1.) Szóbeli tájékoztató a két ülés között történt fontosabb eseményekről

Szirbik Imre:
Január 30-án "Aktív Gazdasági Konferencia" címmel bemutatták a helyi vállalkozók számára az ipari parkkal kapcsolatos pályázati anyagot, mely azóta benyújtásra került. Benyújtották a fedett uszoda és az egészségturizmust fejlesztő program SAPARD-pályázatát, valamint a Klauzál Gábor Általános Iskola, a Koszta József Általános Iskola, a Klauzál utcai óvoda és a Rákóczi Ferenc utcai óvoda felújítási pályázatát a Megyei Területfejlesztési Tanácshoz.

Szirbik Imre:
Január 30-án rendkívüli megyei közgyűlést tartottak, melyen hozzájárultak a kórház legnagyobb beszállítója követelésének faktorálásához, így levegőhöz jutott az intézmény.
Február 2-án kiállítás nyílt a Megyeházán, a farsangi torna jegyében pedig teremlabdarúgó mérkőzések folytak.
Február 7-én intézményvezetői értekezleten áttekintették a költségvetés tervezésének állását. Megnyílt a református egyházzal közösen kialakított Idősek Otthona.
Több szalagavató bálon vett részt.
Február 16-án a Sportcsarnokban átadták az "Év sportolói" díjat.
Február 20-21-én a magyar önkormányzatok által szervezett programsorozat részeként kínai delegáció látogatott Szentesre és szándéknyilatkozatot tettek a szorosabb együttműködésre. A kínai kerületben 7 olimpiai szám kerül megrendezésre. A delegációnak bemutatta Cseuz Lászlót, akit az olimpia idején segíteni fognak, hogy méltán képviselhesse az országot és Szentest. Az olimpiai tölgyről elvittek egy ágat a pekingi olimpia ereklyéi közé.
Az elmúlt napokban lezárult a város gazdálkodásának Állami Számvevőszék által történt vizsgálata. A jegyzőkönyvet, a beszámolót és a jelenleg kidolgozás alatt álló intézkedési tervet valamennyi képviselő meg fogja kapni.
Több rendezvényen együtt vett részt a képviselőkkel.

Dr. Demeter Attila:
A város szennyvíz- és csapadékvíz-elvezető rendszerének rekonstrukciójára kiírt közbeszerzési eljárás eredménytelen. A vállalkozási szerződés a vállalkozó 10 napot meghaladó késedelme miatt felmondásra került, a Ptk. alapján megszűnt. A továbbiakban a Polgármesteri Hivatal zárja le az OMS Hungáriával való levelezést. Amennyiben a vállalkozónak problémája van, indítson pert a város ellen. Az önkormányzat az ajánlatot a jogszabálynak megfelelően kérte, a Közbeszerzési Tanács Döntőbizottsága előtt is felelni kellett néhány kérdésre. Hamarosan új közbeszerzési eljárás fog indulni.

Dr. Gyenes Ágota:
Január 29-én a Lakásügyi, valamint a Szociális és Egészségügyi Bizottság összevont ülésén a Családsegítő Központ, a Polgármesteri Hivatal Szociálpolitikai Osztálya, a lakásüggyel foglalkozó és a Szentes Városi Szolgáltató Kft. szakembereinek bevonásával áttekintették a szociális bérlakások és bérlők helyzetét, mert a bérletek hátraléka 8 millió Ft fölé emelkedett. Az ülésen 5 pontos határozatot hoztak: 1./ Az integrált szociális jellegű városrehabilitációs pályázat körülményeinek áttekintését kérték a szakemberektől. Sajnos az információk alapján nem tudnak részt venni a pályázaton. 2./ Felkérték Csányiné dr. Bakró-Nagy Vera aljegyzőt készítsen elő egy olyan rendeletmódosítást, melyben a 3 vagy többgyermekeseknél progresszíven csökkenne a lakbér. 3./ Az önkormányzat tulajdonában álló 43 lakásban kerüljön felszerelésre a vízóra. 4./ 3 hónapra minden intézkedést felfüggesztettek azoknál a hátralékosoknál, akiknek hátraléka nem kezelhető az adósságkezelő programmal. A Családsegítő Központ fel fogja tárni a családok együttműködését, amennyiben nem vonhatók be a programba, a Képviselő-testület egyedi elbírálás alapján dönt a 266 eFt feletti részről. 5./ Kérték, hogy a kezelhetőség érdekében a Szentes Városi Szolgáltató Kft. időben jelezze a Polgármesteri Hivatal felé az 1-2 hónapos hátralék-felhalmozódásokat.
Ezúton is megköszönte a résztvevők munkáját és segítségét. Reméli, hogy a jövőben egyre kevesebb lesz a hátralék és hathatósabban tudnak segíteni.

Kálmán János:
A beszámolóból kimaradt, hogy az Országgyűlésben megtörtént az egészségügyi törvény újbóli megszavazása. A Polgármester Úr ígéretet tett, hogy rendszeresen beszámol az országgyűlési munkájáról. Az igen szavazattal nehéz helyzetbe hozta a választókerületben élőket, szembe ment a társadalom, az emberek akaratával. Véleménye szerint a társadalom a március 9-i népszavazáson helyre fogja tenni ezt a kérdést.

Szirbik Imre:
Ez a terem Szentes város irányító grémiumának ülésterme, szándékosan rekesztett kívül minden politikai csatát. Kikérte magának, hogy a FIDESZ Szentesi Szervezete kivégző gyilkosnak nevezze, ez "Önt és csapatát minősíti". Mindenkit tisztel, és kezet tud nyújtani, de sajnálja, hogy idejutottak.

Hornyik László:
A FIDESZ országos vezetése szavakban ellene van a magántőke egészségügyi ellátásban való megjelenésének. A tőkét "karvajtőkének", a befektetőket "nemzetrontó pénzembereknek", a beruházást támogató politikusokat "nemzetárulónak" titulálják. A sértő jelzőket miért nem alkalmazzák azoknál a FIDESZ irányítású önkormányzatoknál, ahol megjelenik a magántőke? Példaként említette Körmendet, Tapolcát, Mezőtúrt és Hevest, ahol a helyi vezetők többségében országgyűlési képviselők is, de a parlamentben az ilyen jellegű döntésekben nemmel szavaznak. Véleménye szerint a FIDESZ viselkedése álságos. A problémát nem a magántőke egészségügyi ellátásban való megjelenése okozza, hanem az, hogy nem az általa preferált és hozzá közelálló vállalkozások, pénzügyi csoportok, befektetők kerülnek megfelelő helyzetbe.

Szirbik Imre:
Kérte térjenek vissza Szentes város ügyeihez.

Móra József:
Február 20-án fogadóórát tartott az 1. számú választókerületben. Nagy az érdeklődés a panelprogramra, ezért a pályázatok időbeni benyújtása érdekében minél előbb tisztázni kell az önkormányzati rész kérdését. A költségvetés tájékoztatása után a lakók kérték a belvárosi parkolás problémájának megoldását. Nagyon várják a Kossuth utca rehabilitációját, hogy a Városi Könyvár Kht. és az OTP Bank közötti szakasz problémái mielőbb megszűnjenek. A kötvénykibocsátással kapcsolatban az volt a véleményük, hogy a város dinamikus fejlődése érdekében mindent meg kell tennie a Képviselő-testületnek.

Antal Balázs Tibor:
A Polgármester Úr mindig elmondja, hogy ne hozzák be a terembe a politikát. "Ön hozta haza a politikát szavazataival a városba." A Polgármester Úr a televízió és a nyilvánosság előtt mondja ki "én szavaztam meg" a vizitdíjat, a kórházi napidíjat és a tandíjat. Olyan régen polgármester, ma már országgyűlési képviselő is, hogy nem tudja mi a kiszolgáltatottság, az elkeseredettség és a bizonytalanság, mert ha tudná nemmel szavazott volna. A város lakossága csökken, az elszegényedés nő, egyre több a kilátástalan helyzetben lévő család. Nem lehet mindenkit segélyből eltartani és európai árat alkalmazni a balkáni bérek mellett. Vissza kell adni a családoknak a hitüket és önbecsülésüket. Ezek az emberek azért nem mondanak a Polgármester Úrnak semmit, mert már nem bíznak benne, elkeseredettek, fásultak, így az ellenzékkel közlik problémáikat.

