Szirbik Imre:
Február 3-án Alpolgármester Úrral közös fogadónapot tartottak.
Február 5-én gyémántlakodalmuk alkalmából köszöntötték Kósa Mihályt és nejét.
Alpolgármester Úr részt vett a Dél-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács ülésein.
Február 19-én a Városi Sportcsarnokban köszöntötték az "Év sportolóit".
Az elmúlt hetekben a város gazdasági életével kapcsolatos megbeszélések sorozatát indították el az iparűzési adó alapján az egy kategóriába tartozó szentesi vállalkozókkal. Hivatalosan is átadásra került a Vörösmarty utcai rendelő.
Február 22-én a Helyi Védelmi Bizottság soros ülésén az ATIVIZIG munkatársai elmondták, hogy az elmúlt időszakban a Tisza és a Körösök vízgyűjtőinek területén a korábbi évek magas árvizeihez közelítő hómennyiség volt, de a lehűlés miatt a gyors olvadás kisebb veszélyt fog jelenteni.
Február 25-én a Díszpolgárok Klubja tartott beszélgetést.
Topolyai delegációt járt a városban és áttekintették a közös európai uniós pályázati lehetőségeket.
Alpolgármester Úr fogadta Új-Szentes gazdadelegációját.
A Területfejlesztési Tanács által kiírt területfejlesztési pályázatokra a költségvetés tárgyaláskor vissza fog térni.
Sikeresen pályáztak a Brusznyai stny. 10, a Brusznyai st. 1-3, az Apponyi tér H. épületek energiatakarékos felújítására, valamint termoform kémények kialakítására.
Megérkezett az ülésre: Halmai László képviselő
A Képviselő-testület létszáma: 21 fő
Oltyán Lajos:
Az elmúlt hétvégén zajlott a Télbúcsúztató Karnevál, melyen a pedagógusok és óvónők is közreműködtek. 60 éve kezdődött el az a Balatoni-csata, ahol a Szálasi féle fasiszta vezetés a németek oldalán bevetette az alig felfegyverzett levente alakulatokat is.
Szirbik Imre:
Kérte a képviselőket, aki a tájékoztatást tudomásul veszi, szavazzon.
A Képviselő-testület a tájékoztatást egyhangúlag tudomásul vette-
2./ Címzetes igazgatói cím adományozása - Takács Pál
Mihály Béláné:
A Pénzügyi Bizottság ülésen felvetett kérdésre elmondta, hogy a cím adományozásnak nincs költségvetési kihatása, mert az igazgató úr 2005. február 1-jétől felmentését tölti.
Szirbik Imre:
A Művelődési és Oktatási, valamint a Pénzügyi Bizottság az előterjesztés elfogadását javasolta.
Dr. Sipos Ferenc:
A Pénzügyi Bizottság egyetértett az előterjesztésben foglaltakkal. Kérte a szakmai bizottságokat és a témafelelősöket, hogy a jövőben az anyagi vonzattal járó előterjesztések előzetes felhatalmazás alapján és ne utólagosan kerüljenek elszámolásra.
Szirbik Imre:
Kérte a képviselőket, aki egyetért Takács Pál részére címzetes igazgatói cím adományozásával, szavazzon.
A Képviselő-testület a javaslatot 17 igen szavazattal, 3 tartózkodás mellett elfogadta (1 fő nem szavazott).
23/2005.(III.4.) Kt. Szentes Város Önkormányzata Képviselő-testülete a 138/1992. (X.8.) Kormányrendelet 5. § (19) bekezdésében foglaltak szerint Takács Pálnak elismerve az ifjúság nevelésében kifejtett lelkiismeretes és áldozatkész munkáját. A Képviselő-testület döntése alapján a címzetes igazgatói pótlék mértéke a pótlékalap száz százaléka, és addig adható, amíg pedagógus munkakörben foglalkoztatják a közalkalmazottat. A határozatról értesítést kapnak: |
||
Szirbik Imre:
Gratulált és jó egészséget kívánt Takács Pálnak.
3./ Beszámoló a Lakásügyi Bizottság munkájáról
Szirbik Imre:
Az önkormányzati törvény értelmében a képviselő-testület ciklusonként egy-egy alkalommal beszámoltatja szakbizottságait.
Dr. Gyenes Ágota:
A beszámoló 3 részre, a bérleti jogviszony keletkezésével, a hosszabbításokkal és a helyi támogatásokkal kapcsolatos tevékenységre tagolódik. A bizottság tagok személyes kapcsolatot alakítanak ki a helyszínelések során.
Megérkezett az ülésre: dr. Rébeli Sz. Tamás képviselő
A Képviselő-testület létszáma: 22 fő
Dr. Gyenes Ágota
Megköszönte a bizottsági tagok alapos munkáját, valamint Báthory István és az aljegyző asszony segítségét.
Halmai László:
A Lakásügyi Bizottság munkáját zárt ülésen és helyszíni szemléken végzi. Javasolta a Lakásügyi Bizottság munkájának elismerését.
