakításra kerülő tervek ne maradjanak légvárak. Az elmúlt 6 év alatt
komolyabb szállásfejlesztésre nem került sor. Egyetlen nagyobb beruházás
valósult meg, a strand fejlesztése, amely a jobboldali kormányzat által elindított
Széchenyi Tervnek köszönhető. A koncepciót jól összeállított igényes munkának
tartotta.
Kozák János (a Városrendezési,- Fejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság
tagja):
Tavaly augusztusban közel 40 vízilabdacsapat érkezett a szentesi uszodába,
hogy egy amatőr torna keretében megmérkőzzenek, amely megközelítőleg 500 fő
idelátogató turistát jelentett. Közülük legalább 5 külföldi csapat volt. Az
ide érkező csapatok a szállásért, étkezésért fizetnek, vásárolnak, szórakoznak.
Úgy gondolta, hogy nincs Szentesen komoly idegenforgalmi látványosság, műemléki
épület, illetve szórakozási lehetőség. Legnagyobb lehetősége a városnak a sportturisztika
lenne. Véleménye szerint a jelenlegi körülmények nem felelnek meg a sportturisztikai
célnak. Örvendetes, hogy a strand fejlesztésre került. Ha a város azt szeretné,
hogy a sportturizmus a városba jöjjön akkor a koncepcióban leírt programoknak
meg kell valósulniuk. Kell egy fedett uszoda, fejleszteni kell a szállodai
férőhelyeket, kell kondicionáló terem és szauna is az uszodába. Hangsúlyozta,
hogy a koncepció sportvonala nagyon fontos, mert ebben van az egyetlen reális
esély.
Dr. Demeter Attila:
Véleménye szerint az előterjesztett anyag, több mint egy koncepció. A koncepcióban
felsorolt hiányosságok nem csökkentik az előterjesztés minőségét. A 21. oldalon
megjelenített "Szentes idegenforgalmának szervezeti működése" c. részben
olvasható, hogy az idegenforgalmi koordinatív feladatokat egy idegenforgalmi
referens látja el. Véleménye szerint a széles körű feladatok sikeres ellátása
érdekében szükség lenne a létszámbővítésre. Az előterjesztő Szentes legszebb
épületeinek siralmas állapotára hívja fel a figyelmet, de hangsúlyt kell
fordítani a személyi feltételekre is, ha Szentesen idegenforgalmat szeretnénk.
Köszönetet mondott az idegenforgalmi referensnek a jól elkészített munkáért,
és elismerését fejezte ki, hogy a koncepcióban a veszélyekre is fel merte
hívni a figyelmet.
Oltyán Lajos:
Egyetértett Kozák János bizottsági tag sportturizmus fejlesztésére vonatkozó
felszólalásával, mert tény, hogy a vízilabdának nagy mozgósító ereje van.
A városi idegenvezetésnek van egy módszertani ajánlása, miszerint fentről
megmutatni és utána részletesen bemutatni a várost. A Kossuth tér 5. sz.
alatti épületre olyan körpanorámás terasz épült, amely egyedüli a dél-alföldön.
Dr. Rébeli Sz. Tamás:
Megköszönte Kozák János hozzászólását, amellyel rávilágított az előterjesztés
egyetlen hibájára, vagyis hiányzik belőle, mi élvez elsőbbséget. Véleménye
szerint a Képviselő-testületnek meg kellene jelölni azt, amelyet kiemelten
fontosnak tart, mert gyakorlatilag nincs ütemezése ennek a tervnek. A koncepció
szép és információkban gazdag, de amíg az idegenforgalmi rendezvényeknek
nincs vonzereje, addig a már működő lehetőségeket kell kihasználni.
Dr. Sipos Ferenc:
Hangsúlyozta, hogy szeretik és értékelik ezt a várost, de az, hogy egy idegen
számára mi a vonzó egy sok szempontú kérdés. A sportturizmus már megvan,
ne áldozzák fel, ne veszítsék el, rendkívül fontos prioritásként kellene
kezelni.
Karikó Tóth Tibor:
Megdöbbenve olvasta a koncepcióban szereplő azon megjegyzést, amely az idegenforgalmi
adó bevallásáról szól. A helyi szállást működtető vállalkozók bevallása alapján
a kapacitás kihasználtsága a városban mindössze 10%-os. Elgondolkodtató,
hogy a megfelelő szervnek lépnie kellene az adóbehajtás növelésének érdekében.
Halmai László:
"Ki sokat markol, keveset fog". Véleménye szerint a koncepció tartalmában sokrétű,
de kell egy gerinc amire fel lehet építeni, és ez Szentesen egyértelműen a
sportturizmus. A sportturizmus lelke pedig, hogy milyen minőségű sportot tudunk
a városban létrehozni. A sportturizmusnak mindenek előtt elsőbbséget kell élveznie.