Szirbik Imre:
A képviselő úr eleget tett, mert felolvasta a pártja által kiadott dokumentumot. Kihasználta azt a lehetőséget, amit egy városi testületi ülésen lehetett. Igen, én döntöttem. Antal Balázs Tibor képviselő sem nézett a szemébe, amikor táblával "rohangált" a városban, most pedig számon akarja kérni. Fáj az ellenzéknek, hogy képviselő és polgármester lett, legyőzve ezzel azt a személyt, aki két cikluson át volt a város országgyűlési képviselője. Kezet nyújtott a "legyőzött embernek", és a várost úgy irányítja, mint egy európai, tisztességesen gondolkodó, nyílt ember. Bejelentette, hogy ilyen ügyben nem ad szót, mert most Szentesről a szentesiekről van szó, akiknek bármikor, bármilyen körülmények között a szemükbe tud nézni. Nem mindig akkor népszerű az ember, amikor csak azt tudja megtenni, amit most várnak el, hanem amit a jövőben is elvárnának.
Egy éves a vizitdíj, kiállnak mellette a háziorvosok és a kórháznak 30 millió Ft többletbevételt jelentett. Fontos az egyenesség, még akkor is, ha nehezen megy.
Kérte a képviselőket, aki a két ülés között történt fontosabb eseményekről szóló tájékoztatást tudomásul veszi, szavazzon.

A Képviselő-testület a szóbeli tájékoztatást 18 igen szavazattal, 2 nem szavazat ellenében, 2 tartózkodás mellett tudomásul vette.


2./ Az Önkormányzat 2007. évi költségvetési rendeletének módosítása

Szirbik Imre:
A rendelettervezet a központi költségvetéssel való egyezőség döntéseinek átvezetését tartalmazza.
Az előterjesztéssel kapcsolatban írásban van csatolva a Jogi és Ügyrendi, Szociális és Egészségügyi, a Kereskedelmi, Mezőgazdasági, Idegenforgalmi és Nemzetközi Kapcsolatok, a Pénzügyi, a Művelődési és Oktatási, a Városrendezési, -Fejlesztési és Környezetvédelmi, a Gyermek, Ifjúsági- és Sportbizottság véleménye.
Kérte a képviselőket, aki támogatja a rendelettervezetet, szavazzon.

A Képviselő-testület a javaslatot 14 igen szavazattal, 1 nem szavazat ellenében, 7 tartózkodás mellett elfogadta (1 fő nem szavazott) és megalkotta az alábbi rendeletet:

Szentes Város Önkormányzata Képviselő-testületének
1/2008.(III.07) rendelete
az Önkormányzat 2007. évi költségvetéséről, módosításának és végrehajtásának rendjéről szóló 4/2007.(III.10.)rendelet módosításáról

(A rendelet teljes szövegét az 1. sz. mellékelt tartalmazza)


3./ Az Önkormányzat 2008. évi költségvetési rendeletének megalkotása

Szirbik Imre:
2007. évi költségvetési koncepció célja a stabil költségvetés biztosítása volt. A 2007. évi 8%-os költségvetési forráshiány jelentősen nem változott, a 2007. évi költségvetés megalapozott volt, mozgástere a valóságnak megfelelően tárult a képviselők elé. Az elmúlt évek fejlődési ütemének megtartása érdekében továbbra is szükség van a fejlesztésekre.

Szirbik Imre:
Az önkormányzat, mint a családok, hosszú távú céljainak megvalósítása érdekében megtakarítanak és hitelt vesznek fel. A költségvetés 2,3%-os forráshiánnyal számol, mely ? része a 2007. évi indulónak. A szigorú és takarékos költségvetés lehetővé teszi a költségvetési egyensúlyt. Az intézmények költségvetése a 2008. januárjában életbe lépett közalkalmazotti és köztisztviselő bértábla alapján tartalmazza a személyi kiadásokat. A közüzemi díjak a 2007. évi fogyasztási adatok és a 2008. januárban ismert díjtételek alapján kerültek beépítésre. Év végéig biztosítható a kiadás, amennyiben az igénybevétel nem haladja meg a 2007. évit, illetve nem történik árváltoztatás. A kiadási oldal nem tette lehetővé az intézmények jogszabályra hivatkozott valamennyi szakmai igényeinek teljesítését, valamint a rendezvények támogatásának növekedését. A sportnál továbbra is fenntartják az 1%-os keretet és a javaslatban szereplő mindenkori költségvetésben biztosított sportalap 10%-át a kiemelt sportrendezvények támogatására. Ez a kluboknál fog megjelenni. A Polgármesteri Hivatal döntő kiadásait a szociálpolitika területe jelenti, mely a pénzbeli és természetbeli ellátások fedezetét biztosítja. A szöveges részben azok a szociális kiadási tételek vannak feltüntetve, ahol csak az önkormányzat által biztosítandó saját erő szerepel, melyeket 90%-ban vagy teljes egészében az állami költségvetés a felhasználás függvényében az év folyamán meg fog téríteni. Arra törekedtek, hogy a rászorulóknak a törvényben meghatározott minimális támogatások mellett méltányossági kiegészítésekkel természetbeni ellátás formájában tudjanak segítséget nyújtani. A város évente 150-170 fiatalnak biztosít városi tanulmányi ösztöndíjat felsőfokú tanulmányaik elvégzéséhez. A nyár folyamán átadásra kerülő Alsóréti Idősek Otthona beindításához és az első év finanszírozásához a céltartalékban 50 millió Ft-ot különítettek el. A Központi Gyermekélelmezési Konyhánál a költségvetés egész éves működéssel számol, de a nyáron kezdődő felújítás várhatóan a tanév kezdetére nem készül el, de a folyamatos étkeztetés biztosításához a céltartalékban fedezetet biztosítanak. A költségvetés tartalékot képzett a közüzemi díjak esetleges évközi változásából adódó többletek finanszírozására, illetve 21 millió Ft-ot különítettek el az évközi jogszabályváltozásokból eredő többletek finanszírozására. A rendkívül szigorú, takarékos gondolkodással összeállított költségvetés biztos hátteret nyújthat az intézmények hosszabb távú terveire is. A 2,3%-os forráshiány 123 millió Ft-tal számol, mely évközben kigazdálkodható. A költségvetés biztonsága összefügg a kötvénykibocsátással, folyamatosan fenn kell tartani az egyensúlyt. Az intézményeket takarékos gazdálkodásra ösztönzik a 1,5%-os tartalékképzéssel, melynek felszabadítására az önkormányzat I. félévi gazdálkodásáról szóló beszámolója után tesznek javaslatot. Amennyiben az intézmény hamarabb el tudja érni a tartalékot, akkor önmaga is tud gazdálkodni. Odafigyelő, pontos időbeosztással, helyettesítéssel a tartalék nemcsak dologi kiadásból képezhető. A 3/1 sorszámú előterjesztés 1. sz. táblázata a nagy fejlesztéseket, pályázatokat tartalmazza. A visszafizetés rendszerében olyan sorok is szerepelnek, melyek eddig sem és ezután sem képezik az éves költségvetés bevételét. A kötvényfelhasználás dinamikus városfejlesztést tesz lehetővé, visszafizetése nem terheli a költségvetést. A jövőben a kisebb, de a lakosság szempontjából fontos fejlesztéseknek is mozgásteret kívánnak biztosítani. A visszafizetésre az ingatlanértékesítésből származó bevételek közül csak az ipari park területének 50%-át jelölték meg. Következetes, szigorú, odafigyelő politikával fenntartható a költségvetési egyensúly, mert a kiadási oldalon hosszú távon fenntartható megtakarításokat vettek figyelembe. Az 5,3 milliárd Ft végszámú kötvénykibocsátásból több mint 16 millió Ft növekmény várható. Most kell dönteni a kérdésben, mert a 2007-2013. évi Európai Unió magyarországi fejlesztési programjainak pályázatai most indulnak el, és aki most tud pályázni, az célhoz is ér. A pályázatokon belül a települések és az ágazatok között verseny alakult ki. A napi sérelmeken és csatákon felülkerekedve a város érdekében gondolják át, vitassák meg és fogadják el a 2008. évi költségvetést, valamint a város hosszú távú fejlődését megalapozó kötvénykibocsátást.