Szirbik Imre:
Kérte a képviselőket, aki a Lakásügyi Bizottság beszámolóját elfogadja és köszönetét fejezi ki a bizottság valamennyi tagjainak áldozatos munkájáért, szavazzon.
A Képviselő-testület a javaslatot egyhangúlag elfogadta.
24/2005.(III.4.) Kt. A határozatról értesítést kap: |
||
4./ Az Önkormányzat 2004. évi költségvetési rendeletének módosítása
Szirbik Imre:
A költségvetési beszámoló és az államháztartási egyezőség indokolja a költségvetés előirányzatainak pontosítását. A költségvetési rendelet módosítása pályázati források, elszámolások, állami támogatások, intézmények bevételi többletei terhére történő feladatok és céljellegű átcsoportosítások átvezetését tartalmazza. Megköszönte a képviselők, az intézmények dolgozóinak, a hivatal apparátusának munkáját, valamint az adófizetők segítség, mert az adóbevételi többletek tették lehetővé a költségvetés működési egyensúlyának 0 körül zárását. A 2005. évi költségvetés nem a 2004. elején számított forráshiánnyal fog indulni.
Dr. Sipos Ferenc:
A Pénzügyi Bizottság megállapította, hogy az előterjesztés valós tényeket, szükséges változtatásokat tartalmaz, ezért elfogadásra javasolta.
Szirbik Imre:
A Pénzügyi, a Szociális és Egészségügyi, a Városrendezési, -Fejlesztési és Környezetvédelmi, a Kereskedelmi, Mezőgazdasági, Idegenforgalmi és Nemzetközi Kapcsolatok Bizottsága a rendeletmódosítást elfogadásra, a Jogi és Ügyrendi, valamint a Művelődési és Oktatási Bizottság megtárgyalásra alkalmasnak tartotta.
Kérte a képviselőket, aki egyetért a 2004. évi költségvetési rendelet módosításával, szavazzon.
A Képviselő-testület a javaslatot 16 igen szavazattal, 6 nem szavazat ellenében elfogadta.
Szentes Város Önkormányzata Képviselő-testületének (A rendelet teljes szövegét az 1. sz. melléklet tartalmazza.) |
||
5./ Az Önkormányzat 2005. évi költségvetési rendeletének megalkotása
Szirbik Imre:
Az 5/A a könyvvizsgálói jelentést, az 5/1 a Cigány Kisebbségi Önkormányzat, az 5/B az Érdekegyeztető Tanács, az 5/C a Pénzügyi Bizottság véleményét, az 5/2 a szóbeli kiegészítésének számszaki részét tartalmazza. A költségvetési koncepció tárgyalásakor látható volt a forráshiány mértéke, mely meghatározta az elmúlt hónapok munkáját. A bevételi oldal az állami költségvetés által biztosított, valamint a díjtételek és az ellátottak köréből számolható normatívákat tartalmazza. Az iparűzési adó növekedési üteme magasabb az infláció és a GDP együttes hatásánál. Szentes gazdasága stabil hátteret biztosít az önkormányzat működéséhez. A költségvetés bevételi oldala nem fedezi a működési kiadásokat. A kiadási oldal tartalmazza a közalkalmazottak és a köztisztviselők január 1. napjától hatályos 7,5%-os központi bérfejlesztését, valamint a 13. havi juttatás különbözetét. A szeptember 1-jei 4,5%-os bérfejlesztés fedezete a céltartalékban szerepel. Az elmúlt két évben nagyütemű volt a közalkalmazottak és köztisztviselők jövedelemfelzárkóztatása. A januári illetmények már az emelt összeggel kerültek kifizetésre. Az intézmények közüzemi díjának fedezete a 2004. évi tényleges fogyasztás és a 2005. januárban ismert árak alapján van megjelölve. A 2005. január után bekövetkező különbözet biztosítására a céltartalékban 10 millió Ft-ot jelöltek meg, a többletfogyasztást viszont nem vették figyelembe. Az igazgatási költségek tartalmazzák a Kistérségi Többcélú Társulás pénzügyi előirányzatait is. A bevételi oldal egyensúlya érdekében az adóbevételeket a működési oldal forrásaként jelölték meg. A működési forráshiány csökkenthető lesz a céltartalékokban szereplő 50 millió Ft-os kötelező tartalékképzés egy részének felszabadításával. 2005-ben is törekedni kell a forráshiány kigazdálkodására. A költségek döntő hányadát a bér és járulékai jelentik. Szokatlan, hogy egy költségvetés felét a fejlesztések, másik felét a működések tegyék ki. A fejlesztésekkel a város korábbi álmai valósultak meg. A 128. oldali táblázat a források összetételének alakulását tartalmazza. Megköszönte a pályázat készítőinek, hogy munkájukkal hozzájárultak a források bővítéséhez. Előrelépés és az egyensúly javítása csak e munka továbbfolytatásával valósítható meg. Az elmúlt napokban jelent meg a decentralizált alap felhasználására vonatkozó kormányrendelet, mely rögzíti, hogy nincs lehetőség évközi költségvetés módosítással történő pályázat benyújtására. A pályázat benyújtásának határideje április 4. Az 5/2 sorszámú előterjesztés A./ változata a költségvetés szerinti állapotra vonatkozik, a B./ és C./ változat esetén a saját erőt a beruházási hitelből biztosítanák. A hitelkeret csak akkor merülne ki, ha valamennyi pályázat sikeres lenne és a forrást 2005. évre biztosítanák. A helyi közforgalmú közlekedés normatív támogatásáról szóló pályázati kiírás még nem jelent meg. Várhatóan április 1-je előtt kell a pályázatot benyújtani, melyhez csatolni kell az önkormányzat nyilatkozatát arra vonatkozóan, hogy a helyi közforgalmú közlekedést 2005. december 31-ig fenntartják, melyre az önkormányzat a Polgármesteri Hivatala költségvetésén belül 4 millió Ft-ot biztosít.