Kiment a teremből: Oltyán Lajos képviselő
A Képviselő-testület létszáma: 22 fő
Szirbik Imre:
Az idegenforgalmi adó szerinti kihasználtság és a becslés közötti nagy különbség
az önkormányzat adórendeletéből következik. Az idegenforgalmi adó két nagy
csoportot mentesít az adózás alól, a 18 éven aluliakat és a "munkavállalási
célú szálláshely hasznosítás"-t mentesíti. Nem vitatta a sportturizmus mozgató
erejét. Ma nyílt nap van a laktanyában és az ideérkező vendégek a város szeretetét
élvezik. Francia diákok is vannak Szentesen, egy amerikai üzletembert is
fogadott egy másik sportág kapcsán. Sok embert vonz a kultúra is. Véleménye
szerint az egészségturizmus az, amely a város jövőjét jelentheti. Az egészség
szélesebben értelmezett gondolat, amelynek része a sport, a rekreáció, a
természet, amellyel rendelkezünk és része az, amelyet mérni nem lehet, pl.
termálvíz, a szentesi ember vendégszeretete. Szeretnék a termálvizet hasznosítani,
fejleszteni a horgászat és vadászat, illetve az aktív pihenés területét.
Megköszönte azoknak a munkáját, akik a koncepció előrevitelében elmondták véleményeiket
és az elkészítésében részt vettek, és kérte a megvalósításhoz szükséges közreműködést.
Visszajött a terembe: Oltyán Lajos képviselő
A Képviselő-testület létszáma: 23 fő
Szirbik Imre:
Kérte a képviselőket, aki egyetért azzal, hogy mondjanak köszönetet a koncepció
előkészítőjének a színvonalas munkájáért és a koncepciót elfogadja, szavazzon.
A Képviselő-testület a javaslatot egyhangúlag elfogadta és meghozta az alábbi határozatot:
51/2003. (IV.25.) KT 1.) Szentes Város Önkormányzata Képviselő-testülete - a város turisztikai adottságairól és fejlesztési lehetőségeiről szóló - Szentes város idegenforgalmi koncepcióját elfogadja, az abban foglalt célkitűzésekkel egyetért. 2.) A Képviselő-testület felkéri az idegenforgalmi referenst a pályázati lehetőségek figyelemmel kísérésére, és - a város pénzügyi lehetőségeihez mérten - az idegenforgalmi fejlesztést célzó pályázatok benyújtására a koncepció megvalósítása érdekében. A Képviselő-testület felkéri Szentes Város Polgármesterét a program végrehajtására. Felelős: Polgármester 3.) Szentes Város Önkormányzata Képviselő-testülete köszönetet mond
a koncepció elkészítőjének a részletes, minden területre kiterjedő, pontosan
elkészített igényes munkájáért. |
3.) Szentes Város Önkormányzat 2002. évi gazdálkodásról szóló beszámolója
Független könyvvizsgálói jelentés (3/1)
Szirbik Imre:
Az előterjesztéssel kapcsolatban írásban van csatolva a Pénzügyi, a Jogi és
Ügyrendi, a Művelődési és Oktatási, a Szociális és Egészségügyi, az Ifjúsági
és Sport, valamint a Városrendezési,- Fejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság
véleménye.
A 2002. évi gazdálkodás döntő hányada az előző Képviselő-testület időszakára
esett. A 2002. évi költségvetés megalkotásakor is forráshiánnyal számoltak.
Célul tűzték ki, hogy minden eszközzel, pályázattal éljenek, költségvetési
odafigyeléssel ne kerüljön sor hitelfelvételre, illetve a költségvetés egyensúlyát
őrizzék meg. Ezt sikerült elérni, a költségvetés egyensúlyát megőrizték, az
önkormányzat intézményei működtek, a fejlesztési célkitűzéseket megtudták valósítani.
Gondok mindig vannak, de elmondható, hogy eredményes évet zártak.
Karikó Tóth Tibor:
A beszámoló 9. oldalán olvasható, hogy a közterületek takarítását egy olyan
úttisztító gépkocsi végzi, amelyet műhold követő rendszerrel szereltek fel
és így a munkavégzés ellenőrzése számítógép segítségével történik. Indokolt
volt-e, hogy egy úttisztító gépet ilyen rendszerrel szereljenek fel, és ez
mekkora költséget jelent a városnak?
Varga Sándor:
A műhold követő rendszer 280 eFt-ba került, a beszerelés költsége pedig 3 hónap
alatt megtérült.