Kozák János:
Mi az oka, hogy a Művelődési Központ tervezett bevételei a 2007. évi összeg 75%-át képezik? Miért nem lehetett tavalyi szinten megtervezni? A dr. Bugyi István Kórház felújítására betervezett 3.853 eFt a 6. épület vagy 6 épület felújítására vonatkozik? A kórházban uralkodó állapotok miatt nagyon kevésnek tartja ezt az összeget. A jövőben "erőltetett ütemben" kellene finanszírozást biztosítani az intézménynek. A beterjesztő és a Polgármester Úr a 152. oldalon a szociális ellátás szakmai perspektívára vonatkozó utolsó két pont függvényében hogyan látja az önkormányzat problémájának megoldását?

Kálmán János:
A működési költségvetéssel kapcsolatban elmondta, hogy évek óta csökken az állami támogatás mértéke. Az intézmények működtetése komoly feladatot jelent az önkormányzatnak, mert az állami normatívákat egyre növekvő hozzájárulással kell kiegészíteni, mivel az óvodák, iskolák és egyéb közoktatási intézmények nem rendelkeznek érdemi bevétellel. Mi az oka, hogy a tételes átvizsgálást követően is jelentős hiánnyal küzd az önkormányzat? Mi az oka a működési költségvetés hiányának? Ez a központi elvonásoknak tulajdonítható vagy valaki rosszul gazdálkodik?

Móróné Tulipán Edit:
A 4. sz. mellékletben a folyamatban lévő beruházásoknál a parkosítási feladatok között zöldterület fejlesztésre 3940 eFt van elkülönítve. Mi valósítható meg ebből? Nem talált egyéb fedezetet a város zöldterületének fejlesztésére, pedig a városba érkező, vagy átutazó emberek a látvány alapján ítélik meg Szentest. Forrásokat kellene keresni, akár pályázatok benyújtásával. Az önkormányzati ingatlanok felújítására elkülönített összegből a Mágocsi út 2. sz. alatti ingatlanra meghatározott 2 millió Ft nem lesz elegendő, mert nagyon rossz állapotban van. Különféle programot kellene kitűzni az önkormányzati ingatlanok felújítására is.

Dr. Gyenes Ágota:
A 75. oldalon a műszaki tervek készítésnél 30 db szociális bérlakás engedélyezési terve 15 millió Ft-tal van beállítva. Ez a volt Vízmű épületének átépítésére vagy új szociális bérlakások építése vonatkozik? A 23. oldalon a lakáshoz jutás feladatainál 2007-ben szereplő normatív állami hozzájárulás miért nincs feltüntetve 2008-ban is?

Dongó László:
Örömmel tapasztalta, hogy a 174. oldalon a törvényes osztálylétszámok szerepelnek, de ez jelentős pedagógus létszámfelesleget fog eredményezni. Milyen elképzelések vannak a 29 fős létszámcsökkentés megoldására?

Kozák János:
Milyen ingatlanok értékesítéséből tervezik a költségvetés 144.300 eFt bevételét? Örömmel olvasta az intézmények 2%-os teljesítményösztönző keretének megállapítását. Az intézményvezetők részére jelöljenek meg konkrét feladatokat, melyek teljesítése után történjen meg a kifizetés, mely a saját bevételek növeléséhez, kiadások csökkentéséhez kapcsolódjon.

Földvári Nagy István:
A 95. oldalon elemzik a város demográfiai problémáját. Hogyan kívánják megállítani ezt a trendet, mert a város a gazdasági és politikai erejéből is veszíteni fog? Az idegenforgalom és a sportlétesítmények működési költségvetései és bevételei között tovább nő az olló.

Földvári Nagy István:
A vendégforgalom csak mérsékelten növekszik. Mitől várják a forgalom növekedését? A Petőfi Szálló felújításának befejezéséig olyan idegenforgalmi tervet kellene kidolgozni, mellyel a folyamat megfordítható lenne, vagy intenzívebb növekedést eredményezne. A város idegenforgalmának növelése érdekében a vállalkozónak és a városnak közösen kellene megoldásokat keresnie.

Krajsóczki Sándorné:
A táblázatokban összehasonlító adatként szerepelnek az előző évek adatai. A költségvetés a Móricz Zsigmond Művelődési Ház működtetését március 1-jéig, a Tóth József Színházat június 30-ig tartalmazza. Az Ifjúsági Házban megtartható rendezvényeket figyelembe vették az intézmény költségvetésénél. A fejlesztési feladatoknál a munkálatok befejeződtek, de a fizetési kötelezettségek 2008. évre húzódtak át. A Képviselő-testület 2007. májusában döntött, hogy hozzájárul a megyei fenntartású intézmények felújítási programjához. A kórház felújításánál megjelölt összeg az áthúzódó fizetési kötelezettséget jelenti. Az átszervezések, a hatékonyabb gazdálkodások, a beiratkozási adatok szorosan összefüggnek az osztálylétszámmal. Az ellátott gyermeklétszám csökkenése az állami támogatás csökkenését eredményezi. A 2/a melléklet tartalmazza a Szentes Városi Szolgáltató Kft. által végzett lakás és nem lakás célú helyiségek működtetésével kapcsolatos feladatokat. A befolyó bevételek egy részét karbantartásra fordítják, de az üzleti terv alapján 20 millió Ft-ot terveztek a munkálatok elvégzésére. A Kft. az utóbbi években folyamatosan figyelemmel kísérte az ingatlanok sorsát és a bevételek függvényében végezte el a munkálatokat. Több költségvetésben szerepelt fedezet a volt Vízmű épületének megvásárlására. A műszaki terv elkészítése lehetőséget biztosít a bérlakásállomány növelésére. A költségvetési törvényben a lakáshoz jutás támogatása beépült a szociális normatívába. A kettő összege nem érte el a 2007. évi szintet, ezért az önkormányzat plusz összeget biztosít a feladat ellátásához. Az előző évhez képest 3 millió Ft-tal növekedett a lakáshoz való jutás támogatása. A létszámgazdálkodással kapcsolatban elmondta, hogy a költségvetés szöveges indokolása csak egy előre vetített gondolkodás, mert a beíratást követően tudnak javaslatot tenni a szükséges intézkedésekre.

Krajsóczki Sándorné:
A fejlesztési bevételeket alkotják a telek- és ingatlanértékesítések, melyek értékesítési díjáról korábban döntöttek. A költségvetési rendelet is tartalmaz előírásokat a 2%-os teljesítményösztönző keretfelhasználására. A demográfiai adatokból kitűnik, hogy idősödik a város lakossága és szükség van idősek otthonára. A város minden körülmények között igyekszik gondoskodni az időskorú lakosságról, illetve megfelelő körülményt biztosítani a születendő új generációnak. A bölcsődei férőhelyek ma már kihasználtak, de pályázati lehetőséget biztosítanak, amennyiben a jelenlegi épület nem lenne alkalmas a gyermekek ellátására.

Szirbik Imre:
A házi gondozás igényének növekedésével a gondozást a szakemberek nem fogják tudni ellátni. A szociális törvény alapján a szociális intézménybe utalás előtt át kell esni egy előzetes gondozási perióduson, melynek fedezetét a céltartalékban jelölték meg. Az önkormányzatnak évek óta van költségvetési hiánya, melyet a kiadások csökkentésével vagy a bevételek növelésével lehet csökkenteni. Az elmúlt években az átszervezésekkel közel 40 pedagógus álláshely szűnt meg, elhelyezésük a lehetőségek szerint megtörtént, ezt a tendenciát kívánják továbbra is fenntartani.