Dr. Sipos Ferenc:
Nehezményezte, hogy az 5/2 sorszámú előterjesztés tartalmát a Pénzügyi Bizottsággal nem ismertették.
Szirbik Imre:
Megkövette a Pénzügyi Bizottságot.
Kálmán János:
A működési oldal alapján megállapítható, hogy 2005. évben is megszorítások lesznek. Készült-e az utakra, járdákra és hidakra vonatkozóan teljeskörű állapotfelmérés és mennyi annak költségvonzata? Mi fogja biztosítani az átvett és balesetveszélyes utak, járdák és hidak rossz állapota miatti károk fedezetét? Csökkent az interpellációs keret, a megoldásra váró feladatok pedig növekedtek. Reméli, hogy keret és akarat is lesz a Kossuth tér tisztítására, takarítására. A költségvetés a szelektív hulladékgyűjtésből mennyi bevétellel számol? Tervezik-e és mikor készül el a város csapadékvízcsatorna-hálózatának több évre lebontott, költségvetést is tartalmazó felújítási, karbantartási terve? A 67. oldalon az üdülőházak dologi kiadásánál a fűtési és villamosenergia árak az elmúlt évekhez képest erősen alultervezettek. Ez azt jelenti, hogy 2005. évben kevesebb lesz az energiafelhasználás?
Dongó László:
A pedagógus szakkönyv költségeinek részbeni kiegészítésére fenntartott 1 millió Ft-ból mennyi összeg jut egy pedagógusnak?
Dr. Dömsödi József:
A kiemelt állagmegóvásra miért csak 22.995 eFt-ot terveztek? Az előterjesztés nem tartalmazza a 124. oldal 5. bekezdésében hivatkozott 1. sz. mellékletet.
Dr. Rébeli Sz. Tamás:
Kifogásolta, hogy a Gyermek-, Ifjúsági és Sportbizottság által történő pályázatok elbírálására és egyesületi támogatásokra a 2004. évi összegnél kevesebb összeget jelöltek meg.
Szirbik Imre:
Az utak és hidak esetében nem végeznek teljes körű felmérést, az ingatlanoknál ezt folyamatosan végzik. Az átvételre kötelezett utak, hidak és csatornák felújítására nincs fedezet, a városban ilyen jellegű károkért még nem igényeltek kártérítést. A hóeltakarítás a köztisztasági feladat része, melyet a lehetőségek alapján végeznek. A Kossuth tér fő átkelési irányait a Városellátó Intézmény kisgépes technikával takarítja. A hulladékgazdálkodás részét képezi a szelektív hulladékgyűjtés. Jelenleg azokon a területeken végzik a csapadékcsatornák felmérését, ahol a szennyvízcsatorna-hálózat kiépítése is folyik. A 600 millió Ft-os program részét képezi a főgyűjtők rendbetétele, a közmunkaprogram-pályázatban szereplő 33 fő a meglévő csapadékcsatornák karbantartását fogják végezni. A költségvetésben az intézményfelújítás csak tervezett számokat tartalmaz, a pályázati források ismeretében válnak tényszámokká. A céljellegű decentralizált alapokra való pályázattal a 22 millió Ft megháromszorozható, mert 30%-os önerő mellett 70%-os állami támogatás vehető igénybe. A Gyermek-, Ifjúsági és Sportbizottság részére megállapított összeg a működési költségvetés hiánnyal csökkentett értékének 1%-a. A keretek megemelése vagy más tevékenységtől való elvonást, vagy a költségvetési hiány növelését jelentené.