Oltyán Lajos:
Véleménye szerint ez a beszámoló egy jelentős munkának, a 2002. évi költségvetésnek
egy jól szerkesztett összefoglalója. Elismerését fejezte ki a gazdasági szakembereknek,
az előterjesztőnek. A beszámolóban van egy kitekintés az általános iskolás
és az óvodás korú népesség létszámcsökkenésére. Az óvodás létszámcsökkenés
esetleges feszültségeket okozhat, az általános iskolás létszámcsökkenés pedig
egy hatékonyabb iskolarendszer átgondolására sarkallhatja a gazdasági szakembereket.
Az önkormányzatnak van olyan lehetősége, hogy az általános iskolai és óvodai
létszámcsökkenésből adódó problémákat olyan formában oldja meg, illetve a
lehetőségeket olyan formában használja ki, hogy tartalmilag fejlessze tovább
akár az óvodai és általános iskolai oktatást.
Oltyán Lajos:
Az eddigi előterjesztések csak arról tudtak beszámolni, hogy az intézmények
működése alapvetően biztosított, de szakmai fejlesztésre kevés pénzt tudott
az önkormányzat fordítani. Próbáljanak meg azon gondolkozni, hogyan tudják
ezt a lehetőséget a következőkben úgy kihasználni, hogy elsősorban az oktatás-nevelés
korszerűsítését oldják meg.
Félegyháziné Somogyi Éva:
A tavalyi esztendőben is szembesülni lehetett azzal, hogy a város pénzügyi
lehetőségei szűkösek. A pénzügyi "szűkülés" mellett mindenki igyekezett szakmailag
a legjobb teljesítményt nyújtani. A könyvvizsgálói jelentés alapján a Pénzügyi
Bizottság megállapíthatta, hogy az év során az intézmények és a Polgármesteri
Hivatal gazdálkodása szabályszerű volt. Kisebb hibák voltak, de azok korrigálásra
kerültek. Viszonylag nagy költségvetési hiány kigazdálkodását kellett megoldani
az intézménystruktúrának, amelyet sikeresen véghez vittek. Pályázati lehetőségekkel
plusz forrásokhoz jutottak. Megköszönte azok munkáját, akik a beszámoló elkészítésében
részt vettek, illetve akik az év folyamán az intézményekben gazdálkodtak.
Dr. Dömsödi József:
A beszámoló IX. számú táblázata részletezi, hogy milyen állami támogatáshoz
és személyi jövedelem bevételhez jut az önkormányzat. A 2003. évre a tervezett
összeg 74 mFt, míg 2002-ben 91 mFt, 2001-ben pedig 73 mFt volt. Miből adódik
a 20 mFt-os csökkenés?
Dongó László:
A beszámoló 1/C. sz. mellékletében a pályázati források összesen rovatában
az eredetileg előirányzott 519 mFt-tal szemben 82%-os teljesítés jelent meg,
amely jónak tekinthető. Javasolta, hogy a Polgármesteri Hivatal próbálja
megerősíteni a pályázó csoportot és a következő év sikeresebb lehet.
Dr. Rébeli Sz. Tamás:
A beszámoló 85. oldalán olvasható, hogy a Szentes-Liget Kft. névértéken 11.840
eFt, míg a könyv szerinti érték 8.880 eFt. Ebben az évben közel 5 mFt-ot
fizetett az önkormányzat különböző tőke- és kamattörlesztésre. Álláspontja
szerint újra át kellene vizsgálni a Kft. működését, mert nem hasznos, hogy
az önkormányzat 100%-os tulajdonban fenntartson egy vendéglátó üzemet, és
üzemeltetését bizonytalan feltételek mellett kiadja.
Krajsóczki Sándorné:
A IX. számú táblázat adataival kapcsolatban elmondta, hogy a 2001. és 2002.
évi adatok tényadatok, a 2003. évi adatok pedig tervezettek. A tervezés specialitása,
illetve a jogszabályok követése teszi indokolttá, hogy egyes állami támogatások
az eredeti tervben nem szerepelhetnek, pl. központosított támogatások, amelyek
különösen a szociális támogatások egy részét finanszírozza, vagyis a tervben
nem vehető figyelembe, de rendelet módosítással bekerülnek a költségvetésbe.
Dongó László által felvetettekre elmondta, hogy jogszabályi kötelezettség
a költségvetési beszámoló táblaszerkezetét ilyen formában a Képviselő-testület
elé terjeszteni. A 82,81%-os elnyert pályázati forrás azt jelenti, hogy pénzforgalomban
teljesült, vagyis a bevétel befolyt. A pályázatok sikeresek voltak, de a
pénzforgalmi teljesítése csak 2003. első hónapjaiban történt meg.