Szirbik Imre:
A 2007. évi átszervezések eredménye most tapasztalható, 110 millióval javította a költségvetés egyensúlyát. A költségvetési törvény szja vonatkozása 100 millió Ft-os bevételt jelentett az önkormányzatnak. Tény, hogy Európa, az ország, a Dél-alföld öregszik és a lakosság száma csökken. Nemcsak a természetes fogyás, hanem az elvándorlás is megjelenik. A tanulmányi idő alatt a nagyvárosokba, ezt követően pedig az aglomerációba költöznek az emberek. A városban eladott lakás árának egy részéből a községekben jó minőségű családi házat tudnak vásárolni, a maradékot pedig egyéb célokra tudja fordítani. Nem jelentős mértékű a munkahelyek növekedése, ezért nem emelkedik a város lakosságának száma. Az idegenforgalom területén történő új fejlesztések komoly városi propagandát igényelnek, melyek most pénzbe kerülnek, később ebből várható a bevétel. Reméli, hogy a volt Vízmű épületének kérdése egyszer rendeződni fog.

Dr. Demeter Attila:
A Jogi és Ügyrendi Bizottság a 3. sorszámú előterjesztéssel együtt tárgyalta a 3/1, 3/2 sorszámú anyagokat. A 3/3, 3/4, 3/5, 3/6, 3/6/1, 3/7, 3/7/1 sorszámú anyagot nem tárgyalták, de az ülés előtt dr. Rébeli Szabó Tamás képviselővel konzultáltak és tárgyalásra alkalmasak tartják.

Szirbik Imre:
A Pénzügyi Bizottság véleményét a 3/4 sorszámú előterjesztés tartalmazza.

Dr. Gyenes Ágota:
A költségvetést a lakosság száma határozza meg. Szentes becsült lakosságszáma sajnos 2007. évben 30 ezer fő alá csökkent, növekszik az idősek száma, számukra segítséget kell nyújtani. Sokan azért adják bölcsődébe a gyermekeket, mert vissza kell menniük dolgozni. Közös gondolkodással stratégiát kellene kidolgozni és a munka szempontjából vonzóvá kellene tenni a várost, hogy a két réteg közötti emberek itt maradjanak vagy visszajöjjenek, és Szentes javát szolgálják. A községekben telepednek le a családok, de ott megszüntetésre kerülnek az iskolák. Jó lesz ez így?

Dongó László:
A Művelődési és Oktatási Bizottsági ülésén már javasolta, hogy "A költségvetési egyensúlyt javító intézkedések" fejezet /2/ bekezdésében a 1,5%-os tartalék kerüljön visszavonásra. A jelen tanévben a kormányzati oldal 35 milliárd Ft-ot von ki az oktatásból, mely érzékenyen érinti az iskolákat, tanulókat és pedagógusokat. A tanév kezdetén 10%-os kötelező óraszámemelés történt, de az óradíjakat 10%-kal csökkenttették, így a pedagógusok jövedelemszintje reálértékben visszaesett a 2002. szeptemberi szintre. Nem lesz vonzó ez a pálya.

Kálmán János:
Az önkormányzat az ország hasonló önkormányzataihoz hasonlóan a kormány gazdálkodási megszorítása miatt vergődik A költségvetés arról szól, hogyan éljék túl a megszorításokat, a gazdasági helyzet romlását. A város jelentős hitelek felvételével próbál talpon maradni és fejleszteni.

Földvári Nagy István:
Egyetért dr. Gyenes Ágota képviselővel. A kötvénykibocsátással 20 évre kötelezi el magát az önkormányzat.

Földvári Nagy István:
A demográfiai adatok ismeretében 10 év múlva várhatóan 25 ezer főre csökken a lakosság száma, mely a költségvetés csökkenését fogja eredményezni. A gyermekek községekből történő bejárása a város költségvetését érinti, mert a pedagógusok foglalkoztatása Szentesen történik. A Pálmások Szövetsége beadvánnyal fog élni, hogy amennyiben a város bővíteni tudja a foglalkoztatási lehetőségeket és ipart tud betelepíteni, akkor biztosítsanak kedvezményes telkeket a munkaerő letelepítéséhez.

Halmai István:
Országos szintű a demográfiai probléma. A városban élő gyermekek száma 7 évvel ezelőtt magasabb volt, mint a 60 év felettieké, most pedig alacsonyabb. Az előző testületi ülésen is jelezte, hogy az óvodai létszámok nem pontosan vannak feltüntetve. Alpolgármester úr nem választolt a korábbi kérdésére. Az anyagban az Apponyi téri óvoda 20 fő átlaglétszámmal szerepel. Az óvoda a sajátos nevelési igényű gyermekek nevelését, gondozását, "gyalázatos" személyi feltételekkel végzi. Kérte, ha az adatok hibásak javítsák ki. A gyermekek ellátásában, nevelésében nagyvonalúnak kellene lenni. Kérte, hogy az SNI csoport munkájának segítésére 1 fő gyógypedagógust, logopédust vagy szakirányú embert biztosítsanak. Érthetetlennek tartja, hogy a közgyógyellátásban részesülők számának növekedéséhez kisebb összegű tervszám kapcsolódik.

Szűcs Lajos:
Halmai István képviselő korábbi kérdésére a választ a testületi ülés végén meg fogja adni.
Nem kapott még választ a kórháztól, hogy a 2007. évi támogatások felosztása milyen ütemben történt. Utána fog nézni. Az intézménynek a támogatásokat nemcsak az adósságállománya csökkentésérére kellett volna fordítania.

Móróné Tulipán Edit:
Szentes lakosságának csökkenésével az aktív korúak aránya is csökken, a születések száma pedig alig nő. Ma a gyermeknevelés igazi kihívást jelent. 67 család vett részt az adósságszolgáltatás-programban, melynek célja a lakhatási gondokkal küzdők és az eladósodott szociálisan rászoruló családok segítése. A családok megélhetési gondokkal küzdenek, a növekvő árak miatt már a közüzemi számlákat sem tudják kiegyenlíteni. Javítani kellene a nagycsaládosok körülményein, ehhez felelősebb döntésekre van szükség.

Dr. Bácskainé Fazekas Márta:
Hivatalos elfoglaltsága miatt nem tudott részt venni a Művelődési és Oktatási Bizottság ülésén, levezetésére Dongó László képviselőt kérte meg. A Művelődési Központ bevételei nem érik el a 2007. évi mértéket. Az intézmény gazdálkodásának tárgyalásakor a Művelődési és Oktatási Bizottság javasolta, hogy az intézményvezető meghatározott kontroll mellett szabadon dönthessen a bérleti díjakról. Ez lehetőséget biztosított volna a cégek által szervezett rendezvények és konferenciák bérleti díjának magasabb összegben történő meghatározására. A javaslatot a Képviselő-testület nem hagyta jóvá.

Kozák János:
Elismerését és köszönetét fejezi ki az anyagot összeállító irodának és irodavezető asszonynak. A költségvetés készítésekor figyelembe vették a koncepcióban meghatározottakat. A forráshiány 123 millió Ft-ra csökkentése mellett tartalékkeretet is tudtak képezni.

Kozák János:
A fejlesztési oldalon 1.290.212 eFt forráshiány jelentkezik. A szociális ellátással kapcsolatban ismertette a 2007-ben igénybe vett és a 2008-ban tervezett létszámokat, mely növekedést mutat. A számadatokból kitűnik, hogy évről évre növekszik azok száma, akik szociális ellátásban részesülnek. Ismertette a gyermekjóléti szolgáltatás 157. oldal utolsó 3 sorát. Az intézkedésekkel a problémák okait nem tudják megszüntetni, csak a tüneteit kezelik. A költségvetés egy elszegényedő város költségvetését tükrözi, nagy az ellentmondás a fejlesztések és az emberek ellátása között. Dicséretes a város fejlesztése, de az itt élő emberek egyre szegényebbek és több szolgáltatást, támogatást vesznek igénybe. A FIDESZ frakció nem támogatja a költségvetést.