Krajsóczki Sándorné:
A költségvetés nem tartalmaz szelektív hulladékgyűjtésből származó bevételt, mert az 2004. évben is minimális volt. Év közben, a teljes rendszer kiépítése után lehet teljes összegű bevételt megállapítani. Az üdülőházak fűtésköltségénél a 2004. évi teljesített adatok vannak figyelembe véve, melyek az eredeti előirányzatnál 5,5%-kal magasabbak. Az áremelkedések hatásából adódó intézményi többletköltségeket a céltartalék elkülönített keretéből biztosítják. Korábban a dologi kiadások előirányzatán belül szerepeltek az intézmények karbantartási feladatai, melyet most az anyagból kimaradt 1. sz. melléklet tartalmaz. Elnézést kért a melléklet hiányáért. A kiemelt állagmegóvási feladatok nem felújításokat, hanem kisebb javításokat jelentenek. A központi költségvetés nem tartalmaz kötött normatívát a pedagógus szakkönyvvásárláshoz, ezért a költségvetés csak részbeni kiegészítést tud biztosítani.
Szirbik Imre:
A bizottságok indítványait a Bizottsági vélemények tartalmazzák.
Oltyán Lajos:
A költségvetési tv. 14.§. /1/ pontjának 3. sz. mellékelte alapján a fenntartó önkormányzat az általános iskolai tanulók kulturális, szabadidős és egészségnevelési programok szervezésére 1.000,- Ft/tanuló, diáksportra 1.300,- Ft/tanuló normatívát vehet igénybe a cél megjelölése nélkül. A költségvetés az iskolai diáksport támogatásának kiegészítésére 1.811 eFt-ot biztosít. A Művelődési és Oktatási Bizottság javasolta, hogy az említett normatívából 2.700 eFt-ot célmegjelöléssel biztosítson az önkormányzati általános iskolák részére. A javaslatot a Gyermek-, Ifjúsági és Sportbizottság is támogatta. A Művelődési és Oktatási Bizottság indítványozta, hogy a Ciklámen Alapítvány 200 eFt helyett 160 eFt, a Kurca Fátyla Gyermekszínjátszó Találkozó szervezésére 40 eFt támogatást biztosítsanak. A Művelődési és Oktatási Bizottság tudomásul vette a Művelődési Központ vezetőjének tájékoztatását, miszerint a dologi kiadások csökkenése, valamint az Őze Lajos Filmszínház költségvetése nem lesz elegendő az intézmény éves működtetésére. A Gyermek-, Ifjúsági és Sportbizottság a bizottságok által támogatott feladatokra tervezett 15 millió Ft 25 millió Ft-ra, valamint a sporttámogatási keret 50 millió Ft-ra való módosítását a kisebbség nem támogatta, mert a megvalósítására nem láttak reális lehetőséget. Javasolta, hogy a 15 millió Ft-ból 10 millió Ft-ot biztosítsanak sporttámogatásra. A Pénzügyi Bizottság határozati javaslatának 1./ pontját, mint kijelölt felelős elfogadja és elfogadásra ajánlotta.
Dongó László:
Örömmel hallgatta, hogy 2005-ben a közalkalmazottak 12%-os béremelésben részesülnek.
Kiment a teremből: Hornyik László képviselő
A Képviselő-testület létszáma: 21 fő
Dongó László:
2002. őszén 50%-os, 2003. és 2004. évben 0%-os volt a bérfejlesztést. A pedagógusoknak a túlmunkában végzett feladatait most munkaidőn belül kell teljesíteniük. Kérte a Polgármester Urat, tegyen meg mindent annak érdekében, hogy azok a pedagógusok, akik bizonyítottan többet tesznek iskolájukért, alkalmanként megfelelő elismerésben részesüljenek.
Dr. Rébeli Sz. Tamás:
A Gyermek-, Ifjúsági és Sportbizottság javaslatát az indokolta, hogy a költségvetés az elmúlt évhez képest 15 millió Ft-tal kevesebb összeget tartalmaz sporttámogatásra.
Visszaérkezett a terembe: Hornyik László képviselő
A Képviselő-testület létszáma: 22 fő
Dr. Rébeli Sz. Tamás:
Szomorúnak tartja, hogy a kormányzat a diáksport fontosságát hangsúlyozza, és megvalósítására mégis céljelleg megjelölése nélküli, csekély normatív támogatás biztosít.
Dr. Sztantics Csaba:
Ismertette az önkormányzati törvény 14.§. /1/ és a 23.§. /3/ bekezdését. A Gyermek-, Ifjúsági és Sportbizottság 7 tagjából négyen voltak jelen, 2 igen, 2 tartózkodás mellett nem alakult ki többségi vélemény.
Dr. Sipos Ferenc:
A Pénzügyi Bizottság megállapította, hogy a költségvetésben szereplő adatok valósak, ezért megtárgyalásra alkalmasnak tartotta. A bizottság nevében köszönetét fejezte ki a munkában részt vevő munkatársaknak. A negatív végösszeg aggodalomra ad okot. Az előterjesztést "kétarcú költségvetésnek" tartotta, mert a fejlesztési oldalnak pozitív, a működési oldalnak negatív hatása van.