Szirbik Imre:
Kérte a képviselőket, aki a határozati javaslatot elfogadja, szavazzon.
A Képviselő-testület a javaslatot 16 igen szavazattal, 7 nem szavazat ellenében
elfogadta és meghozta az alábbi határozatot:
52/2003. (IV.25.) KT Szentes Város Önkormányzata Képviselő-testülete megtárgyalta az Önkormányzat 2002. évi költségvetésének végrehajtásáról, a normatív támogatás elszámolásáról, a 2002. évi pénzmaradvány elszámolásáról szóló beszámolót és a zárszámadási rendeletét az alábbiak figyelembevételével alkotja meg: 1.) Megállapítja, hogy az Önkormányzat 2002. évi gazdálkodása rendkívül feszített volt, azonban a forráshiány és a likviditási gondok ellenére a kitűzött célok többsége megvalósult. 2.) A Képviselő-testület megállapítja, hogy az önkormányzati szinten a pénzforgalomból levezetett pénzmaradvány a fejlesztési körben a pályázati támogatások időbeli eltolódása miatt nem fedezi az intézményi körben keletkezett pénzmaradvány összegét, ezért annak korrekciója a 2003. évi költségvetés terhére indokolt. 3.) Megállapítja a Képviselő-testület, hogy a 2002. évben keletkezett pénzmaradvány kötelezettséggel terhelt, ezért egyetért a pénzmaradvány felülvizsgálata során alkalmazott elvekkel és a rendelet 10. számú mellékletében részletezettek szerint hagyja jóvá a 2002. évi pénzmaradvány összegét. 4.) Megállapítja a Képviselő-testület, hogy az Önkormányzat a normatív támogatások, valamint a központosított előirányzatok elszámolási kötelezettségét teljesítette és a 2002. évi zárszámadási rendelet elfogadásával eleget tett a jogszabályban előírt kötelezettségének. A határozatról értesítést kap: |
Szirbik Imre:
Kérte a képviselőket, aki a rendelet megalkotásával egyetért, szavazzon.
A Képviselő-testület a javaslatot 16 igen szavazattal, 7 nem szavazat ellenében
elfogadta és megalkotta az alábbi rendeletet:
Szentes Város Önkormányzata Képviselő-testülete a 2003. évi költségvetési gazdálkodásról szóló zárszámadásról (A rendeletet az 1. sz. melléklet tartalmazza.) |
4.) Szentes város Polgármesterének 2002. évi munkájának értékelése
Szirbik Imre:
Bejelentette, hogy érintettség lévén a vitában és a szavazásban nem kíván részt
venni. Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzata szerint az ülés
vezetése a polgármester akadályoztatása esetén az alpolgármester feladata,
mivel az alpolgármester nincs jelen az ülésen, így az ülés vezetésére felkérte
a Jogi és Ügyrendi Bizottság elnökét.
Kérte a képviselőket, aki egyetért azzal, hogy az ülést dr. Demeter Attila,
a Jogi és Ügyrendi Bizottság elnöke vezesse, szavazzon.
A Képviselő-testület a javaslatot 22 igen szavazattal, 1 tartózkodás mellett
elfogadta.
Szirbik Imre:
Átadta az ülés vezetését dr. Demeter Attilának, a Jogi és Ügyrendi Bizottság
elnökének.
Szirbik Imre
polgármester
Kiment a teremből: Szirbik Imre polgármester
A Képviselő-testület létszáma: 22 fő
Dr. Demeter Attila:
A Pénzügyi Bizottság javaslatot terjesztett elő a polgármester jutalmazását
illetően, amely a bizottsági vélemények között szerepel.
Dr. Rébeli Sz. Tamás:
Ilyen fontos döntésről miért most kell értesülni? Szerencsésnek tartotta volna,
ha az előterjesztést nem az ülés előtt néhány perccel osztották volna ki.
Dr. Demeter Attila:
A Pénzügyi Bizottság ülésén merült fel a polgármester úr jutalmazása, amely
a bizottsági vélemények között szerepel.
Halmai László:
A Pénzügyi Bizottság indokolása szerint Szirbik Imre polgármesternek az elmúlt
évben jelentkező gazdasági nehézségek megoldásáért, a város jelentős fejlődése
érdekében végzett munkájáért javasol jutalmat. Elismerését fejezte ki Szűcs
Lajos alpolgármester munkájáért is. Véleménye szerint méltatlan lenne, ha az
alpolgármester teljesítményét díjazás nélkül hagyná a Képviselő-testület. Valóban
elgondolkodtató, hogy nem teljes évet dolgozott az alpolgármester, de a nehézségek
az év végén jelentkeztek, amelynek megoldásához munkájával ő is hozzájárult.