Baranyi Imre:
A városban azért fejlesztenek, hogy minél több munkalehetőséget teremtsenek, és biztosítsák az emberek megélhetését. A munkahelyek növekedésével a város adóbevételei is emelkedik, több segítséget tud nyújtani a rászorulóknak.

Kiment a teremből: Hornyik László képviselő
A Képviselő-testület létszáma: 22 fő

Baranyi Imre:
A város vagy fejlődik, vagy visszafejlődik, nincs középút. Mindig a nehéz időszakokban kell fejleszteni. Furcsának tartja, hogy túlélési költségvetésnek tartják az anyagot. A 8 milliárdos költségvetés forráshiánya 123 millió Ft, mely nagyságrend alapján 100 eFt hiánya 1.500 Ft. Cél az idegenforgalom fejlesztése, a munkahelyteremtés. A város életében is a háztartásokhoz hasonlóan be kell osztani a rendelkezésre álló pénzösszeget, de nem lehet elhanyagolni a fejlesztéseket sem. A feladatok túl fogják lépni a jelen Képviselő-testület mandátumát. Az elkövetkező 5-6 évben 15 milliárd Ft összegű fejlesztéseket szeretnének megvalósítani.

Móra Jószef:
Az aglomerációba költözés meghatározott távolságon belüli településekre történik. Elmondható, hogy a községek szinte a városközpont mellett, maximum 30 km-re helyezkednek el. Az 1840-es években a város lakossága kb. 23 ezer fő volt. A költségvetésben szereplő lakosságszám csökkenés nem olyan nagy fluktuáció.

Visszaérkezett a terembe: Hornyik László képviselő
A Képviselő-testület létszáma: 23 fő

Móra Jószef:
Az utolsó 2 évben emelkedett a születések száma. A központi költségvetésből finanszírozott támogatások feltételrendszere a nyugdíjminimumhoz és egyéb mesterséges mutatókhoz alkalmazkodik, melyek az elmútl időszakban emelkedtek, így többen tudják a támogatásokat igénybe venni. A város szociális rendeleteit és szociális hálóját jónak tartja. A táblázatokban szereplő támogatások a város önrészét, a támogatási összegek töredékét jelentik. Az Apponyi téri óvodánál nem az óvodában ellátottak számát, hanem a csoportok átlaglétszámát tüntették fel, ezt jelölni kellett volna. A könyvvizsgálói jelentés a költségvetés törvényességét, számszaki megfelelőségét elemzi. Ismertette a vastagon szedett részt. A könyvvizsgáló nem adta volna meg véleményét, ha az előterjesztés az érvényben lévő jogszabályoknak nem felelt volna meg. A város működőképessége érdekében javasolta a költségvetés elfogadását.

Halmai István:
Az óvodában van egy 8 fős csoport, a 72 gyermek 3 csoportban van elosztva. Móra József képviselő úgy állítja be, hogy a kormány azon szorgoskodik ultraszociális megfontolásból, hogy minél több kedvezményezettet vonjon be a szociális ellátásba. Ez nem igaz. Jó szívvel ajánlja, hogy március 9-én mindenki menjen el és igennel szavazzon.

Szirbik Imre:
Nem tagadható, hogy a növekvő számú rászorulókról a városnak kell gondoskodnia. A törvény által meghatározott kötelezettségek és a méltányossági támogatásokat ismeretében nem lehet a várost antiszociálisnak minősíteni. A város szociálisan érzékeny, a kiépített hálózat a költségvetés jelentős részét is maga után vonja. Javasolta, hogy az SNI gyermekekkel kapcsolatos kérdésre a beiratkozások után térjenek vissza. Véleménye szerint a gyermekek érdekében a speciális intézeteket kell igénybe venni, mert ott saját fejlődésükben és a társadalomba való beilleszkedésükben is segíteni tudnak. Megköszönte Földvári Nagy István képviselőnek a gazdasági élénkítésre tett javaslatát, kérte írásban is tegyék meg javaslatukat. A költségvetés és a FIDESZ brossúrája nincs szinkronban. A költségvetés arról szól, hogyan tudják a várost a legjobb tudásuk szerint működtetni és fejleszteni. A feladatok fedezetét elő kell teremteni, az egyensúly csak így maradhat összhangban. Elfogadja dr. Gyenes Ágota képviselő közös gondolkodásra való felhívását, a közös gondolkodás alapja a párbeszéd, annak pedig az egymás tisztelete, megbecsülése. Kérte, ezt érje el a FIDESZ részéről.
Kérte a képviselőket, aki az eredeti rendelettervezet fennmaradását támogatja, igennel, aki Dongó László képviselő javaslatával ért egyet, miszerint a 17.§ /2/ bekezdés kerüljön elhagyásra, nemmel szavazzon.

A Képviselő-testület a módosítást 10 igen szavazattal, 12 nem szavazat ellenében, 1 tartózkodás mellett elfogadta.

Szirbik Imre:
Kérte a képviselőket, aki a módosított költségvetési rendeletet támogatja, szavazzon. A döntés minősített többséget igényel.

A Képviselő-testület a javaslatot 13 igen szavazattal, 9 nem szavazat ellenében, 1 tartózkodás mellett elfogadta és megalkotta az alábbi rendeletet:

Szentes Város Önkormányzata Képviselő-testületének
2/2008.(III.07.) rendelete
az Önkormányzat 2008. évi költségvetéséről, módosításának és végrehajtásának
rendjéről

(A rendelet teljes szövegét a 2. sz. mellékelt tartalmazza)

Kiment a teremből: dr. Bácskainé Fazekas Márta és Sipos Antal képviselő
A Képviselő-testület létszáma: 21 fő

3/1 Kötvénykibocsátás

Szirbik Imre:
A határozati javaslat alapján az 5,3 milliárd Ft összegű kötvénykibocsátást zárt körűen, 20 évi futamidővel, 2 és 5 év türelmi idővel, svájci frank alapú, szabad árfolyamváltású rendszerben kívánják biztosítani.

Visszajött a terembe: Sipos Antal képviselő
A Képviselő-testület létszáma: 22 fő

Szirbik Imre:
A számításoknál több település és a Csongrád Megyei Önkormányzat anyagait is figyelembe vették. A beruházási listában szereplő adatok az adott éves költségvetés részét képezik és a költségvetés mechanizmusa szerint dönt a Képviselő-testület.

Visszaért a terembe: dr. Bácskainé Fazekas Márta képviselő
A Képviselő-testület létszáma: 23 fő

Szirbik Imre:
A kötvénykibocsátással a hitelek kiváltásra kerülnének, a költségvetésben csak ennek a kamat és tőketörlesztése fog szerepelni. A jelenlegi költségvetési pozíció alapján a felső limithatár 974 millió Ft, mely évente 17,7 millió Ft-ot jelent. A visszafizetés feltételei között olyan bevétel is szerepel, mely a költségvetés részét nem képezi, és döntési szabadságot biztosít. Kérte a képviselőket, támogassák az előterjesztést.

Kozák János:
Azt gondolta itt is lehet kérdezni, véleményt nyilvánítani.

Szirbik Imre:
A költségvetés részét képezte az előterjesztés.

Kozák János:
A helyi önkormányzat adósságát keletkeztető éves kötelezettségvállalás felső határa 974.926 eFt, a kötvénykibocsátásra 5.280 eFt-ot kívánnak felvenni. Az 1990. évi önkormányzati rendelet 88.§-a alapján hogyan oldják fel az ellentmondást?