Szűcs Lajos:
A megyei fenntartású intézményekben történtek elvonások. A fejlesztő pedagógusokkal és a Pedagógiai Szakszolgálattal a szolgáltatások bővítését kívánják biztosítani.
Pap Imre:
A Szociális és Egészségügyi Bizottság megállapította, hogy a költségvetési koncepcióban megfogalmazott szociális és egészségügyi szférát érintő javaslatok beépültek a rendelettervezetbe, és remélik, hogy az intézményi előirányzatok színvonalcsökkenés nélkül biztosítják a működését. Fontos, hogy a saját bevétellel rendelkező intézmények a meghatározott díjtételeken belül növeljék bevételüket és továbbra is takarékos gazdálkodásra van szükség. A bizottságok által felosztandó keretből a Szociális és Egészségügyi Bizottság az intézmények szakmai, dologi kiadásait, rendezvényeit kívánja támogatni. Nem ért egyet Oltyán Lajos képviselő 10 millió Ft sportcélra való elkülönítésére vonatkozó javaslatával, mert azzal korlátoznák a március 31-ig összehívandó bizottsági elnökök lehetőségeit. A javaslat esetleges elfogadása esetén kérte, hogy a fennmaradó összegből 1,5 millió Ft-ot különítsenek el a Szociális és Egészségügyi Bizottság részére. Kedvezőnek tartotta, hogy a költségvetés a pénzbeli és természetbeni juttatások vonatkozásában a 2004. évhez képest 6%-os növekményt tartalmaz. A szociális rászorultakat afelé kellene irányítani, hogy azokat a segélyezési formákat vegyék igénybe, mely után az önkormányzat állami támogatásban részesül, így kisebb arányú lenne a méltányossági jogkörben nyújtott segélyezés.
Dr. Gyenes Ágota:
A lakásmobilitás támogatásának összege az elmúlt évekhez képest nem igazán változott. Több lakás visszavásárlása esetén át lehet-e lépni a meghatározott keretet? Örömmel látta, hogy a lakásvásárlás, lakásfelújítás támogatására fordítható összeg 7 millió Ft-tal emelkedett, de az építőiparban bekövetkezett infláció feletti áremelkedés miatt nem tartja elegendőnek. 2005. évben is azt a gyakorlatot folytatják, hogy minden jogosan rászorulót kisebb összeggel támogatnak.
Halmai László:
A költségvetés a pénzügyi keretszámok ismeretében az adott évre tervezett gondolatokat és álmokat jelenti. A költségvetési tárgyalások befejezésekor és a zárszámadáskor lehet elgondolkodni, hogy hová és mennyire jutottak a tervezett úton. Ismertette Szentes és a környező települések 1970., 1980., 1990., 2001. évi létszámadatait, melyek a lakosságszám csökkenését mutatják. A csökkenést nemcsak a születések és halálozások aránya befolyásolja, hanem az is, hogy a képzett fiatalok elköltöznek a városból. 17%-os a pályakezdő munkanélküliségi ráta. Ahhoz, hogy az emberek jól érezzék magukat a városban munkahelyeket és megfelelő környezeti tényezőket kellene biztosítani. Az elmúlt évben az adók kivételével minden díjat kb. 10%-kal emeltek meg. A reálkereset 2004. évben 0,5%-kal volt kevesebb, mint 2003-ban, 13%-kal csökkent a háztartások bruttó pénzvagyona, 37%-kal nőtt az adósságállománya. Mit tettek a költségvetésben ezen trendek megváltoztatására?
Dr. Sipos Ferenc:
Támogatta a költségvetésben szereplő fejlesztéseket. A költségvetés működési oldala alapján az intézményeknek egyre kevesebb a címzett és egyre több a szabad felhasználású kerete. Sajnos a sok erőfeszítés és remény ellenére nem tudtak előrelépni a munkahelyteremtésben. Az egyetemet, főiskolát végzők korábban is elmentek a városból, mert a kisebb települések nem tudnak versenyre kelni a nagyobb belföldi és külföldi városok ajánlataival. Az iparűzési adó teljes összegét a működési célokra fordítják. Bejelentette, hogy tartózkodni fog a szavazáskor, kivéve, ha e döntésével nem lenne a városnak érvényes költségvetése.
Dr. Rébeli Sz. Tamás:
A Gyermek-, Ifjúsági és Sportbizottság javaslatát egyéni indítványként tartotta fenn. Javasolta, hogy a két egyházi általános iskola is részesüljön az uszoda használatával kapcsolatos önkormányzati támogatásban, valamint 2005. évben a Kossuth u. Tóth J. utcai körforgalom kiépítése, 2006. évben pedig a Jövendő u. korszerűsítése valósuljon meg. Véleménye szerint mindent meg kell tenni a fedett uszoda kialakítása érdekében, valamint fedezetet kell biztosítani a megfelelő terv elkészítéséhez, hogy pályázati lehetőség esetén az benyújtható legyen.