Módosító indítványként javasolta, hogy a Képviselő-testület a polgármesternek
2.600 eFt-ot, az alpolgármesternek pedig 1.360 eFt jutalmat szavazzon meg.
Baranyi Imre:
Örömmel vette Halmai László képviselő Szűcs Lajos alpolgármester munkájára
tett elismerő szavait, de tolmácsolta az alpolgármester kérését, miszerint
munkáját a féléves beszámoló kapcsán ismerjék el. Az alpolgármester úr biztos
örülne Halmai László képviselőtársa dicséretének, de akkor is örült volna,
ha alpolgármesterré választásakor támogatta volna szavazatával. A
Képviselő-testület 2001. év végén állapított meg utoljára Szirbik Imre polgármesternek jutalmat.
A jutalmat havi illetményének 12-szeres összegében javasolják megállapítani.
Indokolásul elmondta, hogy a polgármester az elmúlt év gazdasági nehézségei
ellenére nagyban hozzájárult a város jelentős fejlődéséhez.
Törőcsik Zoltán:
Soknak tartotta a közel 4 mFt-ot, de véleménye szerint nem lenne szükség ekkora
összeg megszavazásához, ha a polgármester havi illetménye nem bruttó 330 eFt
lenne. Unokaöccse egy budapesti cégnél havi 1 mFt-ot keres, amelyhez képest
Szentes város polgármesterének fizetése igen alacsony. Javasolta, indítványozzák
a törvény módosítását, hogy a polgármesteri illetmény megállapítása magasabb
szorzóba kerüljön.
Dr. Demeter Attila:
Kérte a képviselőket, aki egyetért Halmai László módosító indítványával, miszerint
Szirbik Imre polgármester 2.600 eFt, Szűcs Lajos alpolgármester pedig 1.360
eFt jutalomban részesüljön szavazzon.
A Képviselő-testület a javaslatot 6 igen szavazattal, 11 nem szavazat ellenében, 2 tartózkodás mellett (3 fő nem szavazott) nem fogadta el.
Dr. Demeter Attila:
Kérte a képviselőket, aki az eredeti indítványt támogatja, miszerint Szirbik
Imre polgármester 3.960 eFt jutalomban részesüljön, szavazzon.
A Képviselő-testület a javaslatot 14 igen szavazattal, 7 nem szavazat ellenében, 1 tartózkodás mellett elfogadta és meghozta az alábbi határozatot:
53/2003. (IV.25) KT Szentes Város Önkormányzata Képviselő-testülete megállapította, hogy
a polgármester az elmúlt év gazdasági nehézségei ellenére jelentősen
hozzájárult a város fejlődéséhez és kiemelkedő munkát végzett, ezért
Szirbik Imre polgármestert - havi illetményének 12-szeres összegében
- 3.960 eFt jutalomban részesíti. A határozatról értesítést kap: |
Kiment a teremből: Baranyi Imre
Füsti Molnár Lajos képviselő
Elment az ülésről: Geréné Dunahát-Vas Márta képviselő
Bejött a terembe: Szirbik Imre polgármester
A Képviselő-testület létszáma: 21 fő
Dr. Demeter Attila:
Átadta az ülés további vezetését Szirbik Imre polgármesternek.
Dr. Demeter Attila
a Jogi és Ügyrendi Bizottság elnöke
5.) Beszámoló a Kíséri Óvodai Munkáltatói Körzet munkájáról (4)
Szirbik Imre:
Az előterjesztéssel kapcsolatban írásban van csatolva a Művelődési és Oktatási
Bizottság véleménye.
Ollai Istvánné:
Elismerését fejezte ki a vezető óvónőnek és a kollektívának. Szeretné, ha továbbra
is ilyen munkát folytatnának. Szeressék a gyerekeket, szülőket. Bertók Gyuláné
vezető óvónőnek nyugdíjbavonulásához minden jót kívánt.
Visszajött a terembe: Füsti Molnár Lajos képviselő
A Képviselő-testület létszáma: 22 fő
Dongó László:
Az óvoda pedagógiai programjában olvasható, hogy nagy hangsúlyt fektetnek a
hátrányokkal, részképesség zavarokkal küzdő gyermekek felzárkóztatására.
1999-2002 között a létszám közel 10%-kal csökkent, de 4%-kal növekedett a
logopédiai és beszédfejlesztésre szoruló gyermekek száma. Javasolta, hogy
erősítsék meg az óvodákban a logopédiai szolgálatot, az általános iskolákban
pedig a fejlesztő pedagógusok beállítását. A középiskolákba írni, olvasni,
számolni nem tudó fiatalok kerülnek.