Szirbik Imre:
Nincs ellentmondás, mert a törvény megfogalmazza, hogyan kell kiszámolni a költségvetésből az éves teher felső határát, mely 974 millió Ft. A táblázat legmagasabb éves szintje 17,7 millió Ft, mely a felső határnak alig több mint 50%-a. Annak a törvényi javaslatnak is megfelelne, melyben a felső határt a 974 millió Ft 70%-ában limitálták.

Kozák János:
Örömét fejezte ki, hogy a nagy ívű program minden törvényességi feltételnek megfelel, jó szívvel támogatja. A 16 milliárd Ft bevételtöbbletből jelentős beruházásokat tudnak megvalósítani. A hivatkozott törvény a kötvénykibocsátás összegét a hitelképesség felső határában limitálja. Nem döntenének bölcsebben, ha szakaszosan, évről-évre valósítanák meg a kötvénykibocsátást? A gazdasági keret évente változik, mindig más követelményeknek kell megfelelni. A lakosság drasztikus csökkenése esetén lehetőség lenne kevesebb kötvény kibocsátására. A határozati javaslatban foglaltak elfogadásával lemerevítik a rendszert, és nem hagynak szabad döntési lehetőséget. Ezt veszélyesnek, drágának és kockázatosnak tartotta. Kevesebb kötvény kibocsátásával nemcsak a bevételi, de a kiadási oldal is csökkenne, és rugalmas gondolkodást biztosítana az önkormányzatnak. Javasolta az előterjesztés napirendről való levételét és későbbi megtárgyalását.

Szirbik Imre:
A Pénzügyi Bizottság az előterjesztést elfogadásra javasolta. A kötvénynél a teljes összeg a lejegyzés pillanatában rendelkezése fog állni, ez a szabad források forgatását teszi lehetővé. A kiadási kamat 3,11%, a mai libor szerint 3,14%, a svájci frank 162.- Ft, ez alapján 30 millió Ft-tal javul az egyenleg. Folyamatosan csökkenő 7,5%-os betéti kamattal számolnak, mely a mai Világgazdaság szerint 8,04%. Az ügylet április 1. napjával történő lebonyolításával az egész felvett kötvényállomány fizetendő kamata - decemberig a svájci frank 5%-os romlásával számolva - 110,8 millió Ft, a betéti kamat 7,5% mellett 167 millió Ft lesz. 56 millió Ft kamatnyereség érhető el, a nyereség annál nagyobb lesz, minél tovább tudják a pénzt betétben tartani. A plusz forrásokból tartalék képezhető, vagy feladatok valósíthatók meg. A kamatrés a 3. évben kevesebb lesz a betétben elhelyezett rész csökkenése miatt, a fizetendő kamat nem fog változni. Megmarad a Képviselő-testület döntési szabadsága, mert a táblázatban szereplő "újak" sorban a 4 milliárd Ft nincs leterhelve. A tesztelő banki szakemberek túl pesszimistának tartották a számításokat. Az árfolyamok 10% feletti éves romlására 20 éve nem volt példa. Nem lesz árfolyamkockázat, mert az Euro bevezetésének időpontjában már minden lehívás meg fog történni. A lakosságszám csökkenése nem függ össze a rendszerrel, ez a pénzügyi stabilitás biztosítéka. A visszafizetésnek 5 feltétele van, melyből 3 jelenleg is biztosított. A városi csatornaberuházás 2002. óta a lakossági 1.000,- Ft mellé 1.000,- Ft-ot biztosított, mely a Csatornamű Társulat költségvetésében szerepel. 2010. töredékévként vehető figyelembe, 2011. évben pedig 120 millió Ft fog rendelkezésre állni. A költségvetés 900 millió Ft iparűzési adóval számol, ez képezi a fejlesztések forrását, vagyis a kötvény-visszafizetés kondícióját. Az anyag 4,5%-os növekedést vesz figyelembe, de ez az elmúlt években átlag 7,5% volt. A város által bérbe adott nem lakás céljára szolgáló helyiség bérleti díjának kétszeresére emelésével a piaci árak 60-70%-a érhető el, így biztosítani lehetne a versenyszellemiséget. A szennyvíztisztítóval kapcsolatban az előterjesztés a legrosszabb konstrukcióval számol, ha nem tudnak nagyobb összegű támogatást igénybe venni, akkor dönteni kell a vízdíj kérdésében. Az előterjesztés függetlenedik a mindenkori költségvetéstől, kivéve, ha a költségvetés egyensúlya felbomlik és működési hitel felvételére kerülne sor. A döntést a pályázatok benyújtási határideje indokolja, mert aki 2008-2009-ben nem tudja sikerre vinni pályázatát, 2013-ig nem is lesz rá lehetősége.
Az előterjesztéssel kapcsolatban írásban van csatolva a Jogi és Ügyrendi, a Kereskedelmi, Mezőgazdasági, Idegenforgalmi és Nemzetközi Kapcsolatok, a Szociális és Egészségügyi, a Művelődési és Oktatási, a Városrendezési, -Fejlesztési és Környezetvédelmi, a Pénzügyi Bizottság véleménye.
Javasolta, indítsák el a folyamatot. A Csongrád Megyei Közgyűlés decemberben, több település pedig folyamatosan dönt a kötvénykibocsátásról.
Kérte a képviselőket, aki a kötvénykibocsátással kapcsolatos határozati javaslatot támogatja, szavazzon.

A Képviselő-testület a javaslatot 14 igen szavazattal, 9 tartózkodás mellett elfogadta és meghozta az alábbi határozatot.

21/2008. (II.22.)Kt.
Tárgy: Kötvénykibocsátás

Határozat

1. A Képviselő-testület az önkormányzat jövőben tervezett beruházási és fejlesztési feladatainak megvalósítása érdekében, 5,3 milliárd Ft összegű kötvény kibocsátásához szükséges szerződés pénzintézettel történő megkötéséhez kér indikatív kötvény-kibocsátási ajánlatokat a következő kondíciókkal:

1. Zártkörű kötvénykibocsátás
2. 20 év futamidővel
3. 2-5 év türelmi idővel
4. Kibocsátás időpontja: azonnal
5. Futamidő alatt szabad devizanem átváltással. A kezdő devizanem: CHF.
6. Felhasználása a hitelállomány - kedvezőbb feltételek fennállása esetén történő - csökkentése, illetve kizárólag olyan önkormányzati beruházások, fejlesztések, megvalósítása, amelyek:
- Hatósági kötelezésen alapulnak (pl. működési engedély feltétele);
- Saját (többlet)bevételi források elérését teszik lehetővé az önkormányzatnak, intézményeinek, vagy a többségi tulajdonában álló gazdasági társaságoknak;
- Működési- vagy felhalmozási költség-megtakarítást eredményeznek;
- Egyéb külső (pályázati lehetőség, adomány, hozzájárulás) pénzügyi forrás igénybevételéhez adnak önerő finanszírozást;
- Életveszélyt, balesetveszélyt hárítanak el, akadálymentesítést és esélyegyenlőséget biztosítanak.

Felelős: Szirbik Imre polgármester
Határidő: azonnal

2. A Képviselő-testület felkéri a polgármestert, hogy az 1. pontban foglaltak szerint készítse el a kötvénykibocsátás megszervezésére az indikatív ajánlati felhívást, és gondoskodjon annak a pénzintézetekhez történő eljuttatásáról.

Felelős: Szirbik Imre polgármester
Határidő: azonnal

3. A Képviselő-testület felkéri a Pénzügyi Bizottságot, hogy a felhívásra beérkező pénzintézeti kötvény-kibocsátási indikatív ajánlatokat pénzügy-szakmai szempontból véleményezze, és adjon javaslatot a legkedvezőbb ajánlat elfogadására.

Felelős: Szirbik Imre polgármester
Határidő: a pénzintézeti ajánlatok beérkezését követő 8. nap

4. A Képviselő-testület felkéri a polgármestert, hogy a Pénzügyi Bizottság által javasolt pénzintézettől a kötelező (végleges) ajánlatot kérje meg, az alapján a kötendő szerződést jóváhagyásra a Képviselő-testület elé terjessze be.