Dr. Sipos Ferenc:
A költségvetés ismeretében az idősek otthonának kialakítása "jámbor óhaj" marad, a kórház támogatására pedig nincs lehetőség.
Baranyi Imre:
A Városrendezési, -Fejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság a fejlesztési célok érdekében a költségvetés elfogadását javasolta. A Kossuth u. forgalomcsillapítása előtt parkolókat kell létesíteni a Jövendő utcában. Az élet minden területén érvényes az, hogy a többletfizetés többletmunkát is jelent.
Oltyán Lajos:
Tartalmasnak és gondosan összeállítottnak tartotta az előterjesztést. A költségvetésben szereplő fejlesztési lehetőségek a város előrelépését eredményezik. Örömét fejezte ki a Vásárhelyi úti kerékpárút kialakításával kapcsolatban. Halmai László képviselő tényadatokat ismertetett, melyek nem abból adódnak, hogy a városnak szocialista polgármestere és képviselő-testületi többsége van. Sajnos ezek pártállástól független társadalmi folyamatok. Felelősséget érez a városért. Javasolta, hogy a Művelődési Központtal kapcsolatos tájékoztatást azzal vegyék tudomásul, hogy keressenek lehetőségeket a bevételek növelésére.
Dr. Rébeli Sz. Tamás:
A feladatok átcsoportosítását javasolta. A volt Megyeháza felújítása és szennyvízcsatorna-hálózat kiépítése nem előrehaladást, hanem régóta elvárt feladatok teljesítését jelentik.
Baranyi Imre:
A Kossuth utcai munkálatok megkezdése előtt a Jövendő utcában ki kell építeni a parkolókat.
Oltyán Lajos:
"Az utolérjük magunkat" kifejezés abból ered, hogy az Orbán-Torgyán kormány szűkmarkúan bánt az olyan kisvárosokkal, mint Szentes.
Szirbik Imre:
A bizottságok általi pénzek felosztását az elnökök kompetenciájára kell bízni. Korábban úgy döntöttek, hogy a mozit fenntartják és működtetik. A filmszínházat nem egy másik intézmény költségvetéséből kell működtetni, hanem az intézménynek olyan feladatokat kell ellátnia, mellyel növelni tudja bevételeit. A bérmegtakarítás fedezetet biztosíthat az egyéb módon nem elismerhető többletmunkát végző személyek elismerésére. A lakásmobilitásból és a támogatások visszafizetéséből adódó többletekkel a lakáslap rendelkezik. Az egyházi iskolák támogatására vonatkozóan elmondta, hogy a fenntartónak kell gondoskodnia a kiegészítő normatívákról. A fedett uszoda kiviteli terve több 10 millió Ft-ot igényelne, melyet az önkormányzat nem tud felvállalni. Sajnos a fedett uszoda PPP-programban való megvalósításához nincs privát partner. Az engedélyes terv pályázatát benyújtották a Pályázat Előkészítő Alapokhoz. A költségvetés nem, de a megyei önkormányzat "aprópénzeket" biztosít a kórház számára. A fejlesztésekre vonatkozóan a számok "összecsúsznak", a fejlesztés és a működés aránya így nem lenne tartható. A városközpont rehabilitációjának pályázatához az önrészt az önkormányzat biztosította. A többi településhez hasonlóan Szentesnek is vannak halasztott dolgai. Az életminőség kézzel fogható jele, hogy a szennyvízcsatorna-beruházással egy időben az ingatlanok is revitalizálódnak. A magas munkanélküliségi mutató ellenére a vállalkozók csak vidéken találnak egyes szakmákban szakembereket. Kb.1%-os munkanélküliség valós növekedése. Szentes és kistérsége a hátrányos helyzetű térségek között szerepel és amennyiben emelkedik a fejlettségi mutató, nem lesz lehetőségük nagyobb pályázatok benyújtására. Ennek ellenére a város első számú feladata a munkahelyteremtés. Országos tendencia, hogy a halálozások száma magasabb a születések számánál. Az idős emberek főként a nagymágocsi és derekegyházi szociális intézményekbe költöznek. Szegvár egy külváros távolságára fekszik Szentestől, ahol kedvezőbben lehet lakáshoz jutni. A vízdíj kivételével a díjakat kb. 6%-os, a gyermekélelmezést és a szociális ellátást 4,5%-os mértékben emelték meg, a közművelődési intézmények és az uszoda igénybevételét nem változtatták. A lakosság 4 évenként minősíti, hogy "ment-é elébb a világ Szentesen a munkánk eredményeként".
Halmai László:
Elvetendőnek tartotta és nem akceptálta, hogy csupán azért tartsák fenn a munkanélküliségi %-ot, hogy Szentes hátrányos helyzetű kistérség maradhasson. Jobb lenne a lakosságnak, ha a teljes foglalkoztatás érvényesülne. A Polgármester Úr, mint kapitány mindent megtett annak érdekében, hogy ne süllyedjen el a hajó. Sajnos nem tudja hová, merre tart a hajó. Meg kellene kérdezni Mórahalom polgármesterét, hogyan érte el a lakosság létszámának növekedését, valamint Hódmezővásárhely polgármesterét, mit tett annak érdekében, hogy pozitív a város migrációs mutatója. Véleménye szerint a kiúthoz a kulcsot kell megtalálni.