Visszajött a terembe: Baranyi Imre képviselő
A Képviselő-testület létszáma. 23 fő
Dr. Gyenes Ágota:
Gratulált az óvónők kifejtett munkájához. A beszámolóban olvasható, hogy a
védőnők gyakran megjelennek az óvodákban és elvégzik a nagycsoportosok látásvizsgálatát.
Felhívta a figyelmet, hogy már 3 éves korban el kell végezni az általános szemorvosi
vizsgálatot.
Karikó Tóth Tibor:
A Művelődési és Oktatási Bizottság munkája során szóba került a Köztársaság
Úti Óvodai Munkáltatói Körzet is. A Köztársaság úti és a Mátéffy utcai óvodában
már többször történt betörés, amely komoly kárt okozott az intézményeknek.
Javasolta az önkormányzatnak, hogy ütemezzék be a közintézmények riasztóval
való felszerelését.
Szirbik Imre:
Megköszönte az óvoda kollektívájának a színvonalas munkát.
Kérte a képviselőket, aki egyetért a Művelődési és Oktatási Bizottság javaslatával,
szavazzon.
A Képviselő-testület a javaslatot egyhangúlag elfogadta és meghozta az alábbi határozatot:
54/2003. (IV. 25.) KT
Tárgy: Beszámoló a Kíséri Óvodai Munkáltatói Körzet munkájáról 1.) Szentes Város Önkormányzata Képviselő-testülete a Kíséri Óvodai Munkáltatói Körzet munkájáról szóló beszámolót elfogadta. 2.) A Képviselő-testület elismerését fejezte ki az óvoda oktató-nevelő tevékenységéért és köszönetet mond Bertók Gyuláné vezető óvónő áldozatos, odaadó vezetői tevékenységéért. A határozatról értesítést kap: |
6.) 2003. évi költségvetési rendelet módosítása (5)
Szirbik Imre:
Az előterjesztéssel kapcsolatban írásban van csatolva a Pénzügyi, a Jogi és
Ügyrendi, a Művelődési és Oktatási, a Szociális és Egészségügyi, az Ifjúsági
és Sport, valamint a Városrendezési,- Fejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság
véleménye.
Visszautalt a zárszámadási vitában dr. Dömsödi József képviselő kérdésére,
amely az állami támogatásokra vonatkozott. Az állami támogatások egy része
úgy kerül az önkormányzathoz, hogy az ország költségvetésének végrehajtása
kapcsán különféle címeken és ütemezéssel időnként az önkormányzatok forrásokhoz
jutnak, amelyek végszáma a zárszámadáskor fogja megmutatni az állam és az önkormányzat
pénzügyi viszonyát.
Krajsóczki Sándorné:
A rendelet módosítása a központi költségvetésből szociális területet érintő
pótelőirányzatok átvezetésére, a városban eddig megtartott rendezvények nemzetközi
kapcsolatokra tervezett előirányzatok átvezetésére, valamint a kuratóriumok
részére a céltartalékban megtervezett keretnek az átvezetésére irányul. A
következő képviselő-testületi ülésen hasonló módosításra lesz szükség azért,
hogy az intézményeknél tervezett felújítási munkák elkezdődhessenek.
Szirbik Imre:
Kérte a képviselőket, aki a rendelet módosításával egyetért, szavazzon.
A Képviselő-testület a javaslatot 16 igen szavazattal, 6 nem szavazat ellenében, 1 tartózkodás mellett elfogadta és megalkotta az alábbi rendeletét:
Szentes Város Önkormányzata Képviselő-testülete az Önkormányzat 2003. évi költségvetéséről, módosításának (A rendeletet a 2. sz. melléklet tartalmazza.) |
7.) A Szentesi Művelődési Központ igazgatójának megbízása (6)
Szirbik Imre:
Megkérdezte Kruzslicz Pált, hogy hozzájárul-e a nyílt ülésen való tárgyaláshoz?
Kruzslicz Pál:
Hozzájárult a nyílt ülésen való tárgyaláshoz.
Szirbik Imre:
Az előterjesztéssel kapcsolatban írásban van csatolva a Művelődési és Oktatási
Bizottság véleménye. A pályázat kiírására sor került, amely a Magyar Közlönyben
is megjelent. Egyetlen pályázat érkezett. Az előterjesztéshez a szakértői
nyilatkozat is csatolva van.
Megállapította, hogy az előterjesztéssel kapcsolatban kérdés, vélemény nem
hangzott el.
Kérte a képviselőket, aki a határozati javaslattal egyetért, szavazzon.