Felelős: Szirbik Imre polgármester
Határidő: a soron következő testületi ülés

A határozatról értesítést kapnak:
1./ Szentes város polgármestere
2./ Pénzügyi Bizottság elnöke
3./ Polgármesteri Hivatal Jegyzője és általa az érintettek


A Sportuszoda éves bérleti díjának módosítása (3/3)

Dr. Rébeli Szabó Tamás:
A 2007. novemberi testületi ülésen elhangzott, hogy Hódmezővásárhelyen bevezették az éves bérletek 100 alkalomban történő korlátozását, mely megtakarítást eredményezett. Ezen felbuzdulva tettek javaslatot a képviselők a szentesi éves bérletek korlátozására. A Délvilág 2008. január 12-i számában olvasható, hogy az intézkedést január 15-től alkalmazzák.

Kiment a teremből: Móra József képviselő
A Képviselő-testület létszáma: 22 fő

Dr. Rébeli Szabó Tamás:
A Polgármester Úrnak nem volt igaza abban, hogy ez egy működő rendszer és megtakarítást eredményez. Már akkor is hiányolta azokat a hatástanulmányokat, hatásvizsgálatokat, melyek tartalmazzák a bérlettel történő belépés feltételeit. Tudomása szerint a bérlettel több szolgáltatást is igénybe tudnak venni, van 65 eFt-os családi bérlet is, illetve nem kell belépődíjat fizetni a mindennapos testnevelésben részt vevő tanulóknak. Évente kb. 50 fő igényel bérletet és csak néhány személy belépésével van probléma. Azokat kellene kiszűrni, akik nem megfelelően használják a bérleteket. Nem szabad elhanyagolni a sportnak az egészség megőrzésében betöltött szerepét. A kabinok fűtése megoldódott, de a világítás kérdése még nem.

Visszajött a terembe: Móra József képviselő
A Képviselő-testület létszáma: 23 fő

Dr. Rébeli Szabó Tamás:
Az éves korlátozás mellett a bérlőnek nehéz megtiltani, hogy bérleményéhez hozzájusson. A várost ebben az ügyben a fogyasztóvédelem is elmarasztalhatja. Nem olyan nagy tételről van szó, feleslegesen borzolták a kedélyeket.

Baranyi Imre:
Korábban azért javasolta a korlátozást, mert korrekt, jó megoldásnak tartotta. A bérlettel a mindennapos belépés kb. 100,- Ft-ba, napi négyszeri belépés esetén kb. 25,- Ft-ba kerülne, és ugyanazt az infrastruktúrát használja, amit a közös adóból tartanak fenn. A korlátozás a bérletesek többségének nem okoz gondot, mert naponta csak egyszer használja. Miért támasztana kifogást a fogyasztóvédelem? A 360 alkalom után is van lehetőség a további használatra, ha a bérletet feltöltik. Ennek érdekében át kell térni a feltöltőkártyás rendszerre. Nem hazudott a hódmezővásárhelyi rendszerre hivatkozáskor, mert a tájékoztatást az intézmény igazgatója adta meg, melyet Kozák János képviselő is megerősíthet.

Pásztor Antal:
Az uszodában sokan megkeresték ebben az ügyben. A kabinosoknál átlagosan 142 belépést jelent évente, mely jóval kevesebb a korlátozás számánál. A korlátozás azokat a sportszeretőket érinti, akik naponta többször veszik igénybe a szolgáltatásokat. Nem jelentene ez a költségvetésben annyi bevételt, mint amennyi feszültséget okoz. Sajnos az uszodák közül azt ragadták ki, ahol az éves bérlet korlátozva van. Nem érti az elvet, mert az éves bérlet a korlátlan belépést biztosítaná. A kabinokban a bérlők bent hagyják a dolgaikat, ezért a lejárat után gondot fog okozni azok újbóli kiadása. Ellenőrizni lehet a belépéseket, ott kellene a korlátokat meghatározni, és a bevételt növelni.

Móra József:
A Kereskedelmi, Mezőgazdasági, Idegenforgalmi és Nemzetközi Kapcsolatok Bizottsága egyhangú szavazással nem értett egyet az előterjesztők szándékával.

Szirbik Imre:
Kérte a képviselőket, aki az előterjesztést támogatja, miszerint a korlátozás törlődjön el, igennel, aki nem támogatja, nemmel szavazzon

A Képviselő-testület 11 igen szavazattal, 5 nem szavazat ellenében, 7 tartózkodás mellett nem fogadta el az indítvány és az alábbi határozatot hozta:

22/2008./II.22./Kt.
Tárgy: A Sportuszoda éves bérleti díjának módosítása

Határozat

Szentes Város Önkormányzata Képviselő-testülete a Sportuszoda éves bérleti díjának módosításáról szóló előterjesztéssel kapcsolatban nem hozott döntést, ezért a következő testületi ülésen visszatérnek a kérdésre.

Határidő: márciusi képviselő-testületi ülés

A határozatról értesítést kapnak:
1./ Polgármesteri Hivatal Jegyzői Irodája

Kiment a teremből: dr. Rébeli Szabó Tamás képviselő
A Képviselő-testület létszáma: 22 fő


4./ Önkormányzati tulajdonú óvodák és általános iskolák XXI. századi felzárkóztatása

Szirbik Imre:
Az előterjesztéssel kapcsolatban írásban van csatolva a Művelődési és Oktatási, a Városrendezési, -Fejlesztési és Környezetvédelmi, a Pénzügyi, valamint a Gyermek, Ifjúsági- és Sportbizottság véleménye.

Kálmán János:
Hiányolta, hogy a munkálatok költségei nincsenek nevesítve, forintosítva, nem látható, milyen terhet jelentene az önkormányzatnak. Javasolta, ez pótlólag készítsék el.

Báyer Károly:
A felkéréskor az elvégzendő feladatok meghatározása volt a cél, ezért nem készült el a forintosítás. Amennyiben igénylik, el fogja készíteni.

Szirbik Imre:
Az előterjesztés a műszaki feladatokat tartalmazza. A pontos adatokat az elkészített tervek alapján tudják ismertetni.

Dongó László:
A Művelődési és Oktatási Bizottság megtárgyalta az előterjesztést és elfogadásra javasolta. Felhívta a figyelmet, hogy a határozati javaslatban szereplő 10 év távlatát 6 évre csökkentsék, mert a meg sem született gyermekerő a Művelődési Iroda sem tud nyilatkozni. Örömmel üdvözölte a 6. oldalon "Az intézmény állapotfelmérését." bekezdést.

Szirbik Imre:
Kérte a képviselőket, aki az előterjesztést a bizottságok véleményével elfogadja, szavazzon.

A Képviselő-testület a javaslatot 22 igen szavazattal, 1 tartózkodás mellett elfogadta és meghozta az alábbi határozatot:

23/2008./II.22./Kt.
Tárgy: Önkormányzati tulajdonú óvodák és általános iskolák XXI. századi felzárkóztatása

Határozat

Szentes Város Önkormányzata Képviselő-testülete megtárgyalta az Önkormányzati tulajdonú óvodák és általános iskolák XXI. századi felzárkóztatására vonatkozó előterjesztést, és az alábbi határozatot hozza:

- A Köztársaság úti és az Apponyi téri óvodákkal kapcsolatosan kérjék fel a Szentes Városi Szolgáltató Kft-t, hogy készüljön tanulmány és költségvetés az intézmények távfűtésre való áttérésének kivitelezésére és működtetésére. A távfűtés költségét vessék össze a jelenlegi gázfűtés költségével.

- Az intézmények fejlesztésére vonatkozó további intézkedések előtt meg kell várni a 2008/2009. tanév beiratkozási létszámadatait. A Művelődési Iroda dolgozza ki a gyermeklétszám várható alakulását a következő hat évre vonatkozóan.

- Az intézmények állapotfelmérését folytatni kell, ki kell terjeszteni a város tulajdonában lévő, megyei fenntartású középiskolákra, valamint a Ternei Béla Középiskolai Kollégiumra és a Lajtha László Alapfokú Művészeti Iskolára is.