Szirbik Imre:
Az elmúlt ülésen Halmai László képviselő a Polgári Frakció nevében a gazdasági programot magáévá tette és egyetértettek megvalósításával. Az irány adott, melyben együtt kellene evezni. Mórahalom migrációja azonos Szentes és Szegvár viszonyával. Hódmezővásárhely a 48 ezer lakosság létszámával nem felel meg a megyei jogú város előírásainak és több milliárdos a működési hitele.
Kérte a képviselőket, aki egyetért dr. Rébeli Sz. Tamás képviselő javaslatával, miszerint a fejlesztési tervben a Jövendő u. korszerűsítése helyett a Kossuth u. - Tóth J. utcai körforgalom kiépítése szerepeljen, szavazzon.
A Képviselő-testület a javaslatot 7 igen szavazattal, 3 tartózkodás mellett, 12 nem szavazat ellenében nem fogadta el.
Szirbik Imre:
Kérte a képviselőket, aki egyetért dr. Rébeli Sz. Tamás képviselő javaslatával, miszerint az egyházi iskolák is kapjanak kiegészítő támogatást az uszoda használatához, szavazzon.
A Képviselő-testület a javaslatot 8 igen szavazattal, 10 tartózkodás mellett, 4 nem szavazat ellenében nem fogadta el.
Szirbik Imre:
Dr. Rébeli Sz. Tamás képviselőt kérdezte, egyetért-e azzal, hogy amennyiben a PEA2 pályázaton nem nyer a fedett uszoda tervezésének pályázata, akkor az engedélyes tervek elkészítését később valósítják meg?
Dr. Rébeli Sz. Tamás:
Egyetértett a javaslattal.
Szirbik Imre:
Dr. Rébeli Sz. Tamás képviselő egyéni indítványként fenntartotta a Gyermek-, Ifjúsági és Sportbizottság javaslatait.
Dr. Rébeli Sz. Tamás képviselőt kérte, jelölje meg javaslatainak fedezetét.
Dr. Rébeli Sz. Tamás:
A fedezetet az áfa-befizetésekre tervezett összeg csökkentéséből javasolta biztosítani.
Szirbik Imre:
Az áfáknál szerepelnek az igénybevett szolgáltatások áfái is.
Kérte a képviselőket, aki egyetért dr. Rébeli Sz. Tamás képviselő javaslatával, miszerint a bizottsági elnökök által felosztandó alap 25 millió Ft-ban legyen meghatározva, szavazzon.
A Képviselő-testület a javaslatot 8 igen szavazattal, 8 tartózkodás mellett, 6 nem szavazat ellenében nem fogadta el.
Szirbik Imre:
Kérte a képviselőket, aki egyetért dr. Rébeli Sz. Tamás képviselő javaslatával, miszerint a sporttámogatási keretet 50 millió Ft-ban határozzák meg, szavazzon.
A Képviselő-testület a javaslatot 7 igen szavazattal, 9 tartózkodás mellett, 6 nem szavazat ellenében nem fogadta el.
Szirbik Imre:
Oltány Lajos képviselőt kérte, jelölje meg a 9.§. /1/ bekezdésének o.) pontjának kiegészítésére vonatkozó javaslatának fedezetét.
Oltyán Lajos:
A 2.900 eFt forrását a működési hitel növelésével jelölte meg.
Szirbik Imre:
Kérte a képviselőket, aki egyetért a Művelődési és Oktatási Bizottság 9.§ /1/ bekezdésének o.) pontjának módosításával, szavazzon.
A Képviselő-testület a javaslatot 20 igen szavazattal, 1 tartózkodás mellett elfogadta.
Szirbik Imre:
Kérte a képviselőket, aki egyetért a Művelődési és Oktatási Bizottság javaslatával, miszerint a Kulturális rendezvényeknél a Ciklámen Alapítvány támogatását 160 eFt-ban, a Kiss Bálint Református Általános Iskola Kurca Fátyla Gyermekszínjátszó Találkozót 40 eFt-ban határozza meg, szavazzon.
A Képviselő-testület a javaslatot egyhangúlag elfogadta.
Szirbik Imre:
Ismertette a helyi közforgalmú közlekedés normatív támogatásáról szóló pályázathoz szükséges határozati javaslatot, miszerint "Szentes Város Önkormányzata Képviselő-testülete a Magyar Köztársaság 2005. évi költségvetésének 5. melléklet 23.§-a alapján támogatja a helyi közforgalmú közlekedés normatív támogatásáról szóló pályázat benyújtását. A Képviselő-testület kijelenti, hogy a helyi közforgalmú közlekedést 2005. december 31-ig fenntartja, melyre az önkormányzat a Polgármesteri Hivatal költségvetésén belül 4 millió Ft-ot biztosít."