A Képviselő-testület a javaslatot 15 igen szavazattal, 7 nem szavazat ellenében, 1 tartózkodás mellett elfogadta és meghozta az alábbi határozatot:
55/2003. (IV.25.) KT megbízza a Szentes, Tóth J. u. 10-14. sz. alatti székhelyű Szentesi
Művelődési Központ igazgatói teendőinek ellátásával. |
8.) A Helyi Birtokhasznosítási Bizottság egy tagjának megválasztása (17)
Szirbik Imre:
Az előterjesztéssel kapcsolatban írásban van csatolva a Városrendezési,- Fejlesztési
és Környezetvédelmi Bizottság véleménye.
A Nemzeti Földalapról szóló törvény előírja a helyi birtokhasznosítási bizottságok
létrehozását, melynek feladata, hogy a Nemzeti Földalap számára visszakerülő
földterületek hasznosítása felett felügyeletet gyakoroljon, illetve vitás kérdésekben
állást foglaljon. A bizottság a tevékenysége során kerülhet olyan helyzetbe,
hogy olyan földterületről kell dönteni, amely a város szempontjából városrendezést,-
fejlesztést érinthet, ezért javasolta a bizottság tagjának Zsohár Zsuzsannát,
a Polgármesteri Hivatal Műszaki Osztályának vezetőjét.
Megállapította, hogy az előterjesztéssel kapcsolatban kérdés, vélemény nem
hangzott el.
Kérte a képviselőket, aki a határozati javaslattal egyetért, szavazzon.
A Képviselő-testület a javaslatot 21 igen szavazattal, 1 tartózkodás mellett (1 fő nem szavazott) elfogadta és meghozta az alábbi határozatot:
56/2003. (IV.25.) KT Szentes Város Önkormányzata Képviselő-testülete a Nemzeti Földalapról szóló 2001. évi CXVI. tv. 4/A.§ /3/ bekezdés alapján a helyi birtokhasznosítási bizottságba Zsohár Zsuzsanna Mindszent, Szabadság u. 8. sz. alatti lakost, a Polgármesteri Hivatal Műszaki Osztályának vezetőjét választja meg. A határozatról értesítést kap: |
9.) Díszpolgári Címet Előkészítő Bizottságba tagok megválasztása (7)
Szirbik Imre:
Az előterjesztéssel kapcsolatban írásban van csatolva a Művelődési és Oktatási,
a Városrendezési,- Fejlesztési és Környezetvédelmi, valamint a Kereskedelmi,
Mezőgazdasági, Idegenforgalmi és Nemzetközi Kapcsolatok Bizottság véleménye.
A Képviselő-testület a díszpolgári cím odaítélését megelőző eljárás lefolytatására
előkészítő bizottságot hozott létre. A bizottságba történt elhalálozás, lemondás
és költözés, így nem volt határozatképes. A bizottságnak jelenleg dr. Lóczi
János és Fábján Sándor a tagja. Köztiszteletben álló szentesi személyeket kért
fel a feladat ellátására.
Móra József:
Örült, hogy az előterjesztésre sor került, ugyanis az előző díszpolgári cím
odaítélésekor méltatlan helyzet alakult ki. Az Előkészítő Bizottság csak
2-3 szavazattal tudta a Képviselő-testületet a döntésben segíteni. Ahhoz,
hogy a Képviselő-testület nyugodt szívvel tudjon dönteni egy teljes értékű
bizottságra van szükség. A határozati javaslatot elfogadásra javasolta.
Szirbik Imre:
Megkérdezte a képviselőket, aki egyetért azzal, hogy a határozati javaslatban
szereplő személyeket egyben tegye fel szavazásra, szavazzon.
A Képviselő-testület a javaslatot egyhangúlag elfogadta.
Szirbik Imre:
Kérte a képviselőket, aki a határozati javaslattal egyetért, szavazzon.
A Képviselő-testület a javaslatot 21 igen szavazattal, 1 tartózkodás mellett (1 fő nem szavazott) elfogadta és meghozta az alábbi határozatot:
57/2003. (IV.25.) KT Szentes Város Önkormányzata Képviselő-testülete a 21/1992. (X.9.) KT. rendelet 4.§ /2/ bekezdése alapján a városi kitüntetések odaítélését előkészítő bizottság tagjának 2003. május 1-jével Dr. Gyenes Ágota képviselő Szentes, Sáfrán M. u. 49. A határozatról értesítést kap: |
Szirbik Imre:
Köszönetét fejezte ki a bizottság korábbi tagjainak az eddig végzett tevékenységükért,
az új tagoknak pedig jó munkát kívánt.
10.) Települési hulladék közszolgáltatás fejlesztéseinek támogatására pályázat benyújtása (8)
Szirbik Imre:
Az előterjesztéssel kapcsolatban írásban van csatolva a Pénzügyi, a Városrendezési,-
Fejlesztési és Környezetvédelmi, valamint a Kereskedelmi, Mezőgazdasági,
Idegenforgalmi és Nemzetközi Kapcsolatok Bizottság véleménye.