- A Mátéffy utcai, a Köztársaság úti, a Damjanich utcai óvodák, valamint a Damjanich János Általános Iskola további helyzetének felülvizsgálata szükséges.

Felelős: Vagyongazdálkodási Iroda, Művelődési Iroda, Szentes Városi Szolgáltató Kft.
Határidő: 2008. május 31.

Az intézkedéseknek jelenleg nincs pénzügyi kihatása.

A határozatról értesítést kapnak:
1./ Szentes Városi Szolgáltató Kft
2./ Polgármesteri Hivatal Jegyzője
3./ Polgármesteri Hivatal Vagyongazdálkodási Irodája
4./ Polgármesteri Hivatal Művelődési Irodája

Bejött a terembe: Dr. Rébeli Szabó Tamás képviselő
A Képviselő-testület létszáma: 23 fő


5./ A város kulturális-, művelődési intézményei működésének, irányításának, gazdálkodásának átvizsgálása

Szirbik Imre:
Az 5/1 sorszám alatt az oktatási miniszter, az 5/2 sorszám alatt az Érdekegyeztető Tanács állásfoglalását csatolták.

Szűcs Lajos:
A Jogi és Ügyrendi Bizottság ügyrendi kérdésként az előterjesztés napirendről való levételét javasolta.

Dr. Demeter Attila:
A Jogi és Ügyrendi Bizottság felhatalmazta, hogy a miniszter úr válaszlevelében foglaltak alapján kérje az előterjesztés napirendről való levételét. Sajnálattal teszik, mert az előkészítésben nagy munka fekszik. A miniszter által hivatkozott 1997. évi CXL. tv. IV. fejezet 88.§ e.) pontja alapján a miniszter véleményezési jogot gyakorol. A 91.§. /2/ bekezdése kapcsolódik a 12. előterjesztéshez, mely szerint a helyi önkormányzatokért felelős miniszter érdekeltségnövelő pályázat útján gondoskodik az önkormányzat közművelődési feladatainak ellátását szolgáló technikai, műszaki fejlesztésről. Jogászként nem támogatja az előterjesztést, mert a gazdasági társaság mellett érvelő állítások nincsenek alátámasztva. A miniszter úr tájékoztatást kér arról, hogy a Képviselő-testület figyelembe vette-e az általa előterjesztetteket. A működtetés garanciáit nem tudják biztosítani, mert olyan feltételeket fogalmaznak meg, melyek az állami és önkormányzati fenntartású intézményekre vonatkoznak.

Kozák János:
A határozati javaslat "A" változatában a költségvetésben jóváhagyott intézkedések szerepelnek, ezért dönteni kell a kérdésben. Javasolta, hogy az "A" változat alapján tárgyalják az anyagot. A "B" változat nem támogatható, mert a közművelődés nem gazdasági tevékenység, annak támogatása alól nem lehet kibújni. A közművelődést mindig támogatni kell.

Dr. Bácskainé Fazekas Márta:
A határozati javaslat "A" változatát támogatja. Javasolta, hogy az átadás március 1-je helyett június 30. legyen. Mi lesz az épülettel, ki fogja kezelni? Az üres épület állaga romlani fog és az intézmény bevételében is csökkenés várható. Ismeretei szerint a az épület működési költsége alig több, mint 1 millió Ft/év. Az oktatást és kultúrát nem lehet piacosítani.

Szirbik Imre:
Kérte a képviselőket, aki egyetért a napirend tárgysorozatban tartásával, igennel, aki a napirendről való levételével, nemmel szavazzon.

A Képviselő-testület a javaslatot 21 igen szavazattal, 1 tartózkodás mellett (1 fő nem szavazott) elfogadta.

Szirbik Imre:
Kérte, hogy a Művelődési és Oktatási Bizottság javaslatával egyezően az "A" változatot tekintsék tárgyalási alapnak.

Móra József:
Furcsának tartotta, hogy először nem ügyrendben szavaztak. A Jogi és Ügyrendi Bizottság állásfoglalása nem helytálló, mert a miniszter úr levele jelzi, hogy az "A" változattal nincs törvényességi, felügyeleti problémája. A Művelődési és Oktatási Bizottság álláspontját javasolja elfogadni.

Kálmán János:
Van-e rá lehetőség, hogy az "A" változat elfogadása után egy más üzemeltetési forma kidolgozásával visszatérjenek a kérdésre?

Szirbik Imre:
A kérdésben bármikor lehet dönteni.
Kérte a képviselőket, aki a Művelődési és Oktatási Bizottság javaslatával egyezően az "A" változatot a Móricz Zsigmond Művelődési Ház 2008. június 30-i hatállyal történő megszüntetésével támogatja, szavazzon.

A Képviselő-testület a javaslatot 22 igen szavazattal, 1 tartózkodás mellett elfogadta és meghozta az alábbi határozatot:

24/2008. (II. 22.) Kt.
Tárgy: A város kulturális-, művelődési intézményei működésének, irányításának, gazdálkodásának átvizsgálása

Határozat

1./ Szentes Város Önkormányzata Képviselő-testülete kinyilvánítja, hogy a Szentesi Művelődési Központot továbbra is önálló költségvetési szervként kívánja működtetni. A Szentesi Művelődési Központhoz (Szentes, Tóth J. u. 10-14. sz.) integrálja a Szentes Városi Könyvtár Kht. (Szentes, Kossuth u. 33-35. sz.) keretén belül működő Megyeháza Konferencia és Kulturális Központot (Szentes, Kossuth tér 1. sz.) 2008. április 1-jei hatállyal.

A Képviselő-testület felkéri a Szentes Városi Könyvtár Kht. ügyvezetőjét, hogy a szervezeti változás miatt a Kht. alapító okiratának módosítási javaslatát terjessze a Képviselő-testület elé.

Felelős: Kht. ügyvezetője
Határidő: a Képviselő-testület márciusi ülése

2./ A Szentesi Művelődési Központ létszámából 1 álláshely leépítéséről határoz.

3./ A Szentesi Művelődési Központ telephelyei közül a Móricz Zsigmond Művelődési Ház (Szentes, Ady E. u. 36. sz.) és a Tóth József Színházterem (Szentes, Petőfi S. u. 2. sz.) 2008. június 30-i hatállyal megszüntetésre kerül. Az integráció és a telephelyek megszüntetése miatt az intézmények alapító okiratát módosítani szükséges.

Felelős: a jegyző
Határidő: a Képviselő-testület márciusi ülése

4./ Az alapító okirat módosítását követően 90 napon belül módosítani szükséges a Szentesi Művelődési Központ SZMSZ-ét. A Képviselő-testület felkéri az intézmény igazgatóját, hogy gondoskodjon az intézmény SZMSZ-ének határozat szerinti módosításáról és jóváhagyásra történő benyújtásáról.

Felelős: az intézmény igazgatója
Határidő: folyamatos

5./ Szentes Város Önkormányzatának Képviselő-testülete felkéri a Polgármestert, hogy gondoskodjon az intézmény igazgatói állásának pályázat útján történő betöltéséről.

Felelős: a polgármester
Határidő: folyamatos

6./ Szentes Város Önkormányzat Képviselő-testülete köszönetét fejezi ki a Városi Könyvtár Kht. ügyvezetőjének a Megyeháza Konferencia és Kulturális Központ eddigi közművelődési feladatainak színvonalas irányításáért.

A határozatról értesítést kapnak:
1./ Szentes Városi Könyvtár Kht.
2./ Szentesi Művelődési Központ
3./ Szentes Város Polgármestere
4./ Szentes Város Alpolgármestere
5./ Polgármesteri Hivatal Jegyzői Irodája
6./ Polgármesteri Hivatal Számviteli és Tervezési Iroda
7./ Műszaki Osztály Vagyongazdálkodási Iroda
8./ Polgármesteri Hivatal Művelődési Irodája