Oltyán Lajos:
Továbbra is fenntartja azon javaslatát, miszerint a bizottságok rendelkezésére álló 15 millió Ft-ból a Gyermek-, Ifjúsági és Sportbizottság részére 10 millió Ft-ot különítsenek el.
Szirbik Imre:
Kérte a képviselőket, aki egyetért a pályázat benyújtásával, szavazzon.
A Képviselő-testület a javaslatot egyhangúlag elfogadta.
Szirbik Imre:
A Városrendezési, -Fejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság az 5/2 sorszámú előterjesztés C./ változatának elfogadását javasolta.
Kérte a képviselőket, aki az előterjesztést a Városrendezési, -Fejlesztési és Környezetvédelmi Bizottsággal egyezően támogatja, szavazzon.
A Képviselő-testület a javaslatot egyhangúlag elfogadta.
Szirbik imre:
Kérte a képviselőket, aki egyetért a Pénzügyi Bizottság 5/C sorszám alatt szereplő határozati javaslatával, szavazzon.
A Képviselő-testület a javaslatot 18 igen szavazattal elfogadta (4 fő nem szavazott).
Szirbik Imre:
Kérte a képviselőket, aki egyetért Oltyán Lajos képviselő javaslatával, miszerint a bizottságok rendelkezésére álló 15 millió Ft-os keretből 10 millió Ft-ot különítsenek el a Gyermek-, Ifjúsági és Sportbizottság részére, szavazzon.
A Képviselő-testület a javaslatot 19 igen szavazattal, 3 tartózkodás mellett elfogadta.
Szirbik Imre:
Kérte a képviselőket, aki egyetért Pap Imre képviselő indítványával, miszerint a bizottságok rendelkezésére álló 15 millió Ft-os keretből 1,5 millió Ft-ot különítsenek el a Szociális és Egészségügyi Bizottság részére, szavazzon.
A Képviselő-testület a javaslatot 19 igen szavazattal, 3 tartózkodás mellett elfogadta.
25/2005.(III.4.)Kt. 1./ Szentes Város Önkormányzata Képviselő-testülete felkéri a Művelődési és Oktatási Bizottságot, hogy a Polgármesteri Hivatal Művelődési Irodájával dolgozza ki az önkormányzati céltartalék és a normatív támogatások hatékony felhasználásának szabályait. Határidő: a rendelet 9.§. /1/ bek. b.) pontjára vonatkozóan 2005. április 15. 2./ A Képviselő-testület utasítja a Jegyzőt az önkormányzat vagyonrendeletének előkészítésére. Határidő: 2005. március 31. 3./ A Képviselő-testület a biztonságos működtetés feltételeinek bővítése és az ellátottak számához igazodó intézményrendszer hatékonyságának javítása érdekében utasítja a Jegyzőt, az intézményrendszer felülvizsgálatára. Határidő: a rendelet 16.§./2/ bek. b.) és c.) pontjában foglaltakra 2005.április 30. A saját erőt 9,8 millió Ft-tal történő megemelésének fedezetét a fejlesztési hitelkeret megnövelésével biztosítja. A hitelkeret csak akkor kerül felhasználásra, ha valamennyi pályázat nyer és az teljes egészében a 2005-ös költségvetési évben valósul meg. 5./ A Képviselő-testület a "Kulturális rendezvények támogatása 2005." címen a Ciklámen Alapítvány részére 160 eFt-os, a Kiss Bálint Református Általános Iskola által rendezendő Kurca Fátyla Gyermekszínjátszó Találkozóra 40 eFt támogatást biztosít. 6./ A Képviselő-testület a bizottságok rendelkezésére álló 15 millió Ft-os keretből 10 millió Ft-ot a Gyermek-, Ifjúsági és Sportbizottság részére sportcélok, 1,5 millió Ft-ot a Szociális és Egészségügyi Bizottság részére szociális és egészségügyi célok támogatására biztosít. 7./ Szentes Város Önkormányzata Képviselő-testülete a Magyar Köztársaság 2005. évi költségvetésének 5. melléklet 23.§-a alapján támogatja a helyi közforgalmú közlekedés normatív támogatásáról szóló pályázat benyújtását. A határozatról értesítést kapnak: |
Szirbik Imre:
Kérte a képviselőket, aki egyetért a 2005. évi költségvetési rendelet elfogadásával, szavazzon.
A Képviselő-testület a javaslatot 15 igen szavazattal, 1 tartózkodás mellett, 6 nem szavazat ellenében elfogadta.
Szentes Város Önkormányzata Képviselő-testületének (A rendelet teljes szövegét a 2. sz. melléklet tartalmazza.) |
||
Elment az ülésről: dr. Rébeli Sz. Tamás képviselő
Kiment a teremből: Móra József képviselő
A Képviselő-testület létszáma: 20 fő