Az előző évben már döntöttek a hulladékhasznosítás kérdéséről. Azóta hulladékszállító
járművet, új edényzetet szereztek be, illetve szelektív hulladékgyűjtő szigetek
létrehozásához nyertek pályázati pénzt. A pályázat arról szól, hogy a Berki
szemétlerakóban egy olyan komposztáló és válogató egység létesülne, amely a
begyűjtött hulladékból hasznosításra dolgozná fel a visszahasznosítható hulladékelemeket.
Az önerő egyik forrása a megközelítőleg 10 mFt-os várható hulladékszállítási
bevétel. Közel 5 mFt-tal meg kellene emelni azt a 66 mFt-os beruházási hitelkeretet,
amelyet a költségvetés beterjesztésekor az ezévi pályázatok önereje kapcsán
elfogadtak. A határozati javaslat 2.) pontjában szereplő 15.000 eFt-ot indítványozta
15.172 eFt-ra módosítani.
Dr. Gyenes Ágota:
Hol van elhelyezve a három meglévő hulladékgyűjtő sziget?
Kiss Ferenc:
A szigetek jelenleg a telephelyen vannak, a napokban kapták meg a közterülethasználati
engedélyt. A szigetek kihelyezésére május végén kerül sor a Klauzál u. 2.
számú társasház mellett, a Kossuth u. 17. sz. alatti társasház előtt, illetve
a Dózsa Gy. u. és Damjanich u. sarkán.
Karikó Tóth Tibor:
Javasolta, hogy vonják be az iskolákat is. Véleménye szerint a diákokat is
hozzá kellene szoktatni a szelektív hulladékgyűjtéshez.
Dr. Sipos Ferenc:
Nem értett egyet a hulladékgyűjtő sziget Klauzál u. 2. sz. és a Kossuth u.
17. sz. társasház előtti elhelyezésével, ugyanis a két hely elég közel van
egymáshoz. Mi az oka annak, hogy ilyen közel helyezik el a két szigetet?
Ollai Istvánné:
Kérte, hogy ne csak a központban és a felsőpárton helyezzenek el szelektív
hulladékgyűjtő szigetet, hanem a kíséri városrészben is.
Szirbik Imre:
A szigetek elhelyezésének kiválasztása úgy történt, hogy a lakosság hogyan
tudja kihasználni az edényzetet, a családi házaknál másként működik a hulladék
szelektálása, mint a társasházaknál. Az iskolákban való szelektív szemétgyűjtés
bevezetésével kapcsolatos felvetésre elmondta, hogy nemcsak edényzet, hanem
szemlélet kérdése is. Egyetértett azzal, hogy már az iskolában el lehetne
kezdeni a gyerekeket hozzászoktatni a szelektív hulladékgyűjtésre, de nem
biztos, hogy a diákok szelektálni fogják a kidobandó szemetet.
Halmai László:
A lakosság számára komoly problémát jelent, hogy hová dobják a veszélyes hulladékot,
például a növényvédő szereket, a gyógyszereket, illetve akkumulátorokat,
elemeket. Ha az önkormányzat szelektív hulladékgyűjtésre ösztönzi a lakosságot,
akkor a veszélyes hulladék elhelyezésére alkalmas tárolóedényzetet is biztosítani
kellene.
Szirbik Imre:
Kérte a képviselőket, aki a határozati javaslattal egyetért, szavazzon.
A Képviselő-testület a javaslatot egyhangúlag elfogadta és meghozta az alábbi határozatot:
58/2003. (IV.25.) KT Szentes Város Önkormányzat Képviselő-testülete megtárgyalta Szentes városban folytatott települési szilárd hulladékkezelési közszolgáltatás fejlesztésére benyújtandó pályázatról szóló előterjesztést és az alábbi határozatot hozza: 1.) Szentes Város Önkormányzat Képviselő-testülete támogatja a Szentes városban folytatott települési szilárd hulladék kezelési közszolgáltatás fejlesztésére benyújtandó pályázatot és a 2003. évi költségvetésében biztosítja saját forrásként szükséges bruttó 15.172 eFt-ot. 2.) A saját erő forrásként a lakossági szemétszállítás többletbevételét, illetve beruházási hitelt jelöl meg maximum 15.172 eFt határig. 3.) Felhatalmazza a Képviselő-testület a polgármestert a pályázattal kapcsolatos feladatok ellátására, és kéri, hogy a határidők figyelembe vételével a pályázat elkészítéséről és végrehajtásáról gondoskodjon. Felelős: Polgármester A határozatról értesítést kap